Gå til innhold

Gjentagende urinveisinfeksjoner


Gjest Scallop

Anbefalte innlegg

Gjest Scallop

Jeg har en venninne som er i begynnelsen av 50-årene. Vi har vært sammen i ca to år. Hun har vært plaget med urinveisinfeksjoner i ca 10 år og har prøvd "alt" slik det har vært beskrevet i andre innlegg. Det er etter samleie disse plagene oppstår og på grunn av meget kraftige smerter må hun som regel ty til antibiotika, men har nå gjort dette så mange ganger at hun er redd det en dag ikke virker lengre, heller ikke i forbindelse med andre plager/sykdommer. Hva gjør vi da, er vi nødt til å gi opp vårt seksualliv? Dette er meget frustrerende for oss siden vi ellers har det svært fint sammen. Er det andre som har hatt så sterke plager som har kommet ut av dette uføret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Slik var det med meg

Jeg har hatt det på samme måte. Løsningen for meg var å ta en tablett med antibiotika etter hvert samleie. Dette forutsetter selvsagt at man ikke har sex flere ganger daglig. Vi har sex ca. tre ganger i uka, og etter at jeg begynte med det, har jeg ikke hatt urinveisinfeksjon på nesten to år (tidligere kunne jeg ha det et par ganger i måneden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få helsekosten til å bestille noe som heter Uvacin, skal fungere helt ypperlig om man tar det så snart man kjenner symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Näckrosa

Dere har sikkert prøvd dette ogå, men jeg nevner det likevel...

Vask dere begge før samleie og hun også etterpå, i tillegg prøver hun å få gått på toalettet..

Noen tipset meg en gang om at man burde smøre seg med naturelle youghurt i tillegg etterpå da dette virker på bakterieflora.. mulig det er mest effektivt på soppinfeksjon, men...Azelli sårsalve (som brukes på barnerumper) er desinfiserende. Klissete, ja, men kan jo være verdi i å prøve det, hvis så ikke er gjort, før man putter i seg antibiotika hele tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis din venninne er kommet i overgangsalderen kan det skyldes østrogenmangel. Hun kan da forsøke med lokal østrogenbehandling, enten Ovesterin som kan kjøpes uten resept eller Vagifem som krever resept. Er hun sikker på at det er infeksjon og ikke bare irritasjon? Et godt råd er å tisse etter samleiet så urinrøret skylles rent for bakterier. Hun kan forsøke forebyggende behandling med Hiprex eller antibiotikum, hun bør diskutere det med legen. Er urinveissystemet skikkelig undersøkt? Den type antibiotika man bruker ved urinveisinfeksjon er en annen type enn det som brukes ved andre infeksjoner, så det er ikke grunn til å tro at det kan bli et problem ved andre infeksjonstilstander.

Har hun tatt problemet opp med fastlegen, har hun evt. vært henvist til en spesialist? Jeg håper at hun kan få hjelp så dere kan få et godt seksualliv.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thea89

jeg hadde samme problem før. men etter at jeg gikk på do innen 15 minutter etter

samleie, og tar en tablett med tranebær hver dag, eller to når jeg kjenner at det

begynner å bli ubehagelig-har jeg ikke hatt urinveisinfeksjon en eneste gang!:)

(når det er litt ubehagelig,drikker jeg også mye appelsinjuice)

tablettene får du på apoteket, de er i "complete"-serien.

det står "godt for urinveiene, tranebær med c-vitamin"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Hvis din venninne er kommet i overgangsalderen kan det skyldes østrogenmangel. Hun kan da forsøke med lokal østrogenbehandling, enten Ovesterin som kan kjøpes uten resept eller Vagifem som krever resept. Er hun sikker på at det er infeksjon og ikke bare irritasjon? Et godt råd er å tisse etter samleiet så urinrøret skylles rent for bakterier. Hun kan forsøke forebyggende behandling med Hiprex eller antibiotikum, hun bør diskutere det med legen. Er urinveissystemet skikkelig undersøkt? Den type antibiotika man bruker ved urinveisinfeksjon er en annen type enn det som brukes ved andre infeksjoner, så det er ikke grunn til å tro at det kan bli et problem ved andre infeksjonstilstander.

Har hun tatt problemet opp med fastlegen, har hun evt. vært henvist til en spesialist? Jeg håper at hun kan få hjelp så dere kan få et godt seksualliv.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Takk for svar og kommentarer fra andre. Av forskjellige grunner har jeg ikke svart på noen av de problemstillinger som ble tatt opp.

Min venninne bruker østrogentilskudd, men ønsker nå å slutte med dette og gå over til et naturmiddel. Hun er engstelig for bivirkninger.

Når det gjelder undersøkelse så gjennomgikk hun en slik like etter at hun fikk disse plagene for ca ti år siden. Hun går jevnlig hos gynekolog, men det har ikke vært snakk om en ny undersøkelse av urinveiene. Det samme gjelder fastlegen.

I en kommentar fra "Slik var det med meg" sier vedkommede at hennes løsning ble en antibiotika tablett etter hvert samleie. Min venninne fikk en type lav-dose antibiotika hos sin lege og skulle ta en tablett etter samleie. Dette hadde ikke den ønskede virkning. Vil det være forsvarlig å ta en tablett med "vanlig" styrke istedenfor? Vi bor ikke sammen, men er stort sett sammen i helgene, slik at vi har samleie med litt ujevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har hatt det på samme måte. Løsningen for meg var å ta en tablett med antibiotika etter hvert samleie. Dette forutsetter selvsagt at man ikke har sex flere ganger daglig. Vi har sex ca. tre ganger i uka, og etter at jeg begynte med det, har jeg ikke hatt urinveisinfeksjon på nesten to år (tidligere kunne jeg ha det et par ganger i måneden).

Et spørsmål tilbake til deg. Min venninne prøvde en stund en type lavdose-antibiotika som hun skule ta etter hvert samleie. Dette hadde ikke den ønskede virkning. Er det denne typen antibiotika du tar eller er det tabletter av "vanlig" styrke ?

Forøvrig, takk for din kommentar til mitt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Slik var det med meg

Et spørsmål tilbake til deg. Min venninne prøvde en stund en type lavdose-antibiotika som hun skule ta etter hvert samleie. Dette hadde ikke den ønskede virkning. Er det denne typen antibiotika du tar eller er det tabletter av "vanlig" styrke ?

Forøvrig, takk for din kommentar til mitt innlegg.

Vanlig type. De heter Selexid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og kommentarer fra andre. Av forskjellige grunner har jeg ikke svart på noen av de problemstillinger som ble tatt opp.

Min venninne bruker østrogentilskudd, men ønsker nå å slutte med dette og gå over til et naturmiddel. Hun er engstelig for bivirkninger.

Når det gjelder undersøkelse så gjennomgikk hun en slik like etter at hun fikk disse plagene for ca ti år siden. Hun går jevnlig hos gynekolog, men det har ikke vært snakk om en ny undersøkelse av urinveiene. Det samme gjelder fastlegen.

I en kommentar fra "Slik var det med meg" sier vedkommede at hennes løsning ble en antibiotika tablett etter hvert samleie. Min venninne fikk en type lav-dose antibiotika hos sin lege og skulle ta en tablett etter samleie. Dette hadde ikke den ønskede virkning. Vil det være forsvarlig å ta en tablett med "vanlig" styrke istedenfor? Vi bor ikke sammen, men er stort sett sammen i helgene, slik at vi har samleie med litt ujevne mellomrom.

Jeg har prøvd Hiprex som legen skriver om her. Skjønte det var noe som forsuret urinen slik at bakteriene ikke trivdes. Det fungerte meget bra.

Jeg hadde en vond sirkel med urinveisinfeksjon, soppinfeksjon, urinveisinfeksjon, soppinfeksjon. Brukte derfor Replens i underlivet, det fungerte meget bra. I dag bruker jeg Lactal isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...