Gjest en tanke i kvelden Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Jeg har hatt 3. turer til Oslo til sammen med det formålet om å flytte i telt. Siste gang var for 1. uke siden. Jeg har kun holdt ut i noen timer hver gang, og jeg har vært velkommen hjem igjen til hvor jeg er nå. Personen jeg bor sammen med vil gjerne at jeg bor her, men jeg drikker fordi jeg bor her, så det er uutholdelig. Jeg reiser igjen i morgen tidlig, og denne gangen skal jeg være sterk. De andre gangene har jeg tatt natt toget til Oslo. Dvs. jeg har vært oppe hele dagen, hele natta, og kommet til Oslo tidlig på morgenen. Det er en dårlig løsning da jeg er stuptrøtt, og stresset i Oslo gjør det ikke bedre. I morgen drar jeg tidlig på morgenen, og vil ankomme Oslo i 12 tiden på formiddagen. Denne gangen skal jeg greie det. Jeg kunne godt tenke meg å leve i telt og reise Norge på kryss og tvers i 1. år. Hvis de vil at jeg skal komme i arbeid igjen så får de hjelpe meg med å finne en plass å bo. Jeg er ikke egoistisk og ansvarsløs, jeg gjør det fordi jeg ikke ser andre utveier. Hadde sosialkontoret ville kommunisere med meg via e-post hadde det vært fint. Det vil de ikke. Da jeg hadde saksbehandler hos NAV Arbeid foregikk all kommunikasjonen pr. e-post bortsett fra da jeg måtte møte personlig opp. Det er også nevnt i saksmappen min der jeg ble innvilget tidsb. ufør. Det er tydelig at sosialkontoret ikke har tilgang til saksmappen min hvor det står, eller har de? Jeg likte veldig godt filmen Into The Wild. Om en som ble uteksaminert fra et universitet en plass i Amerika. Han dro til Alaska med planen om å leve av det han fant i naturen. Det gikk ikke så bra siden han døde. Jeg skal satser på å handle litt mer mat en han fikk gjort, men det å være fri, slik hans drøm var, den er fristende. Kan ikke personen du bor sammen med hjelpe deg å finne en annen bolig, da? (Hvis det er helt umulig for deg alene) Man bruker jo ofte nettverket sitt til slikt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310255-til-nhd-dok-p%C3%A5stander-%C3%A5rsaker-til-psykisk-sykd/page/2/#findComment-2529871 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Jeg har hatt 3. turer til Oslo til sammen med det formålet om å flytte i telt. Siste gang var for 1. uke siden. Jeg har kun holdt ut i noen timer hver gang, og jeg har vært velkommen hjem igjen til hvor jeg er nå. Personen jeg bor sammen med vil gjerne at jeg bor her, men jeg drikker fordi jeg bor her, så det er uutholdelig. Jeg reiser igjen i morgen tidlig, og denne gangen skal jeg være sterk. De andre gangene har jeg tatt natt toget til Oslo. Dvs. jeg har vært oppe hele dagen, hele natta, og kommet til Oslo tidlig på morgenen. Det er en dårlig løsning da jeg er stuptrøtt, og stresset i Oslo gjør det ikke bedre. I morgen drar jeg tidlig på morgenen, og vil ankomme Oslo i 12 tiden på formiddagen. Denne gangen skal jeg greie det. Jeg kunne godt tenke meg å leve i telt og reise Norge på kryss og tvers i 1. år. Hvis de vil at jeg skal komme i arbeid igjen så får de hjelpe meg med å finne en plass å bo. Jeg er ikke egoistisk og ansvarsløs, jeg gjør det fordi jeg ikke ser andre utveier. Hadde sosialkontoret ville kommunisere med meg via e-post hadde det vært fint. Det vil de ikke. Da jeg hadde saksbehandler hos NAV Arbeid foregikk all kommunikasjonen pr. e-post bortsett fra da jeg måtte møte personlig opp. Det er også nevnt i saksmappen min der jeg ble innvilget tidsb. ufør. Det er tydelig at sosialkontoret ikke har tilgang til saksmappen min hvor det står, eller har de? Jeg likte veldig godt filmen Into The Wild. Om en som ble uteksaminert fra et universitet en plass i Amerika. Han dro til Alaska med planen om å leve av det han fant i naturen. Det gikk ikke så bra siden han døde. Jeg skal satser på å handle litt mer mat en han fikk gjort, men det å være fri, slik hans drøm var, den er fristende. Hvorfor må du til Oslo for å bo i telt? Jeg kan tenke meg bedre teltplasser enn landets største urbane område. Men jeg har aldri hatt telt som bopel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310255-til-nhd-dok-p%C3%A5stander-%C3%A5rsaker-til-psykisk-sykd/page/2/#findComment-2529874 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest slipsknut Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Nei, men jeg kjenner ganske mange som får det til :-) Prøv det i dyre Oslo. Kampen for tilværelsen... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310255-til-nhd-dok-p%C3%A5stander-%C3%A5rsaker-til-psykisk-sykd/page/2/#findComment-2529883 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sosiologen Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Undersøkelsen viser at ca 27% av de som tvangsinnlegges er uten egen bopel. Det er din påstand at dette er årsaken til psykisk sykdom. Det kan være omvendt. Av de som tvangsinnlegges, særlig i storbyene, er det mange som legges inn til tvungen observasjon §3-2 som følge av selvpåført rus ofte med påfølgende selvskadingstrussler og eller rusutløst psykose. Ofte misbrukes denne muligheten (tvungen observasjon) for å løse et sosialt problem der og da. Mange får tvangen opphevet og utskrives dagen etter. Fattigdom og bolignød er stort sett følger av selvvalgt rus. Så godt som alle som kun har alvorlige psykiske lidelser har egen bolig og en økonomi som tillater dem er brukbart liv. Det skal ikke stikkes under en stol at uføretrygd uten tilleggsytelser ikke innbyr til noen form for luksus, men det er fullt mulig å ha et fint liv på den om en disponerer den fornuftig. http://www.aftenposten.no/helse/article1235347.ece Sitat: ”Mer enn 40 prosent av psykisk syke som er innlagt med tvang har ikke egen bolig. Dette utgjør ca 420 personer. Hele 27 prosent av disse er helt uten botilbud, mens de resterende har ett eller annet tilbud om bolig i offentlig regi. I tillegg er det en betydelig andel av de pasientene som har egen bolig, som etter behandlernes vurderinger ikke har egnet bolig, eller ikke en tilfredsstillende bosituasjon.” Du sier: ”Undersøkelsen viser at ca 27% av de som tvangsinnlegges er uten egen bopel.” Men det er altså 40% som er uten egen bolig. Jeg er enig med helsedirektør Lars E. Hanssen som sier: ”...Når du ikke har egen bolig, ikke lønnet arbeid og et dårlig sosialt nettverk, så kommer du veldig galt ut. Dette viser at skal vi få ned bruken av tvang i psykisk helsevern, så må vi gripe fatt i fattigdomsproblematikken på en helt annen måte enn i dag, sier Hanssen.” Jeg vil ikke påstå at dette er eneste årsaken til psykisk sykdom. Problemet er komplekst. Men det er et bra sted å begynne å sørge for at et hvert menneske har tak over hodet og penger til livsopphold. Det hører for øvrig inn under Verdenserklæringen for menneskerettigheter, -selv om Norge ikke har vedtatt denne, ennå. Fattigdom og bolignød er ikke alltid et resultat av ”selvvalgt rus”. Andre faktorer som somatisk sykdom, gjeldsproblemer/konkurs, manglende utdannelse, arbeidsledighet osv teller også inn. I tillegg til psykiske belastninger som tidligere traumer, overgrep, manglende nettverk, tap av nære relasjoner osv. Mange småbarnsfamilier opplever også fattigdom. Det fins om lag 20 000 fattige barn her i landet. –Uten at foreldrene er rusmisbrukere! Fattigdom er også ofte et kvinneproblem. Nesten 90% av minstepensjonistene er kvinner. De fattige barna er ofte der hvor de fattige kvinnene er. Det er heller ikke boligstandarden alltid tilfredsstillende. Mange unge mødre, uten utdannelse, ender opp fattige og uføretrygdede, enten av psykisk eller fysiske årsaker. Det kan ikke bortforklares at her handler det mye om politikk og sosiologi, ikke bare om signalsubstanser og Freuds teorier. Jeg blir litt skremt når en psykiater snakker om ”selvvalgt rus”. Rus fører til avhengighet. Om det var selvvalgt i startfasen, så er det definitivt ikke selvvalgt når avhengigheten er skapt. Mange rusmisbrukere var unge/mindreårige da de kom i kontakt med et rusmiljø, og begynte med rus. Empati er jo viktig, vet du. Når det gjelder ”uføretygd uten tilleggsytelser”, så kan man (avhengig av boutgifter og bostøtte) fint ha ”et bruktbart liv” på den inntekten, dersom man ikke har bil, ikke tar seg ferier, ikke går ut og er sosial, og ikke røyker! Er man bortimot 80, skulle det gå greit. ’’’’’’’’’’’ Du skrev: “Undersøkelsen viser at ca 27% av de som tvangsinnlegges er uten egen bopel. Det er din påstand at dette er årsaken til psykisk sykdom. Det kan være omvendt. Av de som tvangsinnlegges, særlig i storbyene, er det mange som legges inn til tvungen observasjon §3-2 som følge av selvpåført rus ofte med påfølgende selvskadingstrussler og eller rusutløst psykose. Ofte misbrukes denne muligheten (tvungen observasjon) for å løse et sosialt problem der og da. Mange får tvangen opphevet og utskrives dagen etter. Fattigdom og bolignød er stort sett følger av selvvalgt rus. Så godt som alle som kun har alvorlige psykiske lidelser har egen bolig og en økonomi som tillater dem er brukbart liv. Det skal ikke stikkes under en stol at uføretrygd uten tilleggsytelser ikke innbyr til noen form for luksus, men det er fullt mulig å ha et fint liv på den om en disponerer den fornuftig. – Nils Håvard Dahl, psykiater” 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310255-til-nhd-dok-p%C3%A5stander-%C3%A5rsaker-til-psykisk-sykd/page/2/#findComment-2529970 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sosiologen Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Undersøkelsen viser at ca 27% av de som tvangsinnlegges er uten egen bopel. Det er din påstand at dette er årsaken til psykisk sykdom. Det kan være omvendt. Av de som tvangsinnlegges, særlig i storbyene, er det mange som legges inn til tvungen observasjon §3-2 som følge av selvpåført rus ofte med påfølgende selvskadingstrussler og eller rusutløst psykose. Ofte misbrukes denne muligheten (tvungen observasjon) for å løse et sosialt problem der og da. Mange får tvangen opphevet og utskrives dagen etter. Fattigdom og bolignød er stort sett følger av selvvalgt rus. Så godt som alle som kun har alvorlige psykiske lidelser har egen bolig og en økonomi som tillater dem er brukbart liv. Det skal ikke stikkes under en stol at uføretrygd uten tilleggsytelser ikke innbyr til noen form for luksus, men det er fullt mulig å ha et fint liv på den om en disponerer den fornuftig. Geir, Nei, jeg skal ikke flytte. Og ang NHD, når jeg røsker han litt i skjegget, så er det fordi han må tåle en utfordring, når hans ord er retningsgivende for hele nasjonens oppfatning av psykeri her på denne nettsiden. Han klarer mer enn å bli strøket på kinnet. Jeg tror ikke han får sammenbrudd av mine innlegg. Og til Skogstrollet, Jeg kjenner andre som planlegger å bo i telt. Ikke av rusmessige årsaker, men av pengemangel. Når trygden er for lav og en hver husleie er for høy, og bostøtte ikke står i forhold til reelle boutgifter, da kommer man på slike tanker. Så du er ikke alene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310255-til-nhd-dok-p%C3%A5stander-%C3%A5rsaker-til-psykisk-sykd/page/2/#findComment-2529974 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sosiologen Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Undersøkelsen viser at ca 27% av de som tvangsinnlegges er uten egen bopel. Det er din påstand at dette er årsaken til psykisk sykdom. Det kan være omvendt. Av de som tvangsinnlegges, særlig i storbyene, er det mange som legges inn til tvungen observasjon §3-2 som følge av selvpåført rus ofte med påfølgende selvskadingstrussler og eller rusutløst psykose. Ofte misbrukes denne muligheten (tvungen observasjon) for å løse et sosialt problem der og da. Mange får tvangen opphevet og utskrives dagen etter. Fattigdom og bolignød er stort sett følger av selvvalgt rus. Så godt som alle som kun har alvorlige psykiske lidelser har egen bolig og en økonomi som tillater dem er brukbart liv. Det skal ikke stikkes under en stol at uføretrygd uten tilleggsytelser ikke innbyr til noen form for luksus, men det er fullt mulig å ha et fint liv på den om en disponerer den fornuftig. Re: Dok påstander/ Årsaker til psykisk sykd http://www.aftenposten.no/helse/article1235347.ece Sitat: ”Mer enn 40 prosent av psykisk syke som er innlagt med tvang har ikke egen bolig. Dette utgjør ca 420 personer. Hele 27 prosent av disse er helt uten botilbud, mens de resterende har ett eller annet tilbud om bolig i offentlig regi. I tillegg er det en betydelig andel av de pasientene som har egen bolig, som etter behandlernes vurderinger ikke har egnet bolig, eller ikke en tilfredsstillende bosituasjon.” Du sier: ”Undersøkelsen viser at ca 27% av de som tvangsinnlegges er uten egen bopel.” Men det er altså 40% som er uten egen bolig. Jeg er enig med helsedirektør Lars E. Hanssen som sier: ”...Når du ikke har egen bolig, ikke lønnet arbeid og et dårlig sosialt nettverk, så kommer du veldig galt ut. Dette viser at skal vi få ned bruken av tvang i psykisk helsevern, så må vi gripe fatt i fattigdomsproblematikken på en helt annen måte enn i dag, sier Hanssen.” Jeg vil ikke påstå at dette er eneste årsaken til psykisk sykdom. Problemet er komplekst. Men det er et bra sted å begynne å sørge for at et hvert menneske har tak over hodet og penger til livsopphold. Det hører for øvrig inn under Verdenserklæringen for menneskerettigheter, -selv om Norge ikke har vedtatt denne, ennå. Fattigdom og bolignød er ikke alltid et resultat av ”selvvalgt rus”. Andre faktorer som somatisk sykdom, gjeldsproblemer/konkurs, manglende utdannelse, arbeidsledighet osv teller også inn. I tillegg til psykiske belastninger som tidligere traumer, overgrep, manglende nettverk, tap av nære relasjoner osv. Mange småbarnsfamilier opplever også fattigdom. Det fins om lag 20 000 fattige barn her i landet. –Uten at foreldrene er rusmisbrukere! Fattigdom er også ofte et kvinneproblem. Nesten 90% av minstepensjonistene er kvinner. De fattige barna er ofte der hvor de fattige kvinnene er. Det er heller ikke boligstandarden alltid tilfredsstillende. Mange unge mødre, uten utdannelse, ender opp fattige og uføretrygdede, enten av psykisk eller fysiske årsaker. Det kan ikke bortforklares at her handler det mye om politikk og sosiologi, ikke bare om signalsubstanser og Freuds teorier. Jeg blir litt skremt når en psykiater snakker om ”selvvalgt rus”. Rus fører til avhengighet. Om det var selvvalgt i startfasen, så er det definitivt ikke selvvalgt når avhengigheten er skapt. Mange rusmisbrukere var unge/mindreårige da de kom i kontakt med et rusmiljø, og begynte med rus. Empati er jo viktig, vet du. Når det gjelder ”uføretygd uten tilleggsytelser”, så kan man (avhengig av boutgifter og bostøtte) fint ha ”et bruktbart liv” på den inntekten, dersom man ikke har bil, ikke tar seg ferier, ikke går ut og er sosial, og ikke røyker! Er man bortimot 80, skulle det gå greit. ’’’’’’’’’’’ Du skrev: “Undersøkelsen viser at ca 27% av de som tvangsinnlegges er uten egen bopel. Det er din påstand at dette er årsaken til psykisk sykdom. Det kan være omvendt. Av de som tvangsinnlegges, særlig i storbyene, er det mange som legges inn til tvungen observasjon §3-2 som følge av selvpåført rus ofte med påfølgende selvskadingstrussler og eller rusutløst psykose. Ofte misbrukes denne muligheten (tvungen observasjon) for å løse et sosialt problem der og da. Mange får tvangen opphevet og utskrives dagen etter. Fattigdom og bolignød er stort sett følger av selvvalgt rus. Så godt som alle som kun har alvorlige psykiske lidelser har egen bolig og en økonomi som tillater dem er brukbart liv. Det skal ikke stikkes under en stol at uføretrygd uten tilleggsytelser ikke innbyr til noen form for luksus, men det er fullt mulig å ha et fint liv på den om en disponerer den fornuftig. – Nils Håvard Dahl, psykiater” 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310255-til-nhd-dok-p%C3%A5stander-%C3%A5rsaker-til-psykisk-sykd/page/2/#findComment-2529979 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogstrollet Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Akkurat! :-) Det er det eg har sagt til deg før (for ei lita stund) siden, det er ingen som bryr seg! Du sier: "Eg klarer ikkje slutte å drikke før eg får meg en plass og bo." Sosialkontoret: (Sier ikkje rett ut, selvfølgelig) Men "tenker" han (du) får ikkje noen bolig før han har slutta å drikke! Ka vil DU gjøre med det? Jeg tror det er det samme for sosialkontoret om man drikker eller ei. De kan ikke hjelpe uansett fordi det er ingen boliger å oppdrive. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310255-til-nhd-dok-p%C3%A5stander-%C3%A5rsaker-til-psykisk-sykd/page/2/#findComment-2529995 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Jeg tror det er det samme for sosialkontoret om man drikker eller ei. De kan ikke hjelpe uansett fordi det er ingen boliger å oppdrive. Det er nok boliger. Problemet er at få utleiere vil ha personer som misbruker rusmidler. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310255-til-nhd-dok-p%C3%A5stander-%C3%A5rsaker-til-psykisk-sykd/page/2/#findComment-2530000 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogstrollet Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Geir, Nei, jeg skal ikke flytte. Og ang NHD, når jeg røsker han litt i skjegget, så er det fordi han må tåle en utfordring, når hans ord er retningsgivende for hele nasjonens oppfatning av psykeri her på denne nettsiden. Han klarer mer enn å bli strøket på kinnet. Jeg tror ikke han får sammenbrudd av mine innlegg. Og til Skogstrollet, Jeg kjenner andre som planlegger å bo i telt. Ikke av rusmessige årsaker, men av pengemangel. Når trygden er for lav og en hver husleie er for høy, og bostøtte ikke står i forhold til reelle boutgifter, da kommer man på slike tanker. Så du er ikke alene. ''Og til Skogstrollet, Jeg kjenner andre som planlegger å bo i telt. Ikke av rusmessige årsaker, men av pengemangel. Når trygden er for lav og en hver husleie er for høy, og bostøtte ikke står i forhold til reelle boutgifter, da kommer man på slike tanker. Så du er ikke alene.'' Takk for at du forteller dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310255-til-nhd-dok-p%C3%A5stander-%C3%A5rsaker-til-psykisk-sykd/page/2/#findComment-2530004 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogstrollet Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Det er nok boliger. Problemet er at få utleiere vil ha personer som misbruker rusmidler. Er man uføretrygdet pga. angst er man stigmatisert i utgangspunktet. Det er mange med angst som misbruker rusmidler. Sender jeg e-post hvor jeg forteller at jeg er ufør pga. angst så havner man på bunnen av bunken over interesserte. Jeg rørte ikke alkohol før jeg flyttet hvor jeg bor nå, og jeg vil ikke røre alkohol når jeg flytter. Du som vet navnet mitt kan google og se at jeg hadde et helt annerledes liv før jeg flyttet inn her. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310255-til-nhd-dok-p%C3%A5stander-%C3%A5rsaker-til-psykisk-sykd/page/2/#findComment-2530008 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogstrollet Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Det er nok boliger. Problemet er at få utleiere vil ha personer som misbruker rusmidler. Skrevet i 2000 men fortsatt aktuell. http://www.stortinget.no/dok8/dok8-199900-091.html 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310255-til-nhd-dok-p%C3%A5stander-%C3%A5rsaker-til-psykisk-sykd/page/2/#findComment-2530009 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest slipsknut Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Det er nok boliger. Problemet er at få utleiere vil ha personer som misbruker rusmidler. Man trenger ikke være rusmisbruker for å ha problemer med å skaffe seg bolig. Det er nok å være på trygd. Da blir mange skeptiske til om du er en ordentlig person som betaler for deg og ikke lager bråk. Dessuten har mange så lite i trygd at de må ta til takke med små, dårlige boliger. Jeg kjenner flere, veldig ordentlige mennesker som sliter med å finne bolig i Oslo. De må kanskje midlertidig bo hos venner, og må skifte bolig ganske ofte pga korte leiekontrakter. Faktisk trenger du ikke engang være trygdet for å ha problemer med å skaffe deg bolig i Oslo. Det er nok å ha katt/hund. at du røyker, har barn osv. Det ideelle er å være singel eller par uten barn, med god inntekt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310255-til-nhd-dok-p%C3%A5stander-%C3%A5rsaker-til-psykisk-sykd/page/2/#findComment-2530019 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest slipsknut Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Nei, men jeg kjenner ganske mange som får det til :-) Hvor bor de? Hvordan bor de? Drar de på ferie? Hva spiser de? Kan de være sosiale på samme linje som de med god inntekt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310255-til-nhd-dok-p%C3%A5stander-%C3%A5rsaker-til-psykisk-sykd/page/2/#findComment-2530024 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogstrollet Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Man trenger ikke være rusmisbruker for å ha problemer med å skaffe seg bolig. Det er nok å være på trygd. Da blir mange skeptiske til om du er en ordentlig person som betaler for deg og ikke lager bråk. Dessuten har mange så lite i trygd at de må ta til takke med små, dårlige boliger. Jeg kjenner flere, veldig ordentlige mennesker som sliter med å finne bolig i Oslo. De må kanskje midlertidig bo hos venner, og må skifte bolig ganske ofte pga korte leiekontrakter. Faktisk trenger du ikke engang være trygdet for å ha problemer med å skaffe deg bolig i Oslo. Det er nok å ha katt/hund. at du røyker, har barn osv. Det ideelle er å være singel eller par uten barn, med god inntekt. Takk Slipsknut. NHD trenger å lære hvordan virkeligheten er. Er ikke lett når man lever i ei boble å vite hva realitene er. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310255-til-nhd-dok-p%C3%A5stander-%C3%A5rsaker-til-psykisk-sykd/page/2/#findComment-2530032 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest slipsknut Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Takk Slipsknut. NHD trenger å lære hvordan virkeligheten er. Er ikke lett når man lever i ei boble å vite hva realitene er. Nettopp! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310255-til-nhd-dok-p%C3%A5stander-%C3%A5rsaker-til-psykisk-sykd/page/2/#findComment-2530036 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest slipsknut Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Takk Slipsknut. NHD trenger å lære hvordan virkeligheten er. Er ikke lett når man lever i ei boble å vite hva realitene er. bare sjekk denne f.eks, utleiefest i oslo: http://www.abcnyheter.no/node/70088 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310255-til-nhd-dok-p%C3%A5stander-%C3%A5rsaker-til-psykisk-sykd/page/2/#findComment-2530040 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogstrollet Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 bare sjekk denne f.eks, utleiefest i oslo: http://www.abcnyheter.no/node/70088 Er trist at det er så vanskelig å skaffe seg en plass å bo i Oslo. Jeg skulle gjerne ha bodd i Oslo, men det kan jeg bare glemme. I Oslo finnes det mange tilbud man kan benytte seg av. Kultur og tilbud til psykisk syke. Jeg må ta til takke med en bolig i et utkantstrøk. Jeg er redd det blir en isolert tilværelse og jeg blir ikke noe friskere av det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310255-til-nhd-dok-p%C3%A5stander-%C3%A5rsaker-til-psykisk-sykd/page/2/#findComment-2530051 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest slipsknut Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Er trist at det er så vanskelig å skaffe seg en plass å bo i Oslo. Jeg skulle gjerne ha bodd i Oslo, men det kan jeg bare glemme. I Oslo finnes det mange tilbud man kan benytte seg av. Kultur og tilbud til psykisk syke. Jeg må ta til takke med en bolig i et utkantstrøk. Jeg er redd det blir en isolert tilværelse og jeg blir ikke noe friskere av det. Jeg kjenner til en kvinne. Hun bor i Oslo og er på attføring. Hun er utdannet sykepleier og har bl a jobbet i psykiatrien. Veldig søt og ordentlig dame. Ikke noe tull med henne. De siste årene har hun ikke kunne jobbe pga depresjoner. Hun måtte ut og lete etter ny bolig, men det ble svært vanskelig. Ingen ville ha henne av den grunn at hun gikk på attføring. Hun måtte begynne å LYVE og si at hun var i jobb. DA fikk hun bolig........! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310255-til-nhd-dok-p%C3%A5stander-%C3%A5rsaker-til-psykisk-sykd/page/2/#findComment-2530075 Del på andre sider Flere delingsvalg…
serenity777 Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Takk for tipset. Det skal jeg undersøke. Får man det hvis man er på tids. begrenset ufør også tro? det vet jeg ikke. Men viktig hvis du skal søke, få en fagperson Fastlegen, psykolog/psykiater/ til å skrive hvor viktig det er for deg med en fast bolig osv. Jeg fikk en psykolog til å skrive attest for meg, at det var viktig for meg med faste rammer pga sykdommen. Du må henvende deg til boligkontoret i kommunen du bor for å få info. Send ett brev og be om ett møte, hvis du har vanskelig får å gjøre det via telefon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310255-til-nhd-dok-p%C3%A5stander-%C3%A5rsaker-til-psykisk-sykd/page/2/#findComment-2530112 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest profile Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 ''Beklager å måtte si det men han har helt rett, det er _ingen_ (bortsett fra dine nærmeste) i Norge som bryr seg om om du har en plass og bo eller ikkje.'' Det er feil. Sosialkontorene er lovpålagt å helpe hvis man ikke har en plass å bo. Også hvis man oppholder seg i en kommune man ikke er registrert i. Kilde: http://www.ivarjohansen.no/temaer/sosialpolitikk/46-sosialpolitikk/433-jurister-kjemper-for-de-bostedslose.html ''Ihvertfall ikkje før du i deres øyne "tar ansvar" og viser vilje og handlekraft i forhold til din egen situasjon fks.når det gjelder ditt alkoholmissbruk.'' Det er en typisk holdning fra folk som ikke vet hva alkoholisme er. Det er en sykdom man ofte ikke kan komme ut av selv, og det er nærmest umulig om man ikke har en stabil bosituasjon. ''Det kan du like eller misslike, du kan "frese & rase" i fylla, eller du kan jobbe konstruktivt i edru tilstand overfor myndiheter o.l. for å først og fremst finne en permanent ordning i forhold til bolig, dernest kan du (om du har overskudd til det) jobbe på generellt grunnlag slik at andre ikkje må oppleve det samme som deg.'' I drømmeland ja. Har man fått avslag på sosialbolig så er det ikke mye mer man kan gjøre. Jeg skrev til Kirkens SOS for 2-3 år siden hvor jeg fortalte om at jeg ikke greier å skaffe egen bolig. De kjenner systemet bedre enn noen, og de fortalte meg at det kunne være NØDVENDIG å måtte sove i telt en stund før man fikk hjelp. Virker ikke det logisk også, eller er det bare de og jeg som ikke vet hva vi prater om? Arrogante NHD påstår iallefall det. Det som er problemet med å bo i telt er jo at en ikke lett kan sikre det mot inbrudd på noen tilfredstillende måte, slik at en må opphelde seg i nærheten av det hele tiden for å passe på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310255-til-nhd-dok-p%C3%A5stander-%C3%A5rsaker-til-psykisk-sykd/page/2/#findComment-2530113 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.