Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Blodprøver har vist at verdien for KREAT og S-KRE ligger noe over grensen. Fikk vite at dette gjelder nyrefunksjon. Hva kan skyldes at jeg har for høye verdier? Har mye salt i maten noe innvirkning på nyrefunksjonen?

Leste i et annet innlegg at eggehvite i urinen, samt smerter i brystet kunne være tegn på sykdom i nyrene.

Jeg kan ha 'eggehvite' i urinen spesielt like før menstruasjonen, noe som jeg trodde var eggløsningen. Jeg kan også få stikksmerter i den venstre brystregionen som må 'pustes vekk', men jeg innbiller meg selv at dette kan komme som flg av stress. Legen sa en gang at brystsmertene bare var musklene som spilte meg et puss, og m.a.o ufarlig, dog ubehagelig.

Min KREAT og S-KRE var hhv 91 og 93 for noen år siden. Hva burde denne da helst ligge på for å være innen grensene? Hva påvirker disse verdiene? Jeg er 21 år gammel.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30739-nyrefunksjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Normalverdier blir definert slik at man tar en lang rekke personer, undersøker dem og sier at det normale er verdiene som 95% er innenfor. Men det betyr ikke at 5% er syke. Selv om verdiene dine er utenfor normalområdet, behøver det altså ikke være noe galt. kreatinin er et nedbrytingsprodukt fra muskelvev. Store muskuløse menn har derfor normalt høyere kreatinin enn små spinkle kvinner. Det er den legen som rekvirerte undersøkelsen hos deg som bør ta stilling til om dine verdier er uttrykk for sykdom eller kan regnes som normaløe for deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30739-nyrefunksjon/#findComment-122266
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...