Gå til innhold

Vanlige ord for å beskrive seg selv.


Gjest nattnick

Anbefalte innlegg

Gjest nattnick

Jeg merker at jeg har tenkt for mye over for langt tid i psykologiske vendinger og betegnelser, når jeg skal beskrive meg selv. Det har stort sett bare vært fokus på det de siste årene, og jeg mangler ord for å beskrive meg selv på en normal måte, for jeg er egentlig en ganske vanlig person.

Det nytter ikke å komme å si at man har tendenser til å ha en unnvikende mestringsstil f,eks når man skal presentere seg selv for andre, eller at man har en følelsesmessig ustabilitet og personlig sårbarhet for avvisning eller kritikk som kan gi depressive tendenser. Det går ikke:-) Jeg kan heller ikke si at jeg har angst med en anspent muskulatur i kroppen, en indre utrygghet, eller dårlig selvfølelse.

Herregud, det blir en ensidig vinkling på ting når man over tid har mest fokus på plager og vansker med en selv.

Hvilke ord er vanlig å bruke når man skal beskrive seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

F.eks hva du liker, som: naturen, kafebesøk, bøker mm. Og: selvstendig, punktlig, ryddig,omsorgsfull,harmonisk mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks hva du liker, som: naturen, kafebesøk, bøker mm. Og: selvstendig, punktlig, ryddig,omsorgsfull,harmonisk mm

Mener du å beskrive deg sel i "selskapslivet", altså i sosiale sammenhenger? Da er det typisk å si hva man driver med (jobb, studier), hvor man bor, familiesituasjon (ett barn på X år...), hobbyer (fotball, fisking, dansing...). Hvordan personligheten er, kan folk finne ut selv når de blir kjent med deg.

I en situasjon som f.eks. jobbintervju, er det vanlig å beskrive sine positive sider, mens man toner ned de mindre positive... (lojal, samvittighetsfull, ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F eks snill, omtenksom, pratsom, sjenert, utadvendt, festglad, a-menneske, b-menneske, blond, ung, gammel, mor, høy, en som er av bondeslekt, et bymenneske, nattmenneske, ryddig, rotete, frittalende, ordensmenneske, lat, stresset, med flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''følelsesmessig ustabilitet og personlig sårbarhet for avvisning eller kritikk går ikke:-) Jeg kan heller ikke si at jeg har angst med en anspent muskulatur i kroppen, en indre utrygghet, eller dårlig selvfølelse. ''

Feks at man er litt følsom. Av og til litt dårlig selvfølelse. Litt stive muskler. Litt usikker i sosiale sammenhenger.

Spørs jo på anledningen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...