Gjest usikker på hva jeg bør gjøre Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Hei Jeg har en søster i slutten av tjueårene som bor i en by på andre siden av landet. Hun har nettopp gått gjennom en tung periode jobbmessig og blitt oppsagt pga personlige årsaker. Jeg vet at hun ikke har noe særlig nettverk der hun bor og nå sitter hun mest hjemme alene. Det som gjør meg bekymret er at hun de siste gangene jeg har snakket med henne, har begynt å snakke om stemmer og lyder som plager henne hele døgnet. Hun høres veldig stresset ut og forteller at disse lydene gjør at hun ikke får sove om natten. Andre rundt henne sender også noen signaler/vibrasjoner som hun ikke klarer å oppfatte (?). Når hun snakker forteller hun bare biter her og der, så jeg er ikke helt sikker på om jeg har forstått dette riktig. For meg virker det som om hun holder på "å tippe over". Jeg har forhørt meg om hun har vært til lege, men det mener hun ikke kan hjelpe. Vi har vokst opp i en familie som ikke kommuniserer i det hele tatt, noe som har ført til at jeg selv allerede har flere års fartstid innen psykiatrien. Dette har blitt hysjet ned utad. (Jeg har fått riktig medisiner og gått i terapi og klarer meg nå veldig bra.) Men så er det søsteren min da... Mor og far vender det døve øret til og bortforklarer det hele. Hva kan jeg gjøre for å hjelpe? Det er som sagt et godt stykke å reise til søsteren min, men jeg har tenkt å prøve å få fri fra jobb for å besøke henne. Hun har ikke fastlege der hun bor nå såvidt jeg vet. Er dette en form for paranoia eller kan det være tegn på depresjon? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310611-bekymret-for-familiemedlem/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
soleil Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Jeg tror hun driver og blir psykotisk dessverre. Hun bør få medisin for å unngå at det går for langt. Få henne til lege eller få lege til henne! Hadde det vært min søster hadde jeg prioritert dette høyt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310611-bekymret-for-familiemedlem/#findComment-2532563 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest usikker på hva jeg bør gjøre Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Jeg tror hun driver og blir psykotisk dessverre. Hun bør få medisin for å unngå at det går for langt. Få henne til lege eller få lege til henne! Hadde det vært min søster hadde jeg prioritert dette høyt. Takk for svar. Blir redd når jeg leser at det kan være en psykose. Bør jeg "engasjere" meg når hun begynner å snakke om disse lydene? Forstå hva det er hun hører? Eller skal jeg snakke det bort? Jeg er litt usikker på hvor reellt det er, siden jeg kun snakker med henne i telefonen og av og til høres hun helt fin ut. Tror jeg skal snakke med sjefen min om fri i morgen om litt fri uansett. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310611-bekymret-for-familiemedlem/#findComment-2532566 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Jeg synes det høres ut som en psykoselidelse. Hun må bringes til utredning og behandling. Helst frivillig, men om nødvendig med tvang. Slike lidelser blir gradvis verre uten intervensjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310611-bekymret-for-familiemedlem/#findComment-2532569 Del på andre sider Flere delingsvalg…
soleil Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Takk for svar. Blir redd når jeg leser at det kan være en psykose. Bør jeg "engasjere" meg når hun begynner å snakke om disse lydene? Forstå hva det er hun hører? Eller skal jeg snakke det bort? Jeg er litt usikker på hvor reellt det er, siden jeg kun snakker med henne i telefonen og av og til høres hun helt fin ut. Tror jeg skal snakke med sjefen min om fri i morgen om litt fri uansett. Du kan jo prøve å finne ut av om hun bare har "snakket litt i koder" fordi hun er deprimert eller om det rett og slett er slik at hun har vrangforestillinger. Ingen vits i å diskutere eller å krangle med en som er psykotisk. Jatt med og ikke gjør henne opprådd, men du skal ikke fyre oppunder vrangforestillingene heller. Ikke vær enig, men ikke diskuter... Mulig det blir svært vanskelig å få henne til lege, spørs hvor langt det har gått. Du kan jo ringe kommunelegen og nevne de symptomene hun har og be om råd. Evt kan du høre med din mor om hva som er fødselsnr hennes og logge inn på NAV og se hvem som er fastlege eller bestille fastlege. Spør om hun har sovet lite, søvnløshet over noe tid kan gi psykotiske symptomer. Kan hende det er nok at hun får noen netter med god søvn. (Trenger kanskje noe å sove på?) Du er sikker på at hun ikke bruker noe dop? Det også kan jo gi slike symptomer..Har hun ingen som kan følge litt med henne? Ingen kollegaer som hun er venn med? Best å ikke være alene om å hjelpe... Jeg kan jo ta feil, men det du beskriver minner om psykotiske symptomer. Det betyr ikke at hun er psykotisk nå, -men det kan være en startfase. Lettest å ta slikt i starten før det har fått utviklet seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310611-bekymret-for-familiemedlem/#findComment-2532577 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest usikker på hva jeg bør gjøre Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Jeg synes det høres ut som en psykoselidelse. Hun må bringes til utredning og behandling. Helst frivillig, men om nødvendig med tvang. Slike lidelser blir gradvis verre uten intervensjon. Takk for raskt svar. Hun var svært tvilsom til å oppsøke lege sist jeg snakket med henne, men jeg får prøve å snakke henne til det. Er det vanlig at en med psykose er "normal" innimellom? Kan hun f.eks være noenlunde som vanlig mens jeg er på besøk, f.eks for å berolige meg siden jeg har snakket om å sende henne til lege? Uff, dette er ikke lett... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310611-bekymret-for-familiemedlem/#findComment-2532578 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest usikker på hva jeg bør gjøre Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Du kan jo prøve å finne ut av om hun bare har "snakket litt i koder" fordi hun er deprimert eller om det rett og slett er slik at hun har vrangforestillinger. Ingen vits i å diskutere eller å krangle med en som er psykotisk. Jatt med og ikke gjør henne opprådd, men du skal ikke fyre oppunder vrangforestillingene heller. Ikke vær enig, men ikke diskuter... Mulig det blir svært vanskelig å få henne til lege, spørs hvor langt det har gått. Du kan jo ringe kommunelegen og nevne de symptomene hun har og be om råd. Evt kan du høre med din mor om hva som er fødselsnr hennes og logge inn på NAV og se hvem som er fastlege eller bestille fastlege. Spør om hun har sovet lite, søvnløshet over noe tid kan gi psykotiske symptomer. Kan hende det er nok at hun får noen netter med god søvn. (Trenger kanskje noe å sove på?) Du er sikker på at hun ikke bruker noe dop? Det også kan jo gi slike symptomer..Har hun ingen som kan følge litt med henne? Ingen kollegaer som hun er venn med? Best å ikke være alene om å hjelpe... Jeg kan jo ta feil, men det du beskriver minner om psykotiske symptomer. Det betyr ikke at hun er psykotisk nå, -men det kan være en startfase. Lettest å ta slikt i starten før det har fått utviklet seg. Hun fortalte at disse lydene gjorde at hun ikke fikk sovet noe særlig. Lydene kunne vekke henne flere ganger hver natt. Da jeg spurte hvor lenge dette hadde vart sa hun at det hadde vart siden problemene på jobben startet, så jeg antar at dette er noe stressrelatert/utløst. Såvidt jeg vet har hun ikke ruset seg, annet enn hasj en gang for å prøve på en fest (flere år siden nå). Jeg skal prøve å få henne til lege der hun bor, eller evt ta henne med hjem dit hun er oppvokst. Foreldrene våre bor der fremdeles og det var også der jeg fikk hjelp. Kanskje det kan være lurt at jeg bruker mine kontakter? De kjenner til familiebakgrunnen vår i alle fall. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310611-bekymret-for-familiemedlem/#findComment-2532582 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Hun fortalte at disse lydene gjorde at hun ikke fikk sovet noe særlig. Lydene kunne vekke henne flere ganger hver natt. Da jeg spurte hvor lenge dette hadde vart sa hun at det hadde vart siden problemene på jobben startet, så jeg antar at dette er noe stressrelatert/utløst. Såvidt jeg vet har hun ikke ruset seg, annet enn hasj en gang for å prøve på en fest (flere år siden nå). Jeg skal prøve å få henne til lege der hun bor, eller evt ta henne med hjem dit hun er oppvokst. Foreldrene våre bor der fremdeles og det var også der jeg fikk hjelp. Kanskje det kan være lurt at jeg bruker mine kontakter? De kjenner til familiebakgrunnen vår i alle fall. En god måte å gjøre dette på, er å be henne om å få bli med henne til lege. Vær ærlig mht din bekymring, og si at du selv har fått mye hjelp fra helsevesenet. Synes det er bra at du vil hjelpe til søster til å få nødvendig hjelp:-) Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310611-bekymret-for-familiemedlem/#findComment-2532853 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.