Gå til innhold

Kontortrykk...

Anbefalte innlegg

Gjest Lilla

Kjære dere leger :)

I går var jeg hos legen og målte blodtrykket. Det lå på 140/90 og han mente det trolig var "Kontortrykk"...

Jeg var litt stresset på forhånd for jeg hadde glemt et skjema legen skulle fylle ut for meg. Heldigvis fikk de ordnet det med å fakse dette over. Jeg var nok litt nervøs i tillegg også...

Ellers kan jeg nevne at jeg er 29 år, er 163 høy og veier 78 kg (Vet dette er godt over normalvekt). Jeg har hodepine av og til. Tidligere har jeg hatt hodepine som minner om spenningshodepine og nå den senere tid så har jeg ved tre anledninger hatt noe som minner om migrene (får zikk zakk striper forran øynene)

Vi er midt i en stressende adopsjonsprosess som kan være tøff til tider. Kjenner at det tærer på humør og livsglede.

Noen spørsmål:

* Hva burde blodtrykket mitt ha vært?

* Hva kan skyldes for høyt blodtrykk?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30634-kontortrykk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Blodtrykket er akkurat på den grensen som blir definert som for høyt blodtrykk, det vil si at et blodtrykk som dette vil man ikke starte behandling for, men jeg ville vanligvis anbefale å følge litt med det, passe på å måle trykket ved legebesøk.

Ved stress skiller man ut mer adrenalin fra binyrene og øker aktivitetet i den delen av det ubevisste nervesystemet som virker på samme måten som adrenalin. Dette fører til sammentrekning av en del blodårer, økning av pulsen og høyere blodtrykk.

Man starter ikke blodtrykksbehandling på bakgrunn av enkeltmålinger dersom ikke trykket er svært høyt, men måler det ved flere anledninger. Man skal også sitte avslappet i minst 5 minutter før trykket måles for å unngå denne adneralineffekten mest mulig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30634-kontortrykk/#findComment-122112
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...