Gjest ikke røyker Skrevet 28. juni 2001 Del Skrevet 28. juni 2001 Finnes det noen fakta om gevinstene innenfor de forskjellige tidene etter røykeslutt. Hva skjer med kroppen? Hva drar vi nytte av? Jeg har røyket i 20 år(kanskje jeg er ganske skadet allerede?) Jeg har vært røykfri i 10 mnd. Jeg var som så mange tenåringer dum å begynne med røyken. Har jeg så mye gevinst av det etter så lang røykeperiode.? Begynte plutselig å tenke på det opp i all min stolthet. Det er jo værst for oss som begynte tidlig. Man blir vel aldri som en som aldri har røyket? Hva sier ekspertene om det tro? Skjønner jo at det er en fordel å slutte, det er jo derfor jeg gjorde det, men hva med en eventuell allerede etablert skade.? Hvilken alder er det vanligst å få skader etter røyking for en som begynte i tenårene? Kan skadene komme flere år etter røykestopp? I så fall hvilke? Kan vel det da, men.. Hva sier du? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30752-hvilke-gevinster-har-vi-n%C3%A5-etter-r%C3%B8ykekutt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 30. juni 2001 Del Skrevet 30. juni 2001 Det er altså slett ikke så lett å slutte å røyke som ikke-røykere sier, ikke sant? Jeg forstår deg dithen at du sliter en del nå, og er derfor veldig glad for ditt spørsmål, som gir meg anledning til å vise deg veien til en god og saklig forståelse av det som kommer i kjølevannet av røyking, og som du altså slipper ved ikke å røyke. Tast deg inn på www.tobakk.no og følg linkene til Fakta - her kan du lese deg til svaret på dine spørsmål. Så kanskje motivasjonen kommer tilbake, og du fortsetter å være ikke-røyker! 10 måneder er en prestasjon i seg selv! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30752-hvilke-gevinster-har-vi-n%C3%A5-etter-r%C3%B8ykekutt/#findComment-122500 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege Skrevet 30. juni 2001 Del Skrevet 30. juni 2001 ikke røyker. Jeg vil gjerne "henge meg på" for å øke din motivasjon. Forskning idag viser at det faktisk knapt finnes den plage eller sykdom som ikke påvirkes av røyking. Men det er godt å vite at selv etter 20 år som røyker så kan du snu dette. Røykere lever kortere enn "ikke-røykere" og kan risikere en dårligere livskvalitet i eldre år pga. sykdom enn andre. I forhold til "ikke røkere", har røkere økt hyppighet av alle kreftformer, hyppigere hjerte-kar-sykdommer. Det høres kanskje utrolig ut, men plager med rygg, nakke osv. er også hyppigere hos røkerne. Til slutt, røkerne er mer skrukkete og ser eldre ut enn andre, dessuten lukter de ikke spesielt godt. Og så til påvirkning av andres helse. Spesielt barns helse påvirkes av foreldres og besteforeldres røking.Barna får oftere astma og bronkitter. Så får man undres, hvorfor i all verden gjør vi dette med den kunnskapen vi idag har ?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30752-hvilke-gevinster-har-vi-n%C3%A5-etter-r%C3%B8ykekutt/#findComment-122535 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.