Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ser innom en gang i blant her. Si meg, er meldingsforum omtrent blitt et rent psykiatriforum nå, eller?

Noen som har sett noe til SDD den senere tida?

Noen som har gode tips til hva man MÅ få med seg i Paris, som ikke er "allmennkunnskap"? Reiser dit snart, og har lyst til å se "alt", og særlig ting og steder som ikke er så godt kjent blant turister.

Og sist, men ikke minst - er det noen siddiser her som vet hva "Tir n'a noir" betyr? Det skrives sikkert ikke sånn heller, eller? Hehe... mye rart man lurer på, på tampen av ei nattvakt!

Håper det er bra med alle dere som jeg kjenner, og dere andre også ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/309439-tittei-sp%C3%B8rsm%C3%A5lsmix/
Del på andre sider

Fortsetter under...

grunnen til at en del fra psykiatri bruker dette forumet,er at de blir slettet derfra.

Tir n'anoir (ikke helt sikker på stavemåten, jeg heller) er den irske utgaven av Arne Garborgs Alveland (Det stig eit hav eit alveland med tind og tårn).

Når man står på Jæren og ser de store skyene hauge seg ute i horisonten i kveldslyset, var det lett å tenke seg det som et land utenfor "vår" verden.

I Irland trodde de at man kom dit når man var død, for eksempel, eller ble hentet dit av alvene (som ikke alltid var så snille av seg). Det er også brukt som et slags drømmeland - dit du drømmer deg når livet er tungt. Brukes som metafor, liknelse, på det opphøyde, det vi lengter til.

Annonse

• 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

hei :)

Tirn nan'og...landet for gjenfødelse, bortenfor tiden...finnes (???!! ) også i Glastonbury i Somerset.

Åkei :) Om det stemmer, er du faktisk den aller første jeg har spurt som har et svar på det! Jeg er ikke ofte innom her lenger, derfor så jeg ikke svaret ditt før nå. Takker! :)

• 1 måned senere...

Annonse

Tir n'anoir (ikke helt sikker på stavemåten, jeg heller) er den irske utgaven av Arne Garborgs Alveland (Det stig eit hav eit alveland med tind og tårn).

Når man står på Jæren og ser de store skyene hauge seg ute i horisonten i kveldslyset, var det lett å tenke seg det som et land utenfor "vår" verden.

I Irland trodde de at man kom dit når man var død, for eksempel, eller ble hentet dit av alvene (som ikke alltid var så snille av seg). Det er også brukt som et slags drømmeland - dit du drømmer deg når livet er tungt. Brukes som metafor, liknelse, på det opphøyde, det vi lengter til.

Det var litt av ei forklaring! Takk skal du ha! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...