Gå til innhold

Prostatitt, akut

Anbefalte innlegg

Gjest TT-DK

Jeg har fået akut infektion i prostata efter brug af katete. Det har nu stået på i 3 måneder, hvor jeg er blevet behandlet med forskellige former for antibiotika. (pt.Vibradox 200 MG dgl. de sidste 30 dage) Det har hjulpet lidt, men er stadig ikke væk.

Jeg har læst på udenlandske prostatitis.org at Ciproxin 2x500 mg i 28 dage er den mest effektive kur, og at Tetracykliner ikke er så effektive - er det sandt ???

Jeg vil gerne prøve Ciproxin igen. Jeg får tinitus og en forbigående følelsesløsheds fornemmelse i det ene øre ved brug af Ciproxin. Er det farligt ?

Er den omtalte Ciproxinkur meget usund / sundhedsskadelig ?

Er der nogen der har erfaring med dette område - evt. hvilke typer antibiotika der er bedst at bruge ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30760-prostatitt-akut/
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Trygve Talseth, Urolog

Ciproxin er ofte et godt middel, men helst skal man gi behandling etter de bakteriene som kan påvises.

De bivirkningene du beskriver er ikke vanlige, og jeg kjenner ikke til at de gir varige problemer. Ciproxin er vanligvis et middel som tåles godt med minimale bivirkninger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30760-prostatitt-akut/#findComment-124936
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest (Anonymous)

Hei,

Jeg har hatt prostaitt i 11 år og gått på 2 Ciproxcin kurer. Litt ute i den andre kuren fikk jeg en rar fornemmelse i øret. Samtidig med tinnitus. Dette har jeg slitt med siden.

Mange leger er jo svært arrogante og min lege mente det ikke var noen sammenheng mellom tinnitus og Cipro.

Derfor slo jeg det fra meg...

Etter mange forskjellige leger og minst like mange antibiotikakurer uten å bli det spor bedre vil jeg råde deg til å finne en urolog som hører på deg (jeg får håpe det er lettere i Danmark enn i Norge). Be ham utrede eventuelle bakterier i prostatavæske og sæd nøye.

Dersom det er signifikante verdier bør du finne en antibiotika kur som ikke gir deg bivikrninger. (stol på egne vurderinger!) Gjerne i kombinasjon med prostatamassage.

Dersom det ikke finnes bakterier vil jeg vurdere en annen tilnærming til problemet.

Jeg har selv nettopp vært i USA for å løse opp muskler rundt og massage av selve prostata.

Har foreløpig ikke merket noen bedring men skal fortsette behandlingen her i Norge hos fysioterapeut.

Du finner mer info på prostatitis.org og let etter artikeler skrevet av dr. Wise.

Jeg kan godt maile deg om behandllingsmetoden virker... eller ikke.

mvh

Christer

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30760-prostatitt-akut/#findComment-126693
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei,

Jeg har hatt prostaitt i 11 år og gått på 2 Ciproxcin kurer. Litt ute i den andre kuren fikk jeg en rar fornemmelse i øret. Samtidig med tinnitus. Dette har jeg slitt med siden.

Mange leger er jo svært arrogante og min lege mente det ikke var noen sammenheng mellom tinnitus og Cipro.

Etter mange forskjellige leger og minst like mange antibiotikakurer uten å bli det spor bedre vil jeg råde deg til å finne en urolog som hører på deg (jeg får håpe det er lettere i Danmark enn i Norge). Be ham utrede eventuelle bakterier i prostatavæske og sæd nøye.

Dersom det er signifikante verdier bør du finne en antibiotika kur som ikke gir deg bivikrninger. (stol på egne vurderinger!) Gjerne i kombinasjon med prostatamassage.

Dersom det ikke finnes bakterier vil jeg vurdere en annen tilnærming til problemet.

Jeg har selv nettopp vært i USA for å løse opp muskler rundt og massage av selve prostata.

Har foreløpig ikke merket noen bedring men skal fortsette behandlingen her i Norge hos fysioterapeut.

Du finner mer info på prostatitis.org og let etter artikeler skrevet av dr. Wise.

mvh

Christer

Tak for dit svar. Jeg vil gerne have det uddybet lidt.

Jeg har læst nogle steder at der er nogle typer antibiotika, der trænger bedre ind i prostata end andre. på prostatitis.org mener man at effekten af Doxycyclin er tvivlsom, hvorimod der er gode erfaringer med Ciproxin 2x500 mg dgl.

Hvad mener du om den påstand?

på forhånd tak for hjælpen.

TT-DK

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30760-prostatitt-akut/#findComment-128875
Del på andre sider

Hei,

mvh

Christer

Tak for dit indlæg. Jeg føler heller ikke at min læge el. urolog tager mig særligt alvorligt. Jeg fik foretaget en cystoskopi af en reservelæge. Der var intet at se. Herefter skriver urologen til mig at sagen er afsluttet. der er ikke mere de kan gøre for mig - så på den måde er det nok ikke bedre her end i Norge.

Du må meget gerne sende en mail til mig, når du ved mere om effekten af behandlingen.

e-mail: [email protected]

virker først ca. 15/8-01

hilsen Thorkild DK

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30760-prostatitt-akut/#findComment-128877
Del på andre sider

Annonse

Trygve Talseth, Urolog

Tak for dit svar. Jeg vil gerne have det uddybet lidt.

Jeg har læst nogle steder at der er nogle typer antibiotika, der trænger bedre ind i prostata end andre. på prostatitis.org mener man at effekten af Doxycyclin er tvivlsom, hvorimod der er gode erfaringer med Ciproxin 2x500 mg dgl.

Hvad mener du om den påstand?

på forhånd tak for hjælpen.

TT-DK

Det er ulikt hvilke midler som gir best konsentrasjon i prostata. De som brukes mest er kinoloner (bl.a. Ciproxin), erytromycin, trimetorpim. Men andre kan også være virksomme.

MEN, det er viktig å huske på at de fleste med smertefulle tilstander i dette området, ikke har infeksjon med bakterier - og da er antibitoka ikke effektive.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30760-prostatitt-akut/#findComment-129376
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...