Gå til innhold

kjerring

Anbefalte innlegg

Gjest Aimabel
Skrevet

Hvor i landet er det ok å kalle dama for kjerring? Jeg mener iallefall at her på østlandet så er kjerring en betegnelse på en skikkelig kjip dame. "gammal kjerring" liksom - ei nabo eller noe som du irriterer deg over. Så jeg blir forbanna når mannen mannen min kaller meg kjerringa. Det er nedlatende. Men han skjønner ikke at det gjør noe. Ikke foreslå at jeg skal kalle han gubben. Vi er ikke et typisk "gubben og kjerringa"-par. Isåfall ville jeg ikke vært sammen med han.

Fortsetter under...

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

5

• Lillemus

5

• morsan

5

• Aliza1365380759

5

AneM1365380603
Skrevet

Jeg blir kalt for det av mannen min:) Han uttaler det "kjeringo" da, men er bare forskjell i uttale. Der jeg egentlig er fra er det også akseptabelt å si det.

Jeg skjønner ikke hvorfor mannen din må si det når du ikke liker det. Et kjælenavn er ikke det lenger når den som får det ikke liker det.

Gjest Lilje30
Skrevet

I Hallingdal, Valdres, Gudbrandsdalen o.s.v er det vanlig å snakke om kjerringa, men man hører det på tonefallet at det ikke er ment som skjellsord. I Hallingdal/Valdres sier mange kjeringje.

Mary Poppins
Skrevet

Helt enig med deg! Jeg hadde aldri akseptert å bli kalt kjerring!

Gjest mandolina
Skrevet

Jeg har alltid sagt at kjærring kommer av ordet en kjær lille en, altså sin elskede.

Men jeg googlet litt og fant dette på Riksmålsforbundet

http://www.riksmalsforbundet.no/sprakspalte/spalte_innlegg_94.html

Jeg har alltid ment at kjærring skrives med æ, og derfor googlet jeg også på dette og fant noe som kanskje ikke er så flatterende i forhold til en rødstrømpe som meg.

http://sinobell.net/2006/05/21/kj%C3%A6rring/

Hilsen

Gjest Aimabel
Skrevet

Jeg blir kalt for det av mannen min:) Han uttaler det "kjeringo" da, men er bare forskjell i uttale. Der jeg egentlig er fra er det også akseptabelt å si det.

Jeg skjønner ikke hvorfor mannen din må si det når du ikke liker det. Et kjælenavn er ikke det lenger når den som får det ikke liker det.

Det er ikke kjælenavn. Han kaller meg kona si, og kjære, jenta mi osv. Men når han snakker med kompiser så er det "kjerrringa" I et nøytralt tonefall men likevel. Noen ganger når de er "oppgitt over de vanskelige damene" liksom.

Annonse

Skrevet

kjerring er iallefall vanlig nordpå.ser ikke på det som noe negativt selv(og jeg er fra sør i landet)

Gjest Aimabel
Skrevet

Jeg har alltid sagt at kjærring kommer av ordet en kjær lille en, altså sin elskede.

Men jeg googlet litt og fant dette på Riksmålsforbundet

http://www.riksmalsforbundet.no/sprakspalte/spalte_innlegg_94.html

Jeg har alltid ment at kjærring skrives med æ, og derfor googlet jeg også på dette og fant noe som kanskje ikke er så flatterende i forhold til en rødstrømpe som meg.

http://sinobell.net/2006/05/21/kj%C3%A6rring/

Hilsen

Hehe, den var bra den siste linken der, skikkelig tantete :-D

Skrevet

Her som jeg bor er kjærringa i huset/på gården det som du kanskje kaller kona i huset/fruen i huset..

Området jeg kjenner til at det er ok er ihvertfall nordre nordland/sør troms.

AneM1365380603
Skrevet

Det er ikke kjælenavn. Han kaller meg kona si, og kjære, jenta mi osv. Men når han snakker med kompiser så er det "kjerrringa" I et nøytralt tonefall men likevel. Noen ganger når de er "oppgitt over de vanskelige damene" liksom.

Hvis han sier det på en nedlatende måte er jo ikke det greit da, og spesielt når du ikke liker det.

Mannen min sier kjærlig "kjeringo mi" eller han omtaler meg som det overfor andre. Det er veldig vanlig her hvor jeg bor, i vest.

Gjest Aimabel
Skrevet

Her som jeg bor er kjærringa i huset/på gården det som du kanskje kaller kona i huset/fruen i huset..

Området jeg kjenner til at det er ok er ihvertfall nordre nordland/sør troms.

Husfrue, hehe!!! Jeg er under 30 da!

Før kalte han meg "sjefen", det er jo ikke så mye bedre... Kan han ikke bare bruke navnet mitt liksom, når de han snakker med vet godt hvem jeg er.

Skrevet

Før kalte han meg "sjefen", det er jo ikke så mye bedre... Kan han ikke bare bruke navnet mitt liksom, når de han snakker med vet godt hvem jeg er.

hehe er da under 30 jeg også!! men kjærring er jeg da lell...

Vet ikke hvorfor gubben din,, eh mannen din (?),, ikke bare titulerer deg ved navn. Her går det om hverandre med navnet/kjærringa.

Skrevet

Helt enig med deg! Jeg hadde aldri akseptert å bli kalt kjerring!

Kjærringa er avledet av ordet "kjæring" og er i utgangspunktet et positivt ladet ord:-)

Annonse

Gjest Aimabel
Skrevet

Hvis han sier det på en nedlatende måte er jo ikke det greit da, og spesielt når du ikke liker det.

Mannen min sier kjærlig "kjeringo mi" eller han omtaler meg som det overfor andre. Det er veldig vanlig her hvor jeg bor, i vest.

Det er ikke sånn spesielt nedlatende måte, men sånn generelt når han snakker om meg med kompiser. Han snakker ikke på noen måte stygt om meg, men jeg legger mye negativt i ordet "kjerring" og det er ikke vanlig kjælenavn på vår dialekt.

Gjest Aimabel
Skrevet

Kjærringa er avledet av ordet "kjæring" og er i utgangspunktet et positivt ladet ord:-)

Jada, det sier mannen min også, men på vår dialekt er det veldig uvanlig å bruke ordet som kjælenavn. Her er det negativt ladet, og brukt om gamle kjedelige damer.

Skrevet

Jada, det sier mannen min også, men på vår dialekt er det veldig uvanlig å bruke ordet som kjælenavn. Her er det negativt ladet, og brukt om gamle kjedelige damer.

Hehe, ja jeg er helt enig med deg. Jeg liker heller ikke å bli kalt kjærring:-)

AneM1365380603
Skrevet

Det er ikke sånn spesielt nedlatende måte, men sånn generelt når han snakker om meg med kompiser. Han snakker ikke på noen måte stygt om meg, men jeg legger mye negativt i ordet "kjerring" og det er ikke vanlig kjælenavn på vår dialekt.

Hmm, kanskje du rett og slett bare skal venne deg til det da :) Hvis det virkelig byr deg i mot kan du få han til å kalle deg ved navn, samboer eller kone. Han kan øve litt for din skyld :)

Skrevet

Min kjære prøvde seg med kjerring til meg en gang, ikke i negativ betydning da, men da innvendte jeg at jeg da måtte få kalle ham gubben. Har ikke hørt noe om kjerring etter det. ;o)

Skrevet

''Kjærringa er avledet av ordet "kjæring" og er i utgangspunktet et positivt ladet ord:-)''

Det er nok ikke det du. :o) Det kommer av kar og er vel en betegnelse på en karaktig kvinne. Se lenka som Mandolina viser til over her.

Aliza1365380759
Skrevet

Jeg er bare 23 år, men går fremdeles under betegnelsen "kjerringa".. ;) Men så er vi begge nordfra, og der er ikke "kjerringa" nødvendigvis negativt. Det kan like gjerne bety "kjæresten min", og jeg regner med det er det det betyr når kjæresten min kaller meg for det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...