Gjest litt forivrra Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 I et svar lenger ned her skriver du at man kan begynne med aurorix allerede 3 dager etter at man har tatt siste SSRI tablett. Hvorfor står det da at man må vente 14 dager i pakningsvedlegget?Om flere hadde vært klar over at man bare trenger vente 3 dager er jeg sikker på at flere ville prøvd aurorix!Går det ann å få endret pakningsvedlegget? Er dette en av grunnene til at aurorix ikke er så populært som AD? vilke andre grunner er det til at aurorix er lite brukt? Det er jo ikke en gang godkjent i USA. Tror du man igjenomsnitt har like god effekt av aurorix mot depresjon som feks et SSRI? BRukes aurorix mot angst? Kan man drikke alkohol med aurorix?Er det mere skadelig å drikke alkohol når man går på aurorix enn når man går på SSRI? Jeg liker å ta meg et glass rødvin innimellom:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310443-nhd-om-overgang-fra-ssri-til-aurorix/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 I et svar lenger ned her skriver du at man kan begynne med aurorix allerede 3 dager etter at man har tatt siste SSRI tablett. Hvorfor står det da at man må vente 14 dager i pakningsvedlegget? S: I pakningsvedlegget tar produsenten så godt i at den aldri kan få anklager mot seg uansett dose pasienten måtte ha tatt. I mitt svar hadde personen tatt Cipralex 7,5 mg. Noen tar 50 mg. Da ville svaret blitt litt anderledes. Om flere hadde vært klar over at man bare trenger vente 3 dager er jeg sikker på at flere ville prøvd aurorix!Går det ann å få endret pakningsvedlegget? S: Det er mulig, men i praksis umulig i dette tilfellet. Produsenten har lagt ned all markedsføring i Norge. De siste 10 år er jeg den eneste som reklamerer for preparatet - kun fordi det er et godt preparat. Er dette en av grunnene til at aurorix ikke er så populært som AD? vilke andre grunner er det til at aurorix er lite brukt? S: Roche startet markedsføringen med for lav dose (2-300 mg). Leger og pasiener ble skuffet. Da de fikk korrigert dosene, var en rekke SSRI+SNRI kommetpå markedet, Norge er et svært lite marked, og produsenten ga opp markedsføringen. Tror du man igjenomsnitt har like god effekt av aurorix mot depresjon som feks et SSRI? S: Kanskje ikke, men de som har effekt har det svært bra. Om jeg ble deprimert, ville jeg prøvd Auroix først. Det har absolutt best bivirkningsprofil. Brukes aurorix mot angst? S: Ja, panikklidelse og sosial fobi. Kan man drikke alkohol med aurorix? Er det mere skadelig å drikke alkohol når man går på aurorix enn når man går på SSRI? S: Det er vel som for SSRI. En må dog holde seg til de litt bedre rødvinene pga kostholdsrestriksjonene :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310443-nhd-om-overgang-fra-ssri-til-aurorix/#findComment-2531149 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sitronkaramell Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 I et svar lenger ned her skriver du at man kan begynne med aurorix allerede 3 dager etter at man har tatt siste SSRI tablett. Hvorfor står det da at man må vente 14 dager i pakningsvedlegget? S: I pakningsvedlegget tar produsenten så godt i at den aldri kan få anklager mot seg uansett dose pasienten måtte ha tatt. I mitt svar hadde personen tatt Cipralex 7,5 mg. Noen tar 50 mg. Da ville svaret blitt litt anderledes. Om flere hadde vært klar over at man bare trenger vente 3 dager er jeg sikker på at flere ville prøvd aurorix!Går det ann å få endret pakningsvedlegget? S: Det er mulig, men i praksis umulig i dette tilfellet. Produsenten har lagt ned all markedsføring i Norge. De siste 10 år er jeg den eneste som reklamerer for preparatet - kun fordi det er et godt preparat. Er dette en av grunnene til at aurorix ikke er så populært som AD? vilke andre grunner er det til at aurorix er lite brukt? S: Roche startet markedsføringen med for lav dose (2-300 mg). Leger og pasiener ble skuffet. Da de fikk korrigert dosene, var en rekke SSRI+SNRI kommetpå markedet, Norge er et svært lite marked, og produsenten ga opp markedsføringen. Tror du man igjenomsnitt har like god effekt av aurorix mot depresjon som feks et SSRI? S: Kanskje ikke, men de som har effekt har det svært bra. Om jeg ble deprimert, ville jeg prøvd Auroix først. Det har absolutt best bivirkningsprofil. Brukes aurorix mot angst? S: Ja, panikklidelse og sosial fobi. Kan man drikke alkohol med aurorix? Er det mere skadelig å drikke alkohol når man går på aurorix enn når man går på SSRI? S: Det er vel som for SSRI. En må dog holde seg til de litt bedre rødvinene pga kostholdsrestriksjonene :-) :)Hvilke kostholdsrestriksjoner er det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310443-nhd-om-overgang-fra-ssri-til-aurorix/#findComment-2531178 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurer på dette4643 Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 I et svar lenger ned her skriver du at man kan begynne med aurorix allerede 3 dager etter at man har tatt siste SSRI tablett. Hvorfor står det da at man må vente 14 dager i pakningsvedlegget? S: I pakningsvedlegget tar produsenten så godt i at den aldri kan få anklager mot seg uansett dose pasienten måtte ha tatt. I mitt svar hadde personen tatt Cipralex 7,5 mg. Noen tar 50 mg. Da ville svaret blitt litt anderledes. Om flere hadde vært klar over at man bare trenger vente 3 dager er jeg sikker på at flere ville prøvd aurorix!Går det ann å få endret pakningsvedlegget? S: Det er mulig, men i praksis umulig i dette tilfellet. Produsenten har lagt ned all markedsføring i Norge. De siste 10 år er jeg den eneste som reklamerer for preparatet - kun fordi det er et godt preparat. Er dette en av grunnene til at aurorix ikke er så populært som AD? vilke andre grunner er det til at aurorix er lite brukt? S: Roche startet markedsføringen med for lav dose (2-300 mg). Leger og pasiener ble skuffet. Da de fikk korrigert dosene, var en rekke SSRI+SNRI kommetpå markedet, Norge er et svært lite marked, og produsenten ga opp markedsføringen. Tror du man igjenomsnitt har like god effekt av aurorix mot depresjon som feks et SSRI? S: Kanskje ikke, men de som har effekt har det svært bra. Om jeg ble deprimert, ville jeg prøvd Auroix først. Det har absolutt best bivirkningsprofil. Brukes aurorix mot angst? S: Ja, panikklidelse og sosial fobi. Kan man drikke alkohol med aurorix? Er det mere skadelig å drikke alkohol når man går på aurorix enn når man går på SSRI? S: Det er vel som for SSRI. En må dog holde seg til de litt bedre rødvinene pga kostholdsrestriksjonene :-) Hvilke medisiner kan man ikke ta sammen med aurorix? Er det snakk om mange? Feks om jeg skal ta bedøvelse hos en tannlege? Hva om man kommer i en ulykke og må operes med en gang, tåler man da narkosen? Sitat fra amerikask psyk: Moclobemaide is not used as much snymore because it must be taken immediately after meals and has many possible drug interactions. Hvilke matrestriksjon er det med aurorix? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310443-nhd-om-overgang-fra-ssri-til-aurorix/#findComment-2531226 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest auroorixx Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Hvilke medisiner kan man ikke ta sammen med aurorix? Er det snakk om mange? Feks om jeg skal ta bedøvelse hos en tannlege? Hva om man kommer i en ulykke og må operes med en gang, tåler man da narkosen? Sitat fra amerikask psyk: Moclobemaide is not used as much snymore because it must be taken immediately after meals and has many possible drug interactions. Hvilke matrestriksjon er det med aurorix? lurer på det samme NHD 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310443-nhd-om-overgang-fra-ssri-til-aurorix/#findComment-2531546 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest auroorixx Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 lurer på det samme NHD lurer og på hva som er anbefalt og mest brukte dose? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310443-nhd-om-overgang-fra-ssri-til-aurorix/#findComment-2531547 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Hvilke medisiner kan man ikke ta sammen med aurorix? Er det snakk om mange? Feks om jeg skal ta bedøvelse hos en tannlege? Hva om man kommer i en ulykke og må operes med en gang, tåler man da narkosen? Sitat fra amerikask psyk: Moclobemaide is not used as much snymore because it must be taken immediately after meals and has many possible drug interactions. Hvilke matrestriksjon er det med aurorix? Fra Felleskatalogen med min tekt i (..): Interaksjoner: Farmakologiske studier viser et minimalt potensiale for interaksjon med tyramin. Interaksjon med tyraminrik mat er uten klinisk betydning under normale forhold og når moklobemid tas etter måltidet. Det er i dyreforsøk vist at moklobemid forsterker effekten av opiater (morfinlignende stoffer). Dosejustering kan derfor bli nødvendig. Kombinasjon med petidin frarådes. Effekten av systemiske sympatomimetika kan potenseres og forlenges ved samtidig inntak av moklobemid. Samtidig inntak av cimetidin (H2-blokker - magesårmedisin) hemmer metabolismen av moklobemid, og vanlig dose av moklobemid bør halveres. Ved kombinasjon med legemidler som øker serotonin, spesielt klomipramin (Anafranil), har det vært vist alvorlige kliniske symptomer som hypertermi, forvirringstilstander, hyperrefleksi og myoklonus som er tegn på serotoninergt syndrom. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310443-nhd-om-overgang-fra-ssri-til-aurorix/#findComment-2531550 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest auroorixx Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Fra Felleskatalogen med min tekt i (..): Interaksjoner: Farmakologiske studier viser et minimalt potensiale for interaksjon med tyramin. Interaksjon med tyraminrik mat er uten klinisk betydning under normale forhold og når moklobemid tas etter måltidet. Det er i dyreforsøk vist at moklobemid forsterker effekten av opiater (morfinlignende stoffer). Dosejustering kan derfor bli nødvendig. Kombinasjon med petidin frarådes. Effekten av systemiske sympatomimetika kan potenseres og forlenges ved samtidig inntak av moklobemid. Samtidig inntak av cimetidin (H2-blokker - magesårmedisin) hemmer metabolismen av moklobemid, og vanlig dose av moklobemid bør halveres. Ved kombinasjon med legemidler som øker serotonin, spesielt klomipramin (Anafranil), har det vært vist alvorlige kliniske symptomer som hypertermi, forvirringstilstander, hyperrefleksi og myoklonus som er tegn på serotoninergt syndrom. Vil det si at man trygt kan ta bedøvelse hos tannlegen og også trygt få morfin som vel gis ved hjerteinfarkt m.m Grunnen til at jeg spør om morfin er at vi har mye hjerteinnfarkt i familien. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310443-nhd-om-overgang-fra-ssri-til-aurorix/#findComment-2531935 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Vil det si at man trygt kan ta bedøvelse hos tannlegen og også trygt få morfin som vel gis ved hjerteinfarkt m.m Grunnen til at jeg spør om morfin er at vi har mye hjerteinnfarkt i familien. Helt trygt :-) Men opplys om det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310443-nhd-om-overgang-fra-ssri-til-aurorix/#findComment-2531948 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest auroorixx Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Helt trygt :-) Men opplys om det. tannlegen? eller? tenkte du på morfinen? jeg skal nemlig til tannlegen til uka og går på aurorix:. vær så snill og svar ellers så tør jeg ikke 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310443-nhd-om-overgang-fra-ssri-til-aurorix/#findComment-2532030 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurer jeg på:) Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 tannlegen? eller? tenkte du på morfinen? jeg skal nemlig til tannlegen til uka og går på aurorix:. vær så snill og svar ellers så tør jeg ikke Hvordan fungerer aurorix for deg aurorixx og hva bruker du det mot? Drikker du alkohol når du går på det? Hvordan er det med bivirkninger? Hvor lang tid tok d før du hadde virkning? Brukte du et SSRI før du begynte med aurorix?Hvordan gjorde du eventuelt overgangen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310443-nhd-om-overgang-fra-ssri-til-aurorix/#findComment-2532033 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest auroorixx Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 tannlegen? eller? tenkte du på morfinen? jeg skal nemlig til tannlegen til uka og går på aurorix:. vær så snill og svar ellers så tør jeg ikke tror ikke tannlegen min vet om aurorix og eventeulle interaksjoner. og så har jeg hatt litt skrekk for dette og utsatt og utsatt timen hos han 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310443-nhd-om-overgang-fra-ssri-til-aurorix/#findComment-2532039 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest auroorixx Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Hvordan fungerer aurorix for deg aurorixx og hva bruker du det mot? Drikker du alkohol når du går på det? Hvordan er det med bivirkninger? Hvor lang tid tok d før du hadde virkning? Brukte du et SSRI før du begynte med aurorix?Hvordan gjorde du eventuelt overgangen? jeg brukte ssri med tålte dem ikke. det gikk mange mnd før jeg begynte på aurorix som jeg hadde prøvd en gang før. den gangen virket de bedre enn etter ssri. vet ikke hvorfor. Aurorix fikk meg over vannet, men jeg har depresjoner innimellom som er tøffe å takle. nå er det ingen som er like. så aurorix er absoluitt verdt et forsøk. NHD skryter av dem og har mange gode erfaringer blandt sine pasienter. Han sier og at det er det AD han selv ville ha prøvd. De har lite bivirkninger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310443-nhd-om-overgang-fra-ssri-til-aurorix/#findComment-2532346 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.