Gjest HåperRasktSvar Skrevet 29. juni 2001 Del Skrevet 29. juni 2001 Hei ! Jeg er jente (35 år) og er engstelig. Pulsen (hjertet hopper av og til). Kan ikke si at jeg merker dette i aktivitet. Helst i ro. Hadde EKG (i hvile) i fjor samt lytting men stetoskop men legen fant ikke noe. Det hopper jo aldri hos legen. Dette har jeg hatt i 15 måneder. Det så til at det kom etter ett år med sterk angst. Hadde da ofte hjertebank når jeg skulle i butikken og andre sosiale sammenhenger. Ellers er jeg ikkerøkende, slank, kolesterol(4) turer litt hver dag. Blodtrykket kan variere veldig hos legen : 127/78,130/80 til ja 150/100 (da veldig nervøs). Kan sånne stigninger ha noe å si på hoppingen ? Jeg skal gå i fjellet i ferien og gruer meg litt. Redd for at hjertet skal "hoppe" ut. Er det flere av dere her inne som har dette. VÆR SÅ SNILL OG TRØST MEG!! Hører gjerne fra legen. Vennlig hilsen meget nervøs! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30798-pulsen-hopper-av-og-tilfarlig/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi Skrevet 30. juni 2001 Del Skrevet 30. juni 2001 Da vi fikk utstyr til registrering av EKG et helt døgn, og først prøvde dette utstyret ut på friske studenter, viste det seg at absolutt alle har ekstraslag - supraventrikulære ekstrasystoler - i løpet av et døgn. Disse arter seg ved at det går ut en impuls fra forkamrene i hjertet før den orninære impulsen. Denne utløser et litt for tidlig hjerteslag, hjertet er ikke fylt godt nok med blod, og slaget blir så svakt at man kanskje ikke kjenner det. Neste ordinære hjerteslag blir undertrykt på grunn av den elektriske aktiviteten fra ekstraslaget. Dette føres som om hjertet stopper opp. Når neste ordinære hjerteslag igjen kommer, er hjertet blitt ekstra fullt med blod, og det føles som om hjertet starter igjen med et rykk eller hopp. Man får flere slike ekstraslag når man røyker, drikker kaffi og er stresset eller nervøs med økte adrenalinnivåer. Man legger bedre merke til dem når man er i ro. I aktivitet kan de også forekomme, men da legger man som regel mindre merke til dem. De er ikke farlige, og de hindrer ikke hjertet i å arbeide skikkelig. Det høres ut som du har vært skikkelig undersøkt. Legg ut på fjellturen din uten å være redd og kos deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30798-pulsen-hopper-av-og-tilfarlig/#findComment-122449 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HåperRasktSvar Skrevet 30. juni 2001 Del Skrevet 30. juni 2001 Da vi fikk utstyr til registrering av EKG et helt døgn, og først prøvde dette utstyret ut på friske studenter, viste det seg at absolutt alle har ekstraslag - supraventrikulære ekstrasystoler - i løpet av et døgn. Disse arter seg ved at det går ut en impuls fra forkamrene i hjertet før den orninære impulsen. Denne utløser et litt for tidlig hjerteslag, hjertet er ikke fylt godt nok med blod, og slaget blir så svakt at man kanskje ikke kjenner det. Neste ordinære hjerteslag blir undertrykt på grunn av den elektriske aktiviteten fra ekstraslaget. Dette føres som om hjertet stopper opp. Når neste ordinære hjerteslag igjen kommer, er hjertet blitt ekstra fullt med blod, og det føles som om hjertet starter igjen med et rykk eller hopp. Man får flere slike ekstraslag når man røyker, drikker kaffi og er stresset eller nervøs med økte adrenalinnivåer. Man legger bedre merke til dem når man er i ro. I aktivitet kan de også forekomme, men da legger man som regel mindre merke til dem. De er ikke farlige, og de hindrer ikke hjertet i å arbeide skikkelig. Det høres ut som du har vært skikkelig undersøkt. Legg ut på fjellturen din uten å være redd og kos deg. hei igjen. Tusen takk for raskt og beroligende svar. Bare et til : Er det også normalt at en kjenner en sjelden gang stikk i hjertet ved angstsituasjoner? De er kortvarig(sekunder) disse har jeg merket siden tenårene. Det kan nesten føles som de kommer øverst i magesekken, litt vanskelig og si. De kan være lynede vondt og kommer som sagt meget sjelden. Jeg tror de kommer lettere ved sterk anspendhet når jeg tenker på hoppingen og hjerte. Noen teori ? Har heller ikke vondt ved aktivitet. På forhånd, takk for svar ! Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30798-pulsen-hopper-av-og-tilfarlig/#findComment-122489 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi Skrevet 1. juli 2001 Del Skrevet 1. juli 2001 hei igjen. Tusen takk for raskt og beroligende svar. Bare et til : Er det også normalt at en kjenner en sjelden gang stikk i hjertet ved angstsituasjoner? De er kortvarig(sekunder) disse har jeg merket siden tenårene. Det kan nesten føles som de kommer øverst i magesekken, litt vanskelig og si. De kan være lynede vondt og kommer som sagt meget sjelden. Jeg tror de kommer lettere ved sterk anspendhet når jeg tenker på hoppingen og hjerte. Noen teori ? Har heller ikke vondt ved aktivitet. På forhånd, takk for svar ! Med vennlig hilsen Disse raske stikkende smertene som du beskriver er ikke tegn på hjertesykdom. De er ikke så uvanlige, jeg tror mange har kjent dem (inklusive meg selv). Jeg tror de kommer fra muskelspenninger i mellomgulvet, men magesekk og tarm er også en mulighet. De er i alle fall heller ikke noe å bekymre seg for. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30798-pulsen-hopper-av-og-tilfarlig/#findComment-122630 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.