Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Beate-76

Hvordan kan det ha seg at blodprosenten er høy hvis jernlagret er lavt??

Da jeg var gravid,hadde jeg kjempefin blodprosent men helt TOMME jernlagre...!!Så det er mulig ja.Hvordan aner jeg ikke.Men jeg synes da prøvene dine så ganske bra ut jeg...Blodprosenten var kanskje LITT lav?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30632-ferritin-og-hb/#findComment-121950
Del på andre sider

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Det er ingen fare for overopphoping av jern med en ferritin på 34. På den andre siden er det kanskje ikke så nødvendig med jerntilførsel heller, jernlagrene skulle være tilstrekkelige, denne ferritinverdien er godt innenfor normalområdet.

Ferritin er et eggehvitestoff som transporterer jern i kroppen. Verdien øker når det er jern i jernlagrene og minker når det er lite jern. Ferritin kan også øke ved enkelte betennelsesprosesser så den er ikke alltid å stole helt på.

Hb er konsentrasjonen av hemoglobin - fargestoffet i de røde blodlegemene. Denne konsentrasjonen synker normalt i svangerskapet fordi serummengden, væsken mellom blodlegemene, øker. En Hb på 11,6 under svangerskapet er helt normalt.

Den vanligste årsaken til lav Hb er mangel på jern, derfor setter så mange likhetstegn mellom jern og Hb. Men det finnes mange mange andre grunner til lav Hb også, så det er to forskjellige ting.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30632-ferritin-og-hb/#findComment-122115
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...