Gjest sikko Skrevet 27. juni 2001 Del Skrevet 27. juni 2001 Samboeren min på 45 er røyker og har i løpet av de siste 3 årene hatt 2 lungebetennelser og en rekke forkjølelser med påfølgende hoste. Han tok røntgen av lungene for 3 år siden og jeg fikk ham til å ta ct av lungene (da han hadde den siste betennelsen-mykoplasma) nå for et år siden. Lungene så da helt fine ut. Nå synes jeg han har hatt langvarig hoste. ca. 8 uker. Vi har hele familien hatt flere forkjølelser den siste tiden. Vi har flyttet og har vært slitne og sikkert mottagelige for infeksjon. Men det som bekymrer meg er at det virker som hosten hans har satt seg og ikke gir seg. Den virker ganske tørr men også som han av og til får opp litt slim. Han hoster ikke noe særlig om natten men flere ganger om dagen/kvelden. Han har ingen andre symptomer. Jeg bekymrer meg veldig og er så redd for at han skal få kreft. Bør jeg skremme ham avgårde til legen for nye bilder eller kan jeg ta det litt med ro siden bildene var ok sist. Hvor fort vokser en svulst egentlig og hvor tidlig gir den symptomer? Har hørt om en ny type scanning som avslører lungekreft på et tidligere stadium enn tidligere. Er denne tatt i bruk?? Jeg engster meg veldig for ham og er så redd for at han skal bli syk. Skulle ønske jeg visste hvordan jeg kunne motivere ham til å slutte å røyke. Føler at jeg har prøvd det meste.... Takker for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30627-hoste/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 30. juni 2001 Del Skrevet 30. juni 2001 For å få ham til å slutte å røyke - tja, kanskje du skulle taste deg inn på Tobakkskaderådets side - www.tobakk.no og følge noen av linkene der. Fakta-linken er meget informativ. Det er ikke så lett å slutte å røyke som ikke-røykere sier, skjønner du, så det er lurt å ha med god og riktig dokumentasjon hele veien. Og Tobakkskaderådet har masse stoff som burde få den mest ihuga røyker til å stoppe. Så du kan jo begynne der. Det at han hoster så mye, er et tegn på at noe i luftveiene irriterer, og jeg vil anbefale ham å kontakte lege på nytt for å få undersøkt hva dette kan være. Han bør få foretatt også lungefunksjonsprøver ( forskjellige pusteprøver) vil jeg tro. Så ta kontakt med legen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30627-hoste/#findComment-122501 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.