Gjest sosiologen Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Re: Legetanker i ettermiddag. I pasienthandboka.no under linken "psyke og selvmord står det tydelig beskrevet hva som kjennetegner de alvorligste krisene og trusler om selvmord. Det er interessant det som står der nettopp fordi de fleste som blir innlagt blir det nettopp pga selvmordsfare. Under denne linken kommer det tydelig frem at "psykisk sykdom" er sosiologisk betinget. Det handler om ensomhet, fattigdom osv. Da er det egentig så enkelt som at den rette behandlingen ofte vil være å rette på den situasjonen den syke befinner seg i, og så heller se om det fins sykdom gijen etter dette. Vi vet allered at 40 % av de som blir tvangsinnlagt er i alvorlig bolignød. Dessuten at Norge ligger helt på topp i antall innleggelser hver år. Da er dette ett sted å begynne; Å sørge for at et hvert menneske i dette landet har en tilfredsstillende bolig. De som ikke har bolig mangler selvsagt økonomien til dette. Og det er ikke rart med den prisstigningen vi har hatt i boligmarkedet. Og det er alltid de unge, uetablerte, de svakeste og de fattige som rammes. Det må bygges nok boliger til at boligbehovet blir dekket, og til at boligprisene synker. Det må også sørges for at alle har en inntekt/trygd stor nok til å kunne leve for, inkludert å bo. Det må være en menneskerett å ha et hjem, helt uavhengig av hvilken situasjon man ellers befinner seg i. Enten man er gammel eller ung, eller syk eller svak. Alt henger sammen, for å ha inntekt må det også være tilgang nok på arbeid, også for dem som ikek er ressurssterke nok til å skaffe seg arbeid selv. Og de som ikke kan jobbe pga sykdom, må likevl ikke bli straffet økonomisk for dette. I det hele tatt viser frekvens av psykisk sykdom og lidelse i ett land hvordan det står til med politikken. -hvor godt landet klarer å ta vare på sine innbyggere. Jeg er overbevist om at dersom politikken var virkelig god, så ville vi knapt hatt psykisk lidelse. Med unntak av de tilfellene hvor det dreier seg om rus og overgrep osv. At det blir fler og fler unge mennesker som havner i psykiatrien, viser så godt at politikken for de unge svikter helt. Unge mennesker sliter tungt med å klare å tjene nok til å kunne betjene boligutgifter og andre livsoppholdsutgifter. De blir knekket psykisk før de har rukket å begynne på livet sitt. Psykiatere over hele landet burde rope varsku til politikerne om de alvorlige forholdene så mange norske mennesker lever under. Politikerne tror de sparer penger. Men de er dårlig i matematikk. Det koster samfunnet enormt mye penger at så mange blir psykisk syke. Svar på innlegg Nytt innlegg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310162-%C3%A5rsaker-til-psykisk-sykdom/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest liten løve Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Hvis det hadde vært så enkelt som at det handlet om fattigdom og ensomhet, ja da tror jeg jammen ta at 80% av jordas befolkning hadde hatt psykiske lidelser. De aller fleste mennesker opplever store negative hendelser som dødsfall og arbeidsledighet. Mener NHD skrev at det skjer en slik hendelse i de flestes liv med gjennomsnittlig 1,5 års mellomrom. Men noen takler det uten å bli syk, andre ikke. Jeg tror det handler minst like mye om gener som om traumer og alvorlige livshendelser. Slik er det jo med andre sykdommer også. En del som røyker dør av lungekreft, men de fleste som røyker dør ikke av det. Jeg tror derimot at de som fra naturens side er sårrbare for psykiske lidelser lettere får de utløst i situasjoner som du beskriver. Klart vi skal ordne boliger til de aller psykeste, men mange er også uten bolig fordi de i leieforhold etter leieforhold ikke betaler husleia. Selvfølgelig har det også med inntekt å gjøre, men også noe med de valgene en selv tar. Jeg har selv levd i mange år på minste satser, jeg har da betalt husleia for det. Min tidligere samboer påsto at han røykte hasj fordi han hadde det så vanskelig. Jeg har også hatt det _veldig_ vanskelig og vært svært syk psykisk, men jag har ikke begynt å ruse meg for det. Enkelte mennsker setter seg selv i situasjoner som gjør det nesten umulig å hjelpe dem uansett hvor godt velferdssamfunnet er utbygd. Jeg forventer ikke at psykotiske og maniske mennesker skal holde orden på egen økonomi og bolig, men jeg forventer i grunn at folk med angst og depresjonsplager er såpass oppegående at de betaler husleia. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310162-%C3%A5rsaker-til-psykisk-sykdom/#findComment-2528854 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jadajadajada Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Hvis det hadde vært så enkelt som at det handlet om fattigdom og ensomhet, ja da tror jeg jammen ta at 80% av jordas befolkning hadde hatt psykiske lidelser. De aller fleste mennesker opplever store negative hendelser som dødsfall og arbeidsledighet. Mener NHD skrev at det skjer en slik hendelse i de flestes liv med gjennomsnittlig 1,5 års mellomrom. Men noen takler det uten å bli syk, andre ikke. Jeg tror det handler minst like mye om gener som om traumer og alvorlige livshendelser. Slik er det jo med andre sykdommer også. En del som røyker dør av lungekreft, men de fleste som røyker dør ikke av det. Jeg tror derimot at de som fra naturens side er sårrbare for psykiske lidelser lettere får de utløst i situasjoner som du beskriver. Klart vi skal ordne boliger til de aller psykeste, men mange er også uten bolig fordi de i leieforhold etter leieforhold ikke betaler husleia. Selvfølgelig har det også med inntekt å gjøre, men også noe med de valgene en selv tar. Jeg har selv levd i mange år på minste satser, jeg har da betalt husleia for det. Min tidligere samboer påsto at han røykte hasj fordi han hadde det så vanskelig. Jeg har også hatt det _veldig_ vanskelig og vært svært syk psykisk, men jag har ikke begynt å ruse meg for det. Enkelte mennsker setter seg selv i situasjoner som gjør det nesten umulig å hjelpe dem uansett hvor godt velferdssamfunnet er utbygd. Jeg forventer ikke at psykotiske og maniske mennesker skal holde orden på egen økonomi og bolig, men jeg forventer i grunn at folk med angst og depresjonsplager er såpass oppegående at de betaler husleia. Jeg er en person som lever med invalidiserende angst og er oppegående nok til og betale husleien. Problemet ligger vel mer i at inntekten min er så redusert og alle faste utgiftene har økt. Man kan faktisk bli sykere/psykere av og stadig lure på hvordan man skal få penger til og strekke til. Økonomiske problemer gjør faktisk folk syke/psyke. Men det er langt fra eneste faktor som påvirker helsen vår. Så jeg synes innleggsskriver har rett i at samfunnet bør ha fokus på og sette inn ressurser for og unngå disse tilfellene av psykdom/sykdom. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310162-%C3%A5rsaker-til-psykisk-sykdom/#findComment-2528868 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Kan du dokumentere noen av påstandene dine? Dette virker som fantasifull synsing fra A til Å. "Vi vet allered at 40 % av de som blir tvangsinnlagt er i alvorlig bolignød." - Av de som innlegges hos oss, er det kanskje en av 100. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310162-%C3%A5rsaker-til-psykisk-sykdom/#findComment-2528879 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hitmaker Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Du skriver et bra innlegg og er enig i mye. Men En er selv ansvarlig for å bli bedre og få det bedre. Det kommer innenfra og hvis en ikke vil bli bedre så hjelper ikke allverdens hjelpetilbud. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310162-%C3%A5rsaker-til-psykisk-sykdom/#findComment-2528899 Del på andre sider Flere delingsvalg…
rose23 Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 oh...kom deg ned på jorden igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310162-%C3%A5rsaker-til-psykisk-sykdom/#findComment-2529052 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogstrollet Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Kan du dokumentere noen av påstandene dine? Dette virker som fantasifull synsing fra A til Å. "Vi vet allered at 40 % av de som blir tvangsinnlagt er i alvorlig bolignød." - Av de som innlegges hos oss, er det kanskje en av 100. Kanskje du skulle utvide horisonten din litt. Det er forskjell på Nord-Trøndelag og Oslo. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310162-%C3%A5rsaker-til-psykisk-sykdom/#findComment-2529110 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Kanskje du skulle utvide horisonten din litt. Det er forskjell på Nord-Trøndelag og Oslo. Jeg vet at det er en forskjell. Jeg kjenner også forholdene i Oslo og i storbyene forøvrig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310162-%C3%A5rsaker-til-psykisk-sykdom/#findComment-2529112 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grågrønn Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Kan du dokumentere noen av påstandene dine? Dette virker som fantasifull synsing fra A til Å. "Vi vet allered at 40 % av de som blir tvangsinnlagt er i alvorlig bolignød." - Av de som innlegges hos oss, er det kanskje en av 100. Fattigdom, mange flere i lavere sosiale lag sliter med psykdom/får diagnoser. Og mange viser bedring ved endret økonomisk støtte. Forskning viser også at de som har trygd pga psykdom har lavere trygd enn gjennomsnittet av de som er syk på grunn av somatiske lidelser. De som er syke pga somatikk har også et bedre nettverk for hjelp ved økonomsike kriser. Det er noe forskning på dette som taler for "sosiologens" synspunkter, selv om jeg vil anta at hans/hennes argumenter bygger på amerikanske studier. Likevel er deler overførbart til norske forhold. Ref. Alain Topor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310162-%C3%A5rsaker-til-psykisk-sykdom/#findComment-2529293 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Fattigdom, mange flere i lavere sosiale lag sliter med psykdom/får diagnoser. Og mange viser bedring ved endret økonomisk støtte. Forskning viser også at de som har trygd pga psykdom har lavere trygd enn gjennomsnittet av de som er syk på grunn av somatiske lidelser. De som er syke pga somatikk har også et bedre nettverk for hjelp ved økonomsike kriser. Det er noe forskning på dette som taler for "sosiologens" synspunkter, selv om jeg vil anta at hans/hennes argumenter bygger på amerikanske studier. Likevel er deler overførbart til norske forhold. Ref. Alain Topor. Jeg kan lite om amerikanske trygde- og forsikringsordninger, men er du sikker på at denne forskningen kan overføres til norske forhold? Jeg ville ha trodd at norsk trygdesystem hadde vesentlig bedre sikkerhetsnett for de som faller utenfor arbeidslivet som følge av psykiske lidelser, enn hva som er tilfellet for amerikanere fra lavere sosiale lag? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310162-%C3%A5rsaker-til-psykisk-sykdom/#findComment-2529356 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grågrønn Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Jeg kan lite om amerikanske trygde- og forsikringsordninger, men er du sikker på at denne forskningen kan overføres til norske forhold? Jeg ville ha trodd at norsk trygdesystem hadde vesentlig bedre sikkerhetsnett for de som faller utenfor arbeidslivet som følge av psykiske lidelser, enn hva som er tilfellet for amerikanere fra lavere sosiale lag? Nei, jeg er ikke sikker. Men Alain Topor overfører det til svenske og norske forhold. Han er ganske anerkjent. Denne problemstillingen hadde jeg ikke tenkt på før jeg leste hans artikkel. Men om akkurat det sosiologen skriver om er overførbart, vet jeg ikke. Jeg tror at noen faktorer kan gjelde også for norge, om enn ikke like ekstremt. Jeg har tiltro til den forfatteren jeg har sitert..... Selv vet jeg ikke så mye om det, men det er klart at det har en sammenheng, og det er noe sosiologer er gode på som psykiatere og psykologer ikke kan like mye om, nemlig samfunnets påvirkning på individer og grupper. Jeg tror det er noe vi kan ta med oss og lære av dem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310162-%C3%A5rsaker-til-psykisk-sykdom/#findComment-2529473 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sosiologen Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Kan du dokumentere noen av påstandene dine? Dette virker som fantasifull synsing fra A til Å. "Vi vet allered at 40 % av de som blir tvangsinnlagt er i alvorlig bolignød." - Av de som innlegges hos oss, er det kanskje en av 100. Dokumentere påstand, som du ber om: http://www.aftenposten.no/helse/article1235347.ece Fattige legges inn med tvang: En av fire psykisk syke som er innlagt er tvangsinnlagt. Mer enn 40 prosent av dem er uten egen fast bolig. - Meget overraskende og svært bekymringsfullt, sier helsedirektør Lars E. Hanssen. Rapporter og dokumetnasjon på bolignød, boligkrise, boligmangel, osv og hva det gjør med mennesker, fins utallige linker, søk Google eller begynn å lese aviser. Eller bedre; Førsøk å bo på gaten selv, eller på sofaen hos en bekjent. Forsøk med 10 000 utbetalt p m å betale bolig pluss andre livsoppholdsutgifter. Annonser som "legestudent" kontra "uføretrygdet, sosialklient" søker bolig, se hvor du får respons. "Det er ganske anstrengende å prøve andres sko, dersom de har mindre bein og skoene er for små" "Den vet best hvor skoen trykker..." 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310162-%C3%A5rsaker-til-psykisk-sykdom/#findComment-2529652 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.