Gå til innhold

Feirer dere 17.mai? Hvordan?

Anbefalte innlegg

Gjest prust
Skrevet

Jeg har aldri hørt om tapto i 17. mai sammenheng, men i _speidersammenheng_! :-)

Og der er tapto et slags komme-til-ro-signal som typisk spilles på trompet kl 2230, og er et signal om at alle må finne soveposene sine osv. En halvtime deretter, altså normalt kl 23, spilles så "lang tone" på trompet for å varsle at rosignalet har gått.

Melodien i tapto er den samme som på dette klippet (jeg hørte bare på litt i begynnelsen:

Under 17. mai-taptoen så spilles det en spesiell tapto-marsj, ikke de vanlige 17. mai sangene. Klarte ikke å få lyd på det klippet ditt, så jeg vet ikke om det er den samme.

men det er vel et fall-til-ro-opplegg - så etter fyrverkeriet er det ikke flere offisielle arrangementer.

Gjest Elextra
Skrevet

I Kristiansand har vi følgende TOG på 17. mai:

Skoletoget med avmarsj fra Torvet klokka 09.00 (eller er det 09.30?) rundt hele byen til Tresse

Småbarnstoget med avmarsj fra Torvet - kort vei til Tresse ca klokka 11.

(Lokale tog i forbindelse med arrangement på skolene fra ca 13-15)

Folketoget - samme rute som skoletoget - til Tresse klokka 17.00

Og så - TAPTO klokka 22 eller 22.30 - fra ulike steder i byen til Tresse. Her løper og danser vi, og det spilles Taptomarsj, ikke de vanlige 17. mai-sangene.

Høres jo litt artig ut, har faktisk ikke hørt om det før :-).

Skrevet

Det er kjempestemning i byen klokka 22 eller klokka 23 om kvelden. Tre av byens mest eminente musikkorps starter på tre ulike steder, og folk møter opp der de vil. De marsjerer nedover byen i ulike ruter, og møtes etterhvert. Fra begynnelsen går folk ganske pent og pyntelig, etterhvert så danser en og løper g har det knallgøy.

Til slutt munner tapto-toget ut på byens festplass nede ved sjøen - der det er fyrverkeri :-)

Ååååååå - nå fikk jeg jammen lyst til å reise inn til byen om kvelden - 10 år siden sist gang jeg var med!

''Fra begynnelsen går folk ganske pent og pyntelig, etterhvert så danser en og løper g har det knallgøy.

'' Høres bra ut, jeg skal huske på det hvis jeg kommer til Kristiansand....!!

Skrevet

Være hjemme??!!

Ungene mine hadde kommet til å grått seg forderva om vi hadde foreslått å være hjemme på 17.mai ;-)

Vi spiser først 17.mai-frokost hos foreldrene mine (veldig praktisk å slippe å ordne frokost selv på en slik dag?). Deretter drar vi i samla flokk (8 voksne og 8 barn) til skolen for å gå i tog ca klokka 11.00.

Etter toget er det tilstelning i gymsalen og ellers rundt skolen. Tale, diverse leker, kiosk m/salg av pølser, brus og is og kafe med salg av rømmegrøt, kaker og kaffi.

Barn ved skolen og barnehagen bidrar med litt underholdning og sang fra utendørsscenen. Utlodning av små gevinster til inntekt for neste års leirskoleklasse har vi også.

Utpå ettermiddagen pleier vi å dra til døvesenteret for sosailt samvær der. Evt. går vi til samlingsstedet i bygda vår der alle blir oppfordret til å ta med et fat kaker og kaffi.

''Vi spiser først 17.mai-frokost hos foreldrene mine (veldig praktisk å slippe å ordne frokost selv på en slik dag?). ''

Tja, jeg synes det er superpraktisk at vi slipper å møte opp grytidlig et sted bare for å rekke frokost før toget! :-)

Skrevet

Det er kjempestemning i byen klokka 22 eller klokka 23 om kvelden. Tre av byens mest eminente musikkorps starter på tre ulike steder, og folk møter opp der de vil. De marsjerer nedover byen i ulike ruter, og møtes etterhvert. Fra begynnelsen går folk ganske pent og pyntelig, etterhvert så danser en og løper g har det knallgøy.

Til slutt munner tapto-toget ut på byens festplass nede ved sjøen - der det er fyrverkeri :-)

Ååååååå - nå fikk jeg jammen lyst til å reise inn til byen om kvelden - 10 år siden sist gang jeg var med!

Jeg har også vært med på tapto :) Himla liv i byen, også alle disse glade menneskene som løper gjennom byen. Ja det er livlig, og en fin avslutning på dagen.

I år tror jeg kanskje min eldste skal oppleve dette. Kan ikke huske hvor gammel jeg var første gang, men det skal vel gå greit for en 17åring? Hva tror du?

Gjest prust
Skrevet

Jeg har også vært med på tapto :) Himla liv i byen, også alle disse glade menneskene som løper gjennom byen. Ja det er livlig, og en fin avslutning på dagen.

I år tror jeg kanskje min eldste skal oppleve dette. Kan ikke huske hvor gammel jeg var første gang, men det skal vel gå greit for en 17åring? Hva tror du?

Ja - vil tro at jeg var 15-16 år da jeg begynte å være med på det. Det er jo ikke akkurat noe for barn, ofr det er ganske viltert...men moro for ungdommer og ungdommelige voksne :-)

Skrevet

Her er vi oppe litt før åtte, spiser frokost og er ferdig påkledd til rundt ni. De skal være på plass til barnetogets start kvart på ti. Vi som ikke skal i tog finner familien vår og står samlet å ser på.

Rundt kl 11 er toget ferdig , vi prater med folk, drikker kaffe,spiser is og pølser og koser oss. Klokka tolv er det barneleker i ett par timer. Etter det trekker vi oss hjem enten til oss eller min søster frem til borgertoget/folketoget klokka fire. Jeg baker som regel en kake som vi har da.

Etter borgertoget så samles vi en hel gjeng med barna og griller sammen. Alltid gøy å høre hvordan dagen har vært for alle sammen :) Klokka blir fort over åtte før vi ender dagen hjemme i sofaen, deilig ;)

Skrevet

Ja - vil tro at jeg var 15-16 år da jeg begynte å være med på det. Det er jo ikke akkurat noe for barn, ofr det er ganske viltert...men moro for ungdommer og ungdommelige voksne :-)

Da jeg var med så var vi lenket sammen en hel gjeng (kjente og ukjente,lenket=holdt hender) og vi dro jo med oss litt av hvert på ferden... Det gjaldt å ikke le så man tisset i buksa hehe, kjempemorro :)

Skrevet

Guttungen skal gå med klassen sin, jeg skal gå med korpset mitt, og pappa'n & jentungen skal se på oss og ta bilder av oss når vi går forbi.

Etterpå skal vi opp på skolen, spille mer med korpset, og selge pølser og is, ettersom det er 3. klasse som har ansvaret for 17. mai arrangementet der oppe.

-jeg synes ikke noe om boikott av 17. mai, synes det er litt rart, men dere gjør selvfølgelig som dere vil.

Gjest Jente31
Skrevet

Guttungen skal gå med klassen sin, jeg skal gå med korpset mitt, og pappa'n & jentungen skal se på oss og ta bilder av oss når vi går forbi.

Etterpå skal vi opp på skolen, spille mer med korpset, og selge pølser og is, ettersom det er 3. klasse som har ansvaret for 17. mai arrangementet der oppe.

-jeg synes ikke noe om boikott av 17. mai, synes det er litt rart, men dere gjør selvfølgelig som dere vil.

Her blir det ingen boikott av 17.mai. Det var et ønske fra mine barn om å få slippe siden det er fridag.

Synes det er koselig med denne dagen. Selv om det kan være både stresset og masete så har den sin sjarm.

:o)

Skrevet

Her blir det ingen boikott av 17.mai. Det var et ønske fra mine barn om å få slippe siden det er fridag.

Synes det er koselig med denne dagen. Selv om det kan være både stresset og masete så har den sin sjarm.

:o)

''Det var et ønske fra mine barn om å få slippe siden det er fridag.''

Snuppa her (2. klasse) syntes det var så fint at 17. mai er på lørdag i år for da slapp ungene å ta seg fri fra skolen! Hvor kommer den ungen fra?!

Gjest togli
Skrevet

''Vi spiser først 17.mai-frokost hos foreldrene mine (veldig praktisk å slippe å ordne frokost selv på en slik dag?). ''

Tja, jeg synes det er superpraktisk at vi slipper å møte opp grytidlig et sted bare for å rekke frokost før toget! :-)

Vi møter opp tre kvarter før vi må dra til toget. Dessuten slipper vi å rydde opp etter oss ;-)

Gjest Jente31
Skrevet

Snuppa her (2. klasse) syntes det var så fint at 17. mai er på lørdag i år for da slapp ungene å ta seg fri fra skolen! Hvor kommer den ungen fra?!

he,he

Gjest togli
Skrevet

Hehe, det der kunne min 2.klassing hatt ut av seg for et par mnd siden også. Nå har hun visst dalt ned litt, så nå er det kulere å si at skolen er drittkjedelig (hun jobber hardt for å prøve å overbevise seg selv ;-))

Skrevet

Skrammeltoget starter kl 0600, med spente unger i regnklær/varmedresser, med hørselvern og hammer! To traktorer, med hengere og oljefat etc som det slås løs på. I tillegg fløyter og horn.

Så er det tog, leker, taler, kaffe/kake, middag på grendehuset. ca 16 er vi tilbake i normale klær og gjør ingenting resten av dagen.

mamma til ni
Skrevet

I år er det mannen sin tur å vere med i 17-maikomiteen. Dei minste barna og eg går i toget, som starter kl.10.15. Kanskje går eg i kirka. Dei større barna står nok ikkje opp før litt seinare.

Då barna var små, følte eg at eg måtte henge med på "programmet", men nå tar eg dagen som det passer oss.

Skrevet

Her ville ingen fått lov til å være hjemme og sett på tv. Til og med 16-åringen skal gå i tog.

Vi skal kjøre korpsjenta til bussen tidlig på morgenen, så skal vi kjøre inn og se på barnetoget, hvor alle fire barna skal gå i toget - ei med korpset.

Når vi er ferdig i byen er det hjem og slappe av 1 time før det er lokaltog, så er det leker på skolen, så skal vi hente korpsjenta på en annen skole og så skal vi spise pølser og is sammen alle sammen på ettermiddagen.

Slitsom dag, men det er nå bare en gang i året og ungene syns det er hyggelig.

stakkars 16åring :P

fei1365380229
Skrevet

stakkars 16åring :P

Lenge siden innlegget, men min 16 åring og alle de andre på ungdomsskolen stiller ikke spørsmål ved om de skal gå engang. De pynter seg med konfirmasjonsdressen og går i tog.

Har ikke hørt noe negativt om det heller jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...