Gå til innhold

Hypokonder

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Grågrønn

Hypokondere er redde for at det feiler dem noe fysisk når det ikke gjør det, de har mange symptomer som de kjenner feks symptomer på kreft, på hjertelidelser osv, de kjenner symptomer som ikke er reelle, sånn sett er det en psykisk lidelse å være hypokonder.

Din sønn har jo ulike diagnoser, og kanskje han forstår at det er noe galt med ham, men at han ikke forstår helt hva. Jeg tror ikke det er det samme som å være en hypokonder.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310010-hypokonder/#findComment-2527585
Del på andre sider

Gjest D*lilith

Hypokondere er redde for at det feiler dem noe fysisk når det ikke gjør det, de har mange symptomer som de kjenner feks symptomer på kreft, på hjertelidelser osv, de kjenner symptomer som ikke er reelle, sånn sett er det en psykisk lidelse å være hypokonder.

Din sønn har jo ulike diagnoser, og kanskje han forstår at det er noe galt med ham, men at han ikke forstår helt hva. Jeg tror ikke det er det samme som å være en hypokonder.

Men det er nettopp fysiske sykdommer han er redd for,i tilegg til de andre.

Har han en liten rift i armen blir han hysterisk "Det er vel ikke farlig vel?",og biter en mygg han sier han "Kan jeg dø av det?"

Han har også begynt å tro at pillene han tar ødelegger for han,at de gjør han dårlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310010-hypokonder/#findComment-2527831
Del på andre sider

Gjest Grågrønn

Men det er nettopp fysiske sykdommer han er redd for,i tilegg til de andre.

Har han en liten rift i armen blir han hysterisk "Det er vel ikke farlig vel?",og biter en mygg han sier han "Kan jeg dø av det?"

Han har også begynt å tro at pillene han tar ødelegger for han,at de gjør han dårlig.

Hm.....da misforsto jeg det du skrev.

Jeg vet sannelig ikke. Kanskje det kan være at han rett og slett ikke forstår og trenger bekreftelse på at det ikke er farlig?

Når det gjelder tablettene, tenker jeg at du kan påvirke med å være positiv til at han tar dem, og si at det ikke er farlig osv.....at de hjelper ham ol.

Jeg forstår at det ikke er lett altså. Men jeg vet ikke om jeg ville kallt ham hypokonder egentlig.....han er jo ikke voksen eller noe.

Kanskje han har et hang up på dette som er en del av autismen hans? Kanskje du skulle snakket med det med psykiateren hans?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310010-hypokonder/#findComment-2527878
Del på andre sider

Gjest D*lilith

Hm.....da misforsto jeg det du skrev.

Jeg vet sannelig ikke. Kanskje det kan være at han rett og slett ikke forstår og trenger bekreftelse på at det ikke er farlig?

Når det gjelder tablettene, tenker jeg at du kan påvirke med å være positiv til at han tar dem, og si at det ikke er farlig osv.....at de hjelper ham ol.

Jeg forstår at det ikke er lett altså. Men jeg vet ikke om jeg ville kallt ham hypokonder egentlig.....han er jo ikke voksen eller noe.

Kanskje han har et hang up på dette som er en del av autismen hans? Kanskje du skulle snakket med det med psykiateren hans?

Takk : )

Ja får snakke med psykiateren hans om det tenker jeg,husker han var redd for sykdommer da han var mindre også og nå har det kommet igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310010-hypokonder/#findComment-2527880
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...