Gå til innhold

oppblåst mage

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Jeg har et problem med oppblåst mage. Dette har vart en god del måneder nå, ca 8-9 mnd. Jeg har opplever også at jeg har en del kvalme ved siden av dette og løs/hard mage ved anledninger. Dette startet etter at jeg gikk opp 25 kg i løpet av kort tid( vektøkningen var nok en sympativektøkning fordi jeg gikk opp like mye som kona i hennes graviditet). Etter vektøkningen kom den oppblåste magen. Det skal også legges til at jeg har sluttet med sport(drev idrett på relativt høyt nivå), og har endrett kostholdet til det verre. Jeg drikker også flere liter brus om dagen!!!

Dette problemet begynner og bli veldig plagsomt ettersom at etter et lite måltid(2 poteter og en iten kjøttbit), er magen min HELT FULL og jeg kjenner at jeg holder på og sprekke, selv og jeg forsatt budre være sulten, og egentlig er det.

Jeg har hørt at "PEPSID"(fruktsukker), kan hjelpe mot oppblåst mage.

Jeg trenger råd og "motgift" asap.

Takk for et snarlig svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31065-oppbl%C3%A5st-mage/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Hei !

Luft og rumling i magen kan være svært plagsomt. Som regel kan vi ikke påvise noen sykdom, selv etter grundige undersøkelser. Hvis du ellers føler deg friske, kan du eventuelt prøve noen av disse rådene.

• Ta deg god tid når du spiser, ellers er det lett å sluke luft. Av samme grunn bør du unngå sugerør.

• Unngå melk og melkeprodukter for en periode. Drikk eventuelt yoghurt eller kulturmelk.

• Mange erfarer at det lønner seg å være forsiktig med kaffe.

• Forsøk å bland litt karve eller fenikkel i brøddeigen eller dryss litt på brødskiven før du legger på pålegg.

• Lag te med karve eller fenikkel og drikk dette to ganger daglig.

• Bruk mer persille i matlagingen. Det gjør tarmgassen mindre illeluktende.

• Store mengder frisk frukt og grønnsaker, særlig erter, løk, bønner og kål, kan øke plagene.

• Stress og uregelmessige spisevaner kan gi mer luft. Det er derfor lurt å spise sundt og leve regelmessig.

• Mosjon får gassen til å passere raskere.

• Unngå søtsaker, spesielt tyggegummi. Kunstige søtningsmidler i brus og matvarer kan også forverre plagene.

• Ceolat, Minifom, eller Siloxan dråper er midler du kan forsøke. Du kan kjøpe dem på apoteket uten resept.

For en sikker vurdering må du eventuelt rådføre deg med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31065-oppbl%C3%A5st-mage/#findComment-123215
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...