Gå til innhold

Antidepressiva som ikke gir økt vekt


tjohei

Anbefalte innlegg

Finnes det et antidepressiva som ikke gir økt vekt. Jeg har prøvd cipralx, men da la jeg på meg mange kilo. Jeg vil gjerne ha svar fra NHD og andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BipolarII...jeg visst

Cymbalta har ikke gitt meg vektøkning. Tiden jeg tok Cipralex endte det med mange kg opp. Legen mente det ikke skyldtes tablettene forresten, men depresjonen. Ingen kan visst etter sigende legge på seg av Cipralex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sitronkaramell

Cymbalta har ikke gitt meg vektøkning. Tiden jeg tok Cipralex endte det med mange kg opp. Legen mente det ikke skyldtes tablettene forresten, men depresjonen. Ingen kan visst etter sigende legge på seg av Cipralex.

Jeg skal muligens gå fra cipralex til cymbalta nå grunnet vektøkning og seksuelle bivirkninger + avfaltnings. Hva er din erfaring med cymbalta i forhold til cipralex på disse punktene?:) Hvor lenge har du brukt cymbalta og hvor lenge brukte du cipralex? Hva får du cymbalta for og hvordan syns du de virker på sykdommen i forhold t il cipralex?:) Ha en fin dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cymbalta har ikke gitt meg vektøkning. Tiden jeg tok Cipralex endte det med mange kg opp. Legen mente det ikke skyldtes tablettene forresten, men depresjonen. Ingen kan visst etter sigende legge på seg av Cipralex.

Jeg har hørt at antidepressiva gir vektøkning. Det er flere som har hevdet det. Den gjør noe med fordøyelsen (kan gi forstoppelse) og jeg ble ukritisk i forhold til utseende og kropp (ga blaffen og trøstespiste mye).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Spørsmålet dit blir for unyansert.

Svaret ¨må bli omtrent slik:

Størst risiko for vektoppgang: Remeron, Tolvon.

Mindre risiko (flere går ned enn opp, og de fleste nøytrale): SSRI, SNRI

MInst risiko: Aurorix og Wellbutrin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cymbalta har ikke gitt meg vektøkning. Tiden jeg tok Cipralex endte det med mange kg opp. Legen mente det ikke skyldtes tablettene forresten, men depresjonen. Ingen kan visst etter sigende legge på seg av Cipralex.

Jeg går på cipralex og har ikke hatt vektøkning. Tvert imot faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La du på deg av cipralex?

Og jeg som begynte på dem i går,trenger virkelig ikke flere kilo,uff : (

Jeg la på meg av Cipralex (eller Cipramil som de het da) - men jeg skylder ikke utelukkende på medisinene. Jeg var tross alt deprimert, trøstespiste mye og var veldig inaktiv. Som NHD ved flere anledninger har sagt, hvis man spiser som før og mosjonerer som før, så er det ingen automatikk i at man legger på seg av AD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D*lilith

Jeg la på meg av Cipralex (eller Cipramil som de het da) - men jeg skylder ikke utelukkende på medisinene. Jeg var tross alt deprimert, trøstespiste mye og var veldig inaktiv. Som NHD ved flere anledninger har sagt, hvis man spiser som før og mosjonerer som før, så er det ingen automatikk i at man legger på seg av AD.

Men jeg er inaktiv og trøstespiser nå,sikkert pga depresjonen.

Tenkte det skulle bli bedre når jeg fikk mer energi av cipralex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal muligens gå fra cipralex til cymbalta nå grunnet vektøkning og seksuelle bivirkninger + avfaltnings. Hva er din erfaring med cymbalta i forhold til cipralex på disse punktene?:) Hvor lenge har du brukt cymbalta og hvor lenge brukte du cipralex? Hva får du cymbalta for og hvordan syns du de virker på sykdommen i forhold t il cipralex?:) Ha en fin dag

Jeg har bare prøvd cipralex. Følte jeg mistet meg selv:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sitronkaramell

Jeg har bare prøvd cipralex. Følte jeg mistet meg selv:-(

Jeg har samme erfaring med cipralex. + vektøkning. Derfor jeg spurte bipolar2 . så u t somh#nhadde prøvd begge.Lykke til tjohei:) Fortell gjerne hva du kommer fram til.Jegkommer til prøve wellbutrin eller aurorix om ikke cymbalta virker:) (er bare redd d ikke skal funke på GAD + OCDen min)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme erfaring med cipralex. + vektøkning. Derfor jeg spurte bipolar2 . så u t somh#nhadde prøvd begge.Lykke til tjohei:) Fortell gjerne hva du kommer fram til.Jegkommer til prøve wellbutrin eller aurorix om ikke cymbalta virker:) (er bare redd d ikke skal funke på GAD + OCDen min)

Jeg greier meg uten medisin, men har ikke så mange utfordringer å forholde meg til. Men livet er ganske kjedelig uten jobb og noe særlig sosialt liv. Jeg tror ikke medisinen vil hjelpe meg med det heller. Jeg likte ikke å bruke medisin. Jeg sverger til gruppeterapi, trening og kognitiv behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BipolarII...jeg visst

Jeg skal muligens gå fra cipralex til cymbalta nå grunnet vektøkning og seksuelle bivirkninger + avfaltnings. Hva er din erfaring med cymbalta i forhold til cipralex på disse punktene?:) Hvor lenge har du brukt cymbalta og hvor lenge brukte du cipralex? Hva får du cymbalta for og hvordan syns du de virker på sykdommen i forhold t il cipralex?:) Ha en fin dag

"Jeg skal muligens gå fra cipralex til cymbalta nå grunnet vektøkning og seksuelle bivirkninger + avfaltnings".

Hva er din erfaring med cymbalta i forhold til cipralex på disse punktene?:)

Vektøkning: ingen

seksuelle bivirkninger: ingen

avfaltings: (vet ikke hva du mente her)

Hvor lenge har du brukt cymbalta og hvor lenge brukte du cipralex?

Brukte cipralex i ett år ca. I denne perioden, vektøkning: stor, seksuelle bivirkninger: ja, all lyst forsvant

Hva får du cymbalta for og hvordan syns du de virker på sykdommen i forhold t il cipralex?:)

Depresjon, som for meg kan bli veldig dype. Cymbalta virket veldig fort, var veldig deprimert v/oppstart. I forhold til Cipralex fungerer Cymbalta for meg veldig bra. P.g.a bipolar sykdom har jeg fått Stemningsstabiliserende i tillegg.

Problemet nå er at Cymbalta er tatt ut av blåreseptordningen:( Dvs. at man må få gjennomslag hos NAV for å få lov til å få dekning for dette. Virker som de mener man likegodt kan ta noe som koster mindre, som Efexor i stedet. NAV-saksbehandlerne er sikkert ulike på praksisen her, noen innvilger og andre avslår. Psykiater må søke individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BipolarII...jeg visst

"Jeg skal muligens gå fra cipralex til cymbalta nå grunnet vektøkning og seksuelle bivirkninger + avfaltnings".

Hva er din erfaring med cymbalta i forhold til cipralex på disse punktene?:)

Vektøkning: ingen

seksuelle bivirkninger: ingen

avfaltings: (vet ikke hva du mente her)

Hvor lenge har du brukt cymbalta og hvor lenge brukte du cipralex?

Brukte cipralex i ett år ca. I denne perioden, vektøkning: stor, seksuelle bivirkninger: ja, all lyst forsvant

Hva får du cymbalta for og hvordan syns du de virker på sykdommen i forhold t il cipralex?:)

Depresjon, som for meg kan bli veldig dype. Cymbalta virket veldig fort, var veldig deprimert v/oppstart. I forhold til Cipralex fungerer Cymbalta for meg veldig bra. P.g.a bipolar sykdom har jeg fått Stemningsstabiliserende i tillegg.

Problemet nå er at Cymbalta er tatt ut av blåreseptordningen:( Dvs. at man må få gjennomslag hos NAV for å få lov til å få dekning for dette. Virker som de mener man likegodt kan ta noe som koster mindre, som Efexor i stedet. NAV-saksbehandlerne er sikkert ulike på praksisen her, noen innvilger og andre avslår. Psykiater må søke individuelt.

Har brukt Cymbalta i underkant av et år. For meg har dette vært en vidundermedisin.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la på meg av Cipralex (eller Cipramil som de het da) - men jeg skylder ikke utelukkende på medisinene. Jeg var tross alt deprimert, trøstespiste mye og var veldig inaktiv. Som NHD ved flere anledninger har sagt, hvis man spiser som før og mosjonerer som før, så er det ingen automatikk i at man legger på seg av AD.

Cipralex gjorde med trøtt, latt og giddesløs. Jeg ga blaffen i det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...