Gå til innhold

Hvor lenge øm/sår i magen etter operasjon?


Gjest Shira :o)

Anbefalte innlegg

Gjest Shira :o)

I begynnelsen av April hadde jeg en operasjon i buken, arret har grodd helt fint, det meste gikk etter boka.

Men, når jeg blir litt sliten, har handlet, kjørt bil e.l så blir jeg så himla sår og øm i huden på venstre side av arret. Det var på høyre de omrokerte og styrte på, men det er altså venstre jeg kjenner det.

Som om huden er sår, at jeg har gnikket på den. Det stikker litt. Er innvendig, og det er ømt og ta på.

Hvor lenge skal jeg regne med at det er slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huffda...du har vel ikke infeksjon siden det er ømt? Det skader nok ikke å snakke med legen. Kan de ha glemt et sting? Det er jo drøye halvannen mnd siden du opererte nå. Og resten av såret fungerer fint, ja kontakt legen, det ville jeg gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Huffda...du har vel ikke infeksjon siden det er ømt? Det skader nok ikke å snakke med legen. Kan de ha glemt et sting? Det er jo drøye halvannen mnd siden du opererte nå. Og resten av såret fungerer fint, ja kontakt legen, det ville jeg gjort.

Jeg har bare innvendige sting (løser seg opp selv), så det er nok ikke det. Det er ett stykke i fra selve arret også.

Jeg tror ikke det er infeksjon, for da ville jeg vel ha vært dårlig sånn ellers? Eller kanskje ikke? Jeg har bare hatt alvorlige infeksjoner før, og da har jeg vært skamdårlig.

Lege ja, jeg bør vel kanskje ringe. Jeg fortrenget det bare, for jeg vil ikke tilbake ;o)

I dag er det skikkelig ille, men jeg har hatt ei hektisk uke, og mer hektisk skal det bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Jeg har jo hatt to keisersnitt + en underlivsoperasjon.

Hvis jeg husker riktig (en kan jo fortrenge en del...) så var det omtrent slik:

Keisersnitt 1: Kom meg ganske raskt i form, og "inni" magen. Fikk imidlertid infeksjon i såret, og måtte ta noe opp igjen etter noen uker. Begynte å trene (uten hopp) 6 uker etterpå.

Keisersnitt 2: Tok lenger tid å komme i form. Prøvde meg på å løfte vogna inn i bilen 5 uker etterpå, og fikk skikkelig vondt. Fikk beskjed om å vente 8 uker med slike løft. Såret grodde fint. Begynte ikke å trene før et halvt år etter operasjonen.

Etter begge keisersnittene, har såret hatt perioder med kløing, mange måneder, kanksje ett år etterpå.

Underlivsoperasjonen: Hadde mye smerter første og andre uka etterpå. Orket ikke mye de ukene jeg var sykemeldt. Ble i fin form igjen omtrent samtidig med at jeg begynte å jobbe igjen (hadde vel håpet på én uke med litt avslapping og kos...) - altså 5 uker etter operasjon.

Synes du skal kontakte lege/sykehus hvis du er engstelig for at ikke alt er som det skal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1211480649' post='3881540]

Jeg har bare innvendige sting (løser seg opp selv), så det er nok ikke det. Det er ett stykke i fra selve arret også.

Jeg tror ikke det er infeksjon, for da ville jeg vel ha vært dårlig sånn ellers? Eller kanskje ikke? Jeg har bare hatt alvorlige infeksjoner før, og da har jeg vært skamdårlig.

Lege ja, jeg bør vel kanskje ringe. Jeg fortrenget det bare, for jeg vil ikke tilbake ;o)

I dag er det skikkelig ille, men jeg har hatt ei hektisk uke, og mer hektisk skal det bli.

Ikke bare bare når tempoet må gå slik nei. God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Ikke bare bare når tempoet må gå slik nei. God bedring!

Takk, det går seg nok til. Har ikke tid til å være syk, har så mye annet og ta meg til ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Shira :o)

Jeg har jo hatt to keisersnitt + en underlivsoperasjon.

Hvis jeg husker riktig (en kan jo fortrenge en del...) så var det omtrent slik:

Keisersnitt 1: Kom meg ganske raskt i form, og "inni" magen. Fikk imidlertid infeksjon i såret, og måtte ta noe opp igjen etter noen uker. Begynte å trene (uten hopp) 6 uker etterpå.

Keisersnitt 2: Tok lenger tid å komme i form. Prøvde meg på å løfte vogna inn i bilen 5 uker etterpå, og fikk skikkelig vondt. Fikk beskjed om å vente 8 uker med slike løft. Såret grodde fint. Begynte ikke å trene før et halvt år etter operasjonen.

Etter begge keisersnittene, har såret hatt perioder med kløing, mange måneder, kanksje ett år etterpå.

Underlivsoperasjonen: Hadde mye smerter første og andre uka etterpå. Orket ikke mye de ukene jeg var sykemeldt. Ble i fin form igjen omtrent samtidig med at jeg begynte å jobbe igjen (hadde vel håpet på én uke med litt avslapping og kos...) - altså 5 uker etter operasjon.

Synes du skal kontakte lege/sykehus hvis du er engstelig for at ikke alt er som det skal!

Jeg er redd for at jeg denne gangen kanskje har løftet for tungt. Er tredje store operasjoen i buken på 2 år, så jeg har muligens overvurdert meg selv denne gangen.

Når det gjelder trening har jeg fulgt fysioterapeutene sine råd. Heldigvis klør jeg ikke lengre, for det er pyton det! ;o)

Jeg får kanskje ta en telefon over helga. Jeg synes og erindre at jeg slet med det samme etter første operasjon, men der har jeg fortrengt så mye, at jeg ikke er sikker. Kroppen fortrenger heldigvis saker og ting, ellers hadde jeg vel ikke turd og reise på sykehuset flere ganger ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

[quote name=Shira :o)' timestamp='1211481439' post='3881567]

Jeg er redd for at jeg denne gangen kanskje har løftet for tungt. Er tredje store operasjoen i buken på 2 år, så jeg har muligens overvurdert meg selv denne gangen.

Når det gjelder trening har jeg fulgt fysioterapeutene sine råd. Heldigvis klør jeg ikke lengre, for det er pyton det! ;o)

Jeg får kanskje ta en telefon over helga. Jeg synes og erindre at jeg slet med det samme etter første operasjon, men der har jeg fortrengt så mye, at jeg ikke er sikker. Kroppen fortrenger heldigvis saker og ting, ellers hadde jeg vel ikke turd og reise på sykehuset flere ganger ;o)

Husk at etter keisersnitt anbefaler de ikke løft på mer enn barnets vekt de første ukene. Jeg får sånne store drog som veier mellom 4 og 5 kilo, så jeg "kunne" løfte rundt 5 kilo - men jeg var ytterst forsiktig med bæreposer med melk, de to andre barna osv. Og så var det denne vogna da, som jeg måtte vente med.

Du må være forsiktig med løfting! Ring sykehuset du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Husk at etter keisersnitt anbefaler de ikke løft på mer enn barnets vekt de første ukene. Jeg får sånne store drog som veier mellom 4 og 5 kilo, så jeg "kunne" løfte rundt 5 kilo - men jeg var ytterst forsiktig med bæreposer med melk, de to andre barna osv. Og så var det denne vogna da, som jeg måtte vente med.

Du må være forsiktig med løfting! Ring sykehuset du!

Jeg vet jeg må være forsikrig, men jeg er bare så lei *rødme*

Øke med 1 kilo i uka sier fysioterapeuten. Stomiforeningen derimot, anbefaler at vi er veldig forsikte i 3 mnd. De andre gangene var jeg veldig forsiktig, men da var jeg innstilt på operasjonen på forhånd, og var med og valgte dem selv. Denne gangen måtte jeg, hadde ikke valg, og dermed synes jeg alt rundt er bare pyton. Blæh, nå bare syter jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

[quote name=Shira :o)' timestamp='1211481903' post='3881578]

Jeg vet jeg må være forsikrig, men jeg er bare så lei *rødme*

Øke med 1 kilo i uka sier fysioterapeuten. Stomiforeningen derimot, anbefaler at vi er veldig forsikte i 3 mnd. De andre gangene var jeg veldig forsiktig, men da var jeg innstilt på operasjonen på forhånd, og var med og valgte dem selv. Denne gangen måtte jeg, hadde ikke valg, og dermed synes jeg alt rundt er bare pyton. Blæh, nå bare syter jeg.

Skjønner du er lei, men det er lurt å være forsiktig i lang tid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Skjønner du er lei, men det er lurt å være forsiktig i lang tid....

Ja det er det. Merkelig hvor flink jeg er til å råde andre, men følge rådene selv... ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke problemet er økende, så haster det sannsynligvis ikke med å kontakte lege.

Generelt sies det vel at det tar 3 mnd før du er like sterk i magen som før operasjonen.

(Jeg får to assosiasjoner i forhold til det du skriver, men dette er _veldig_ preget av "synsing" og ikke viten: Minner om nervesmerter det du beskriver, og i såfall så kan det vel ta lang tid før det går over. En annen ting er at du muligens er i risikosonen for å utvikle arrbrokk, og dersom smertene er økende så minner det om en beskrivelse hos en jeg kjenner som fikk brokk).

En ting er i allefall sikkert; det er gode muligheter for å få svar preget av lite kunnskap når man spør om noe på dol...*s*

Ufaglig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Hvis ikke problemet er økende, så haster det sannsynligvis ikke med å kontakte lege.

Generelt sies det vel at det tar 3 mnd før du er like sterk i magen som før operasjonen.

(Jeg får to assosiasjoner i forhold til det du skriver, men dette er _veldig_ preget av "synsing" og ikke viten: Minner om nervesmerter det du beskriver, og i såfall så kan det vel ta lang tid før det går over. En annen ting er at du muligens er i risikosonen for å utvikle arrbrokk, og dersom smertene er økende så minner det om en beskrivelse hos en jeg kjenner som fikk brokk).

En ting er i allefall sikkert; det er gode muligheter for å få svar preget av lite kunnskap når man spør om noe på dol...*s*

Ufaglig hilsen

Jeg hadde nervesmerter sist, det minner ikke akkurat om det. Det har vært økendes denne uka her.

Jeg vil jo ha dolerene`s svar :o) Ikke alltid fagfolka har så mye og bidra med ;o)

Egentlig spør jeg vel her for å utsette å ringe Riksen, for da kaller vel legen meg inn igjen. Jeg skal jo være glad for det, men jeg trives så godt hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[quote name=Shira :o)' timestamp='1211482991' post='3881602]

Jeg hadde nervesmerter sist, det minner ikke akkurat om det. Det har vært økendes denne uka her.

Jeg vil jo ha dolerene`s svar :o) Ikke alltid fagfolka har så mye og bidra med ;o)

Egentlig spør jeg vel her for å utsette å ringe Riksen, for da kaller vel legen meg inn igjen. Jeg skal jo være glad for det, men jeg trives så godt hjemme.

Prøv å redusere belastningen noen dager og se om det roer seg. Hvis ikke, så bør du vel kontakte legen over helgen.

Såpass mye kirurgi i buken som du har hatt, innebærer vel at du bør bruke fornuften og forsøke å belaste lite de tre første månedene...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

[quote name=Shira :o)' timestamp='1211482991' post='3881602]

Jeg hadde nervesmerter sist, det minner ikke akkurat om det. Det har vært økendes denne uka her.

Jeg vil jo ha dolerene`s svar :o) Ikke alltid fagfolka har så mye og bidra med ;o)

Egentlig spør jeg vel her for å utsette å ringe Riksen, for da kaller vel legen meg inn igjen. Jeg skal jo være glad for det, men jeg trives så godt hjemme.

Kanskje det holder med et besøk hos fastlegen din, Shira;)

Det er uansett svar, ikke normalt, så du _må_ nok få det sjekket!

Sorry;(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Prøv å redusere belastningen noen dager og se om det roer seg. Hvis ikke, så bør du vel kontakte legen over helgen.

Såpass mye kirurgi i buken som du har hatt, innebærer vel at du bør bruke fornuften og forsøke å belaste lite de tre første månedene...?

Jeg skal ta det rolig, kan bli en utfordring med barnebursdag i skauen i morgen, 12 gutter, kan bli livlig ;o)

Fornuft? Aldri hørt om ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Kanskje det holder med et besøk hos fastlegen din, Shira;)

Det er uansett svar, ikke normalt, så du _må_ nok få det sjekket!

Sorry;(

Jeg kan snakke med fastlegen, men hun sier som sant er, at hun har lite peiling på dette, og ser helst at Riksen passer på meg :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Hvis ikke problemet er økende, så haster det sannsynligvis ikke med å kontakte lege.

Generelt sies det vel at det tar 3 mnd før du er like sterk i magen som før operasjonen.

(Jeg får to assosiasjoner i forhold til det du skriver, men dette er _veldig_ preget av "synsing" og ikke viten: Minner om nervesmerter det du beskriver, og i såfall så kan det vel ta lang tid før det går over. En annen ting er at du muligens er i risikosonen for å utvikle arrbrokk, og dersom smertene er økende så minner det om en beskrivelse hos en jeg kjenner som fikk brokk).

En ting er i allefall sikkert; det er gode muligheter for å få svar preget av lite kunnskap når man spør om noe på dol...*s*

Ufaglig hilsen

Har ett spørsmål til jeg, ved arrbrokk, må det være en synlig kul da? For det har jeg ikke, har bare vondt inni magen, og det svir inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flytte-lasset

Jeg hadde to store operasjoner i fjord vår, fra navlen og ned, og først etter ti mnd har ubehaget i huden forsvunnet. Har ikke klart å gå med samme bukse på en hel dag, før nå, de siste ukene. Har litt ømhet igjen inne i buken, men det tror legen er sammenvoksninger, etter å ha fjernet bukforkleet (er det det det heter?? I alle fall fettvev i buken). Om det noen gang forsvinner, kan ingen love.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg hadde to store operasjoner i fjord vår, fra navlen og ned, og først etter ti mnd har ubehaget i huden forsvunnet. Har ikke klart å gå med samme bukse på en hel dag, før nå, de siste ukene. Har litt ømhet igjen inne i buken, men det tror legen er sammenvoksninger, etter å ha fjernet bukforkleet (er det det det heter?? I alle fall fettvev i buken). Om det noen gang forsvinner, kan ingen love.

Jeg har også litt problem med bukser, bruker mye kjoler og tunikaer nå, for at det ikke skal gjøre vondt.

10 mnd, det var lenge det. Kanskje jeg er mer utålmodig denne gangen, de forrige operasjonene var jeg mer tålmodig. Kroppen var helt kjørt før denne siste også, så kanskje jeg ikke har gitt det nok tid.

Håper du stopper hos deg snart! Etter forrige operasjon hadde jeg problem i underlivet (tok bl.a bort urinrør), det tok mange måneder før det gikk bort (eller det har vel egentlig ikke gått skikkelig bort, men jeg har lært og leve med det), men det var en annen type smerte, og så var det jo ikke noe som gnisset borti, var på siden på en måte. Jada, er ikke jeg god på å forklare? ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...