Gå til innhold

Konisering og graviditet....


Gjest En som lurer

Anbefalte innlegg

Gjest En som lurer

Hei!

Jeg er gravid i 13 uke og ble laserkoniser pga.celleforandringer på livmorhalsen for 5 år siden.

Blir fulgt opp av gynokolog 1 gang i måneden med ultralyd. Alt ser fint ut.

Siden det er brent bort en liten del av livmortappen, vil det være fare for at fra jeg merker de første symtomene på at det er fødsel på gang, og til barnet blir født ta kort tid? Som regel tar det jo lang tid....

Jeg rekker vel frem til sykehuset?(20 min)

Jeg har født 1 barn for 13 år siden og da begynte det med at det kom litt blodblandet utflod, veene kom noen timer etterpå.

Selv om jeg er laserkoniser så har jeg vel slimproppen?

Fødselen for 13 år siden gikk veldig fint, pleier det å være store forskjeller på fødslene? Kan jeg regne med en like grei fødsel denne gang (håper det...)

Siden jeg fikk blodblandet utflod som antagelig var slimproppen kan det være et tegn denne gang også?

Her er det mange rare spørsmål, men jeg er litt bekymret ang.livmorhalsen min. Det er fint at jeg blit fulgt opp med ultralyd,men den dagen jeg merker noe er på gang håper jeg det ikke går for fort.

Takknemlig for svar.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble laserkonisert i '84, og fødte mitt andre barn i '87. Den gikk slett ikke fort den fødselen, i hvertfall! Tvert i mot, det tok veldig lang tid, pga arrvev.

Ellers så fungerte det meste som ved første fødsel, både med slimproppen og annet. Men jeg hadde mye sterke kynnere, husker jeg, og det hadde jeg også ved svangerskap 7,5 år senere. (Den siste fødselen, den gikk unna på 4 timer, men den var indusert, så det var kanskje derfor.)

De følger deg opp i forhold til koniseringen, så du skal bare slappe av og kose deg med graviditeten! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

Slimpropp har du trotts konisering. Din konisering kommer sansynligvis ikke at påvirke noe på din födsel. Hvordan en födsel blir, kan en aldrig si noe om. Födsel nommer 2 går ofte fortere en nommer 1. En födsel er aldrig helt likt en annen, derfor er det ikke sikkert at denne födsel starter på samme hvis som forige gang. Kanskje starter födselen med at vannet går? I vartfall trenger du ikke å bekymre deg over at du er konisert. Lykke til videre!

"Informasjon via internett erstatter ikke medisinsk konultasjon av lege eller annet medisink personell. Du bör ta opp problemstillingen med din kontaktperson i det offentlige helsevesen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble laserkonisert i '84, og fødte mitt andre barn i '87. Den gikk slett ikke fort den fødselen, i hvertfall! Tvert i mot, det tok veldig lang tid, pga arrvev.

Ellers så fungerte det meste som ved første fødsel, både med slimproppen og annet. Men jeg hadde mye sterke kynnere, husker jeg, og det hadde jeg også ved svangerskap 7,5 år senere. (Den siste fødselen, den gikk unna på 4 timer, men den var indusert, så det var kanskje derfor.)

De følger deg opp i forhold til koniseringen, så du skal bare slappe av og kose deg med graviditeten! :o)

Jeg ble laserkonisert i '95. Hadde tre barn fra før. Fikk mitt fjerde 3. august. Jeg sa fra til lege under svangerskapet om koniseringen. Han mente at det ikke hadde noe å si. Svangerskapet gikk helt fint, jeg fødte 5 dager etter UL-termin.

Jordmor fikk også beskjed om konisering da fødselen var i gang. Heller ikke her fikk jeg inntrykk av at en konisering spilte noen rolle. Fødselen tok sin tid (ikke alle flergangsfødende er "kjappe" fødemaskiner). Jeg ble satt på drypp da jordmor mente det gikk for lang tid uten at det åpna seg nok og veene ikke var sterke nok. (Fra det var 10 minutter mellom riene og til jenta var født tok det 12 timer) Jordmor mente jeg kunne begynne å presse FØR jeg selv følte behovet. I ettertid, og når jeg leser Poeticas innlegg, heller jeg mot å regne arrvev som en medvirkende årsak til at de siste to centimetrene ikke ville åpne seg, og jeg altså måtte presse på veer som ikke var gode nok etter min mening.

Kan arrvev gjøre fødselen mer langvarig jordmor? Jeg vet at jeg hadde arrvev som gjorde det både vanskelig og vondt å sette inn spiral etter koniseringen.

Ser frem til svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...