Gå til innhold

kyssesyken

Anbefalte innlegg

Gjest syk ?

Hallo !

Nå er det tre uker siden jeg fikk kyssesyken. Og jeg føler meg forsatt litt slapp. Så jeg tok turen til legen, men der var det ikke mye hjelp å få. Når jeg spurte om fysisk aktivitet kontra kyssesyken, måtte han slå opp i en bok.

Og der stod det at jeg kunne begynne med hard fysisk aktivitet etter 4 uker sa han.

Men etter jeg var oss legen, tok jeg meg en gåtur på ca 40 min(roleg) 0g da merket jeg at milten vart større.

Og mens jeg var på tur hadde jeg følelsen av at jeg fikk sting der milten er.

Så mine spm. er :

Er det farleg å drive med fysisk aktivitet nå ?

Hvor hardt kan jeg trene ?

Kan jeg drive vekttrening ?

Den legen som konstanterte kyssesyken sa at jeg måtte vente 2 månader før jeg kunne spille fotball og drive aktivteter som kunne medføre slag mot milten er dette rett, eller kan jeg begynne når prøvene er fine tok noen i dag ?

Er det vanleg at en føler et slags sting, som kommer og går når en har kyssesyken, spesielt når en driv fysisk aktivitet ?

Tilslutt lurte jeg på når en kan begynne å drikke alkohol etter at en har hatt kyssesyken ?

På forhånd tusen takk for svar. Kunne også tenkt meg å høre erfaringer fra andre som har hatt eller har kyssesyken.

syk ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30743-kyssesyken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest datajente

Hadde selv kyssesyken tidlig ifjor. Jeg hanglet ganske lenge, og da jeg så fikk veldig hovne mandler gikk jeg til legen som satte meg på en penicillin kur. Som deg fikk jeg beskjed om å holde meg i ro i flere uker og helst holde meg unna alkohol. Penicillin kuren varte i ca. 10 dager og da jeg var ferdig med den følte jeg meg veldig frisk med en gang - skjønte da at jeg egentlig hadde vært syk ganske lenge. Holdt meg allikevel ganske rolig i ukene fremover. God bedring.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30743-kyssesyken/#findComment-122197
Del på andre sider

Hadde selv kyssesyken tidlig ifjor. Jeg hanglet ganske lenge, og da jeg så fikk veldig hovne mandler gikk jeg til legen som satte meg på en penicillin kur. Som deg fikk jeg beskjed om å holde meg i ro i flere uker og helst holde meg unna alkohol. Penicillin kuren varte i ca. 10 dager og da jeg var ferdig med den følte jeg meg veldig frisk med en gang - skjønte da at jeg egentlig hadde vært syk ganske lenge. Holdt meg allikevel ganske rolig i ukene fremover. God bedring.

Hei, er en jente på 23 år som fikk kyssesyken for over 5 uker siden, og har vært veldig slapp. Legen min har frarådet meg fra å trene i 2-3 måneder, ikke løpe,unngå støt og slag pga milten m.m. Kjenner mange som har hatt kyssesyken som var slappe i et par måneder etter at leverprøvene var normale igjen. Tror man bør ta det med ro med trening og alkohol den første tiden, slik at man ikke er slapp mer enn "nødvendig".

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30743-kyssesyken/#findComment-122217
Del på andre sider

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Den farligste komplikasjonen til kyssesyken er at en hoven milt kan sprekke. Dette er grunnen til at man anbefaler å la være med kontaktsport som fotball og lignende og tunge løft i 2 måneder. Ut over det kan man være i normal aktivitet inklusive vanlig trening så snart man føler seg i form til det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30743-kyssesyken/#findComment-122277
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...