AnonymBruker Skrevet 13. april Skrevet 13. april Kan ikke en traumereaksjon være angst, da? Anonymkode: 2332b...5ce 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. april Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (På 13.4.2026 den 10.23): Kan ikke en traumereaksjon være angst, da? Anonymkode: 2332b...5ce Vet ikke? Jeg opplever ikke angst at det er tankene mine, men mer kroppen som bare er i fyr og flamme helt ukontrollert, hele tiden og i hytt og pine. Føles mer som noe fysisk eller underbevisst. Tenkte det kunne være mer traume respons ? Anonymkode: a87aa...a9e 0 Siter
XbellaX Skrevet 20. april Skrevet 20. april Forskjellen er at ved traumereaksjon har personen opplevd krig, overgrep, tortur, naturkatastrofe eller lignende,- altså et traume. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. april Skrevet 20. april XbellaX skrev (19 minutter siden): Forskjellen er at ved traumereaksjon har personen opplevd krig, overgrep, tortur, naturkatastrofe eller lignende,- altså et traume. Men er det ikke forskjell i symptombilde? Anonymkode: a87aa...a9e 0 Siter
Sokk Skrevet 20. april Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men er det ikke forskjell i symptombilde? Anonymkode: a87aa...a9e Angst brukes om både følelsen av angst og de fysiske symptomene. Traumelidelser kan gi angst, men man kan ha angst uten å ha opplevd noe traumatisk. Fysiske lidelser og tilstander kan gi angst og angst kan gi fysiske symptomer. Har du andre fysiske symptomer? Har du blitt grundig utredet? Jeg spør fordi det virker som du ikke har slått deg til ro med at symptomene dine utelukkende skyldes «angst». Jeg tenker det er mer hensiktsmessig å dreie oppmerksomheten bort fra eventuelle underbevisste prosesser og heller rette oppmerksomheten mot de konkrete symptomene som plager deg og om det er noe å gjøre med dem. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. april Skrevet 20. april Sokk skrev (2 timer siden): Angst brukes om både følelsen av angst og de fysiske symptomene. Traumelidelser kan gi angst, men man kan ha angst uten å ha opplevd noe traumatisk. Fysiske lidelser og tilstander kan gi angst og angst kan gi fysiske symptomer. Har du andre fysiske symptomer? Har du blitt grundig utredet? Jeg spør fordi det virker som du ikke har slått deg til ro med at symptomene dine utelukkende skyldes «angst». Jeg tenker det er mer hensiktsmessig å dreie oppmerksomheten bort fra eventuelle underbevisste prosesser og heller rette oppmerksomheten mot de konkrete symptomene som plager deg og om det er noe å gjøre med dem. Ja det skyldes ikke bare angst nei. Jeg spør mest fordi jeg da forsøker å skjønne hva og om noe av det eventuelt er angst. Hvis det gir mening. Og lurte derfor også litt på hvordan det eventuelt fortoner seg om man har traumereaksjon. Tenker mer det kan være noe slikt. Fordi det oppleves for meg ikke som angst for noe. Mer bare at jeg er helt ute og aktivert og har mange symptomer. Anonymkode: a87aa...a9e 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.