Gretten Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Hei, jeg er en mann på 28 år. Bor og jobber i en fin norsk by, bodd der hele livet mitt, rundt omkring i byen. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte, men here goes. Da jeg var 16-17 år begynte jeg plutselig å bli plaget med nervøs mage. Det var liksom som det skjedde rett over natta, hadde aldri vært plaget med lignende før. Med nervøs mage mener jeg oppblåst og litt løs mage, føles som om jeg må på do hele tida, og ofte -må- jeg rett og slett løpe hjem fra hva enn jeg driver med og gå på do. Dette har nå pågått i, ja over 10 år. Mitt problem er at jeg har vært til gastroskopisk og rektoskopisk, tror det heter det, ihvertfall slangen inn i begge ender, uten å finne noe "feil". Mener også jeg ble testet for diverse (mat)allergier for et par år siden uten at det ble funnet noe uvanlig. Så jeg vet rett og slett ikke hva dette er. Det har etterhvert blitt en såpass kraftig fobi/plage/angst at jeg nå er helt isolert på fritida. Jeg har drevet med flere idretter tidligere, hatt mange venner, men nei. Sluttet med alt, lagt på meg flere kilo, kun fordi jeg holder på å gjøre meg ut hele dagen og ikke tør forlate trygge omgivelser. 2 ganger har jeg hatt synlige og blødende hemorroider, og det føles som jeg har det konstant egentlig men hvis det ikke ble oppdaget på rektoskopi så er det vel ikke noe galt fysisk med meg. Man tenker jo mye rart når man har sånne problemer. Er det noe jeg spiser, noe jeg gjør, noe jeg tenker, sover jeg for lite, for mye, er det røykinga eller hva. Nå er jeg jo såpass heldig at jeg har bare en 15 min kjøretur til mitt arbeidssted (der jeg heldigvis er i trygge omgivelser med fine toalett) så folk kan kanskje tro at jeg fungerer relativt normalt og er en helt vanlig fyr. Men enkelte dager er selv den kjøreturen et mareritt. Det er det også, det går litt i bølgedaler. Det er alltid verst på morningen, de første par timene kan være et helvete. Går på do før jeg dusjer, ofte må jeg på do etter jeg har dusjet, og av og til må jeg til og med gå inn igjen fra bilen og gå på do igjen. Så utover dagen tar det som oftest litt av.. enkelte dager føler jeg meg faktisk som en normalt fungerende person, og får lyst å gjøre alle de tingene jeg vet jeg ikke har gjort på 10 år, spise sammen med (tidligere) venner, gå på kino, konsert, dra på ferie. Så, innen ikke så veldig lang tid, kommer den urolige magen igjen og jeg blir deppa. Jeg har aldri reist noen steder frivillig i mitt liv. Ikke fordi jeg ikke har lyst, eller har blitt invitert, men fordi etterhvert har angsten blitt for sterk og jeg tror jeg har innsett at jeg er dømt til et liv i ensomhet i min egen verden. Reiser litt i jobben innimellom, vært i både Polen, Russland, Skottland og England, og dette er som oftest et mareritt. Stapper i meg diverse mage-tabletter, våger ikke spise fra jeg drar til jeg er vel fremme på hotellet, huff. Hvis jeg skal komme med noen personlig konklusjon eller teori om min situasjon så er jeg sannelig ikke sikker. Jeg har ingen ide om hva som utløste dette, eller hvorfor jeg aldri blir frisk og kan leve normalt. Det er sterkest/verst om morningen, og hvis jeg spiser eller røyker tidlig på dagen så blir det enda verre. Melk er helt tabu, det gir som oftest kraftige reaksjoner og jeg må på do med en gang. Røyk gir også et visst press der bak, spesielt tidlig på dagen. Så pga at jeg kan påvirke det ved hjelp av mat/nikotin så blir jeg litt usikker på om dette er et medisinsk problem, allergi/intoleranse, eller om det hele bare er psykologisk. Har flere ganger vurdert å gå til psykolog men selv det har jeg angst for. Kanskje om han kan komme hjem til meg så jeg har toalettet i nærheten hele tida. Tok som nevnt mot til meg for noen år siden, men da begge -skopi undersøkelsene og allergitestene viste at det ikke var noe galt ble jeg egentlig bare avfeid og ikke våget meg til lege siden. Jeg tenker bare tilbake på tiden hvor jeg kunne ha det morsomt, være med venner helt uten bekymringer som dette. Nå har jeg jo selvfølgelig ingen venner igjen men kanskje en dag jeg kan få noen tilbake. Kanskje en dag være i stand til å få et forhold til en jente igjen, uten at jeg trenger ødelegge hennes liv også med mine problemer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310380-kan-noen-si-hva-som-feiler-meg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Er ikke dette den sykdommen som heter "Irritabel colon"? http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&id=1560&Itemid=80 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310380-kan-noen-si-hva-som-feiler-meg/#findComment-2530802 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fabianka Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Føler med deg! Har nemlig hatt lignende plager, uten at legene fant noe galt. Jeg ble tilslutt rådet til å prøve Imodium 2 mg, de får du kjøpt på apoteket uten resept. Jeg tok de fast over en liten periode og da stoppet plagene! Det var liksom som magen roet seg ned. Jeg tok heller ikke så mange tabletter som det stod på pakken. Har ikke vært plaget siden, så du kan jo forsøke du også. Ikke noe å tape på det? Lykke til!! ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310380-kan-noen-si-hva-som-feiler-meg/#findComment-2530805 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gretten Skrevet 11. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2008 Er ikke dette den sykdommen som heter "Irritabel colon"? http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&id=1560&Itemid=80 Det er kanskje det. Tror jeg skal prøve Vi-siblin med en gang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310380-kan-noen-si-hva-som-feiler-meg/#findComment-2530806 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gretten Skrevet 11. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2008 Føler med deg! Har nemlig hatt lignende plager, uten at legene fant noe galt. Jeg ble tilslutt rådet til å prøve Imodium 2 mg, de får du kjøpt på apoteket uten resept. Jeg tok de fast over en liten periode og da stoppet plagene! Det var liksom som magen roet seg ned. Jeg tok heller ikke så mange tabletter som det stod på pakken. Har ikke vært plaget siden, så du kan jo forsøke du også. Ikke noe å tape på det? Lykke til!! ) De siste årene har jeg alltid hatt Imodium med meg hvor enn jeg er. Den bør vel ikke brukes jevnlig så jeg sparer den til ekstreme situasjoner, jeg.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310380-kan-noen-si-hva-som-feiler-meg/#findComment-2530807 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gretten Skrevet 11. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2008 De siste årene har jeg alltid hatt Imodium med meg hvor enn jeg er. Den bør vel ikke brukes jevnlig så jeg sparer den til ekstreme situasjoner, jeg.. Leser litt om den nå og det kan se ut som det er greit å bruke det regelmessig i perioder.. kanskje prøve med 1-2 sånne i døgnet. Det pleier hjelpe når jeg tar en sånn, men det er kanskje bare psykisk, hvem vet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310380-kan-noen-si-hva-som-feiler-meg/#findComment-2530808 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Hei. Jeg sliter med diare og trøblete mage og skjønner godt hvordan du har det. Imodium er ett veldig godt preparat, faktisk det beste de hadde sa indremedisineren til meg nå sist (spesialist innenfor fordøyelse/tarm). Du kan trygt bruke det. Det kan du også få på blå resept siden plagene dine er kroniske. Du må gå til legen igjen. Og be om henvisning videre om fastlegen din ikke finner ut noe. Det er mange ting det kan være, såklart kan det ha en sammenheng med psykisk, men det er flere diagnose jeg tenker på når du skriver om plagene dine. Du må finne ut hvilken mat du tåler og ikke tåler. Skriv dagbok. Prøv fiber, Vi-siblin er bra. Få i deg snille tarmbakterier -Probotika, det kan fåes i tablettform om du ikke tåler biola o.l. Blir du verre av for mye fiber (husk mye mye vann med inntak av fiber) så prøv med lite fiberrik kost en periode. Imodiumen prøver du deg frem med, ta gjerne 1 om kvelden, så 2 om morgenen, pass på at du tar dem i god tid før du skal ut av huset. Imodiumen virker ikke evigt, så du må kanskje fylle på ut over dagen. Prøv deg frem. Krev av legen at du skal ha nye undersøkelser, colonscopi for og teste for sykdommer, se på om det er for mye galle i tarmen osv. Kjip undersøkelse, men den kan gi flere svar. Husk på at ting kan ha forandret seg i tarmen din over tid, så ting som ikke kom frem ved siste undersøkelse, kan ha kommet nå. Kostholdet ditt må ikke være sterkt. Prøv en periode med lite krydder, ikke bland krydderene, hold deg til 1 eller 2 sorter.Ikke for tung mat, men lette gode råvarer som kylling, fisk, svin. Husk og drikke nok, har du diare vil kroppen miste væske, har kroppen for lite væske så reagerer den med diare. Så gå til fastlegen, samtidig kan du be om henvisning til psykolog, for å lære deg hvordan du skal leve med dette. Og få bukt med isolasjonen din. Jeg har vært der du er, og det er knalltøft! Men det går an og få hjelp, lære og se løsninger og ikke hindringer. Psykologen har helt sikkert toalett i nærheten, du sier bare i fra at du må gå noen ganger, så går du ved behov. Samme med legen din, si ifra at du må på toalettet nå og da under timen, så går du ved behov. De aller fleste har forståelse for det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310380-kan-noen-si-hva-som-feiler-meg/#findComment-2530816 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Tror nok (både du) og NHD er inne på noe, det kan godt være Irritabel Colon. Den diagnosen har eg hatt i 22 år no, med vekslende plager. Noe som hjelper meg: Unngå stress, kutt ut melkeprodukter og sjokolade, spis masse bananer, gulerøtter og fisk. Eg har nok stort sett litt andre symptomer enn deg, og mange av de er eg blitt kvitt, for meg er det magesmerter og kvalme som er det største problemet. De plagene du har går det selvfølgelig ikkje an å leve med, det første eg ville jo gjort være å skrevet ut det innlegget du skreiv her og tatt det med til fastlegen. Han vil da sikkert sende deg på all slags undersøkelser (og det er bra), han vil sikkert også prøve med all slags medisin (det er ikkje fullt så bra). Mitt tips (eneste som fungere på meg) angående medisiner: Du ber legen din om å få utskrevet Egazil Duretter 0,2 MG (de har han sikkert aldri hørt om) på registreringsfritak, prøv med en dosering på fra 1-2 tabeletter x 3-4 daglig. Det er _vidundermedisin_ for Irritable Colon, men ikkje forvent vesentlig bedring før det har gått noen måneder. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310380-kan-noen-si-hva-som-feiler-meg/#findComment-2530828 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gretten Skrevet 11. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1215768616' post='3918335] Hei. Jeg sliter med diare og trøblete mage og skjønner godt hvordan du har det. Imodium er ett veldig godt preparat, faktisk det beste de hadde sa indremedisineren til meg nå sist (spesialist innenfor fordøyelse/tarm). Du kan trygt bruke det. Det kan du også få på blå resept siden plagene dine er kroniske. Du må gå til legen igjen. Og be om henvisning videre om fastlegen din ikke finner ut noe. Det er mange ting det kan være, såklart kan det ha en sammenheng med psykisk, men det er flere diagnose jeg tenker på når du skriver om plagene dine. Du må finne ut hvilken mat du tåler og ikke tåler. Skriv dagbok. Prøv fiber, Vi-siblin er bra. Få i deg snille tarmbakterier -Probotika, det kan fåes i tablettform om du ikke tåler biola o.l. Blir du verre av for mye fiber (husk mye mye vann med inntak av fiber) så prøv med lite fiberrik kost en periode. Imodiumen prøver du deg frem med, ta gjerne 1 om kvelden, så 2 om morgenen, pass på at du tar dem i god tid før du skal ut av huset. Imodiumen virker ikke evigt, så du må kanskje fylle på ut over dagen. Prøv deg frem. Krev av legen at du skal ha nye undersøkelser, colonscopi for og teste for sykdommer, se på om det er for mye galle i tarmen osv. Kjip undersøkelse, men den kan gi flere svar. Husk på at ting kan ha forandret seg i tarmen din over tid, så ting som ikke kom frem ved siste undersøkelse, kan ha kommet nå. Kostholdet ditt må ikke være sterkt. Prøv en periode med lite krydder, ikke bland krydderene, hold deg til 1 eller 2 sorter.Ikke for tung mat, men lette gode råvarer som kylling, fisk, svin. Husk og drikke nok, har du diare vil kroppen miste væske, har kroppen for lite væske så reagerer den med diare. Så gå til fastlegen, samtidig kan du be om henvisning til psykolog, for å lære deg hvordan du skal leve med dette. Og få bukt med isolasjonen din. Jeg har vært der du er, og det er knalltøft! Men det går an og få hjelp, lære og se løsninger og ikke hindringer. Psykologen har helt sikkert toalett i nærheten, du sier bare i fra at du må gå noen ganger, så går du ved behov. Samme med legen din, si ifra at du må på toalettet nå og da under timen, så går du ved behov. De aller fleste har forståelse for det. Takker. Grunnen til at jeg tenker det kan være bare en psykisk sperre nå er at jeg alltid blir verre hvis jeg må gjøre ting utenom timeplanen. Hvis jeg f.eks en dag på jobb må reise 30 min med buss helt på sparket, kan jeg gå fra å være relativt bra i tarmen til helt opprørt og må løpe på do med en gang fordi jeg blir nervøs. Grunnen til at jeg tenker det kan være noe med kosthold o.l er at jeg kan være dårlig i magen selv på dager der alt går som vanlig. Men som sagt så blir jeg som regel mest urolig i magen hvis endringer skjer. Blir også ofte -veldig- dårlig i magen av produkter med mye melk (pannekaker er garantert dårlig mage, Fjordlands lasagnepakker) og tror også enkelte hurtigpizza (Peppes, Dolly) fremkaller det verste i systemet. Kanskje jeg skal våge meg til legen igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310380-kan-noen-si-hva-som-feiler-meg/#findComment-2530856 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Takker. Grunnen til at jeg tenker det kan være bare en psykisk sperre nå er at jeg alltid blir verre hvis jeg må gjøre ting utenom timeplanen. Hvis jeg f.eks en dag på jobb må reise 30 min med buss helt på sparket, kan jeg gå fra å være relativt bra i tarmen til helt opprørt og må løpe på do med en gang fordi jeg blir nervøs. Grunnen til at jeg tenker det kan være noe med kosthold o.l er at jeg kan være dårlig i magen selv på dager der alt går som vanlig. Men som sagt så blir jeg som regel mest urolig i magen hvis endringer skjer. Blir også ofte -veldig- dårlig i magen av produkter med mye melk (pannekaker er garantert dårlig mage, Fjordlands lasagnepakker) og tror også enkelte hurtigpizza (Peppes, Dolly) fremkaller det verste i systemet. Kanskje jeg skal våge meg til legen igjen. Det er nok en kombinasjon, tror du ikke? Fysisk og psykisk? Våg deg til legen du, skriv ned på en lapp hvordan du har det, hvordan det arter seg. Prøv imodium, den kan hjelpe psykisk også den, du vet at du har tatt, dermed kan du ta en halvtimes busstur? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310380-kan-noen-si-hva-som-feiler-meg/#findComment-2530874 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magna Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Det er kanskje det. Tror jeg skal prøve Vi-siblin med en gang. Jeg tror at alternativ behandling kan være veien å gå ved disse plagene. Gå inn på alternativ behandlings forum her på dol. De kan mye om dette. Selv har jeg brukt Balder klinikken for plager av samme art. De er spesialister på akkurat dette. Eller Lindberg. Fedon Lindberg. Prøv alt. Du taper ikke noe på å prøve og det skader deg ikke. Kanskje kan du være allergisk overfor noen produkter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310380-kan-noen-si-hva-som-feiler-meg/#findComment-2530978 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magna Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Jeg tror at alternativ behandling kan være veien å gå ved disse plagene. Gå inn på alternativ behandlings forum her på dol. De kan mye om dette. Selv har jeg brukt Balder klinikken for plager av samme art. De er spesialister på akkurat dette. Eller Lindberg. Fedon Lindberg. Prøv alt. Du taper ikke noe på å prøve og det skader deg ikke. Kanskje kan du være allergisk overfor noen produkter. http://www.balder-klinikken.no/ eller http://www.fedonlindberg.no 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310380-kan-noen-si-hva-som-feiler-meg/#findComment-2530982 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ferdigutdannet masterstudent Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Utifra det du skriver tenker jeg helt klart på IBS (irritable bowel syndrome) eller ittitabel tarm som NHD skriver. Du beskriver på en veldig god måte hvilke praktiske og sosiale konsekvenser en slik funksjonell lidelse kan ha. I følge den forskningen og de artiklene jeg har hatt befatning med i forbindelse med min masteroppgave, ser jeg at det flere steder vises til at antidepressiva og kognitiv terapi kan ha effekt for pasienter med irritabel tarm lidelse. Det kan være verd å snakke med fastlegen om dette. På Rikshospitalet er de i gang med forskning der nettopp kognitiv terapi benyttes for å gi denne pasientgruppen nye måter å tenke stressmestring på. Det kan kanskje være verd å ta kontakt med Psykosomatisk avdeling der. Jeg tenker at mennesker med denne lidelsen har mye å vinne på å prøve ut antidepressiva i små doser samt å lære nye mestringsstategier. Det er jo relativt uskyldige virkemidler sett i forhold til det ubehaget det er å leve med en slik tilstand som din. Forøvrig synes jeg at svaret til Geir er fullt av gode forslag! Jeg ønsker deg all lykke til, og håper virkelig at du får hjelp til å få kontroll på lidelsen du sliter med. PS: Hvis du søker litt på legeforeningens Tidsskriftet så finnes det der en del greie artikler som tar for seg nettopp IBS/irritabel tarm lidelse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310380-kan-noen-si-hva-som-feiler-meg/#findComment-2531025 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.