Gå til innhold

medikamentell behandling for paranoid personlighetsforstyrrelse

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei jeg lider av paranoid og unnvikende personlighetsforstyrrelse med sterk sosial angst. Jeg blir deprimert når angsten blir for sterk for jeg blir helt utslått. Jeg er 44 år og kvinne. Tar 30 mg seroxat daglig og i tillegg har jeg tatt 8 mg trilafon. Trilafonen har jeg sluttet med fordi jeg ble så glemsk, men jeg trenger å ta noe mer enn seroxat for de hjelper ikke nok på mistenksomheten og angsten min. Kan du foreslå en medisin som kan være til hjelp uten at jeg blir glemsk og med minimale bivirkninger? Jeg er veldig fortvilet over situasjonen min. Og kanskje det kun er en medisin ( som også kan erstatte Seroxat) jeg kan bruke for mine lidelser? Takknemlig for raskt svar.

Fortsetter under...

Jeg kan anbefale deg kognitiv behandlign evt. kjøp deg en selvhjelpsbok om kognitiv terapi f.eks. At overvinde sosial angst og gjenerthet eller Å overvinne lav selvbilde eller Overvinn din depresjon. Der lærer du teknikker som du kan bruke for å mestre hverdagen bedre. I tilleggg abefaler jeg trening (noe som er lystbetont).

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Reduserer alle oppgitte medisiner angsten min også? Og betyr det at jeg ikke trenger ta seroxat 30 mg daglig?

De gjør nok det. Først når du har brukt dem et halvt års tid, får du svaret på om Seroxat kan reduseres evt sluttes med.

Noen mener at når sosial angst/fobi blir ekstrem, handler det om er paranoid pf.

lailen1365381136

Forsøksvis:

Abilify 5 mg, Zeldox 40 mg, Seroquel 100-200 mg, Solian 100 - 200 mg.

Sjekket opp foreslåtte med. i felleskatalogen og alle har schizofreni som indikasjon, men det er jo ikke min lidelse så hvorfor foreslo du de med.? Fins det ingen med, med indikasjon paranoid personlighetsf.? Takknemlig for svar

Nils Håvard Dahl, psykiater

Sjekket opp foreslåtte med. i felleskatalogen og alle har schizofreni som indikasjon, men det er jo ikke min lidelse så hvorfor foreslo du de med.? Fins det ingen med, med indikasjon paranoid personlighetsf.? Takknemlig for svar

Det er samme medisinen, men i lavere doser enn ved schizofreni.

Det finnes ingen medisiner kun utviklet for paranoid pf.

lailen1365381136

Det er samme medisinen, men i lavere doser enn ved schizofreni.

Det finnes ingen medisiner kun utviklet for paranoid pf.

Ville du si at Trilafon er en like god medisin for meg som de du har foreslått, til tross for at jeg blr litt glemsk?

Gjest dårlig hukommelse

De andre kan være like gode, men uten at du blir glemsk.

Jeg ser at du i en tråd nedenfor har kommentert et spørsmål vedr. AP og hukommelse.

Påvirker Trilafon hukommelsen? Blir man glemsk ved bruk dette medikamentet? Jeg har gått på Trilafon (fra 4-20 mg) i 10 år og hukommelsen har bare blitt dårligere. Henger dette sammen?

Tekk for svar. hvordan rolig da? sløvet eller? Jeg vil gjerne føle glede osv. men ha ro inni meg

Jeg har har også den diagnosen (blandet med schizoid), er ikke i jobb, men ellers så har jeg det bra, men har lite overskudd og lever ganske isolert foruten kontakt med nærmeste familie. Jeg har heller ikke noe særlig ønske om å kontakte andre. Jeg jobber med tankene mine, jeg vet at jeg her tendens til negativ tolkning og føler jeg greier å håndtere dem og finne alternative tolkning. Jeg har prøvd cipralex uten at den hjalp meg.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...