Gjest Jente31 Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Jeg spør ikke for å få bekreftelse på meg som person, jeg spør ikke for at jeg skal slippe ubehag - men jeg spør fordi jeg er fryktelig usikker når det gjelder prognose. Det er kun her på forum at jeg har klart å slippe meg _helt_ løs ift hva jeg føler. Jeg er særdeles usikker på om jeg tør å vise det for noen i RL, noe jeg aldri har gjort botsett fra noe i behandl.sammenheng så langt. Jeg har opplevd mye vondt, og det er slett ikke første gang jeg kjenner et slikt intenst ubehag - men det er kansje første gang jeg vedkjenner det meg her på dol. Jeg har ellser alltid tiet og holdt det for meg selv i RL. Jeg ser ganske mørkt på fremtiden, etter alt som har kommet frem den siste tiden. Ja, jeg har virkelig følt at du har mistet troen på meg også, fordi jeg har "surra" og feilet slik jeg gjør. Jeg ønsker ingen bekreftelse på akkurat det. Men jeg trenger å ha et håp å forholde meg til. Det er en stund til neste time, og dette vil helt klart hjelpe meg gjennom sommeren. Etter alt som har kommet frem i lyset; hvordan tror du prognosen er for bedring/fremgang? Ut ifra det du evt husker, og det jeg har skrevet her inne, håper jeg at du kan gi meg faglig svar. Jeg trenger virkelig dette, for å klare se fremover. Dette er ikke noe jeg "plutselig" har funnet på eller noe sånt. Hvis du mener at jeg fortsatt søker bekreftelse på en eller annen måte, håper jeg at du vil la være å svare meg og forhåpentligvis slette innlegget, da jeg ikke trenger å føle enda mer skam enn jeg allerede gjør. Selv klarer jeg ikke å se at jeg søker bekreftelse med dette innlegget. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310717-prognose-%C3%B8nsker-kun-svar-av-nhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Varte ikke lenge Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3916590 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310717-prognose-%C3%B8nsker-kun-svar-av-nhd/#findComment-2533509 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest PutteRuth Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Jeg tror jeg forstår hvordan du har det. I en periode måtte jeg bare spørre igjen og igjen min behandler om han trodde det var håp for meg. Jeg trodde at det hjalp meg, men det hjalp kun en liten stund, så måtte jeg igjen ha den bekreftelsen. Det er vondt å ha det slik. Vel, dette er et offentlig forum, så ditt publikum er like stort som det er anntall personer der ute med en pc og som leser her inne. Vanskelig å be om tilbakemelding bare fra en da, og det har du jo fått erfare igjen og igjen at ikke nytter. Du får svar enten du ber om det eller ikke. Men tro ikke at jeg ikke forstår din smerte og hvor vondt det er å trenge at andre gir deg bekreftelse. Men det er din behandler i rl som bør gi deg dette hvis han mener du trenger det. Og jeg forstår ikke hvorfor du slår bena under deg selv hele tiden. Det var jo du som så overlykkelig gikk ut med at du trengte pause fra behandler, og du fikk nhd sin velsignelse. Nå sier du at det er feil og at du trenger noe for å komme deg igjennom sommeren. Ikke mange dagene siden tok du en vel gjenomtenkt avskjed, den andre her inne. Tror du gjør det tøffere for deg her inne enn du trenger. Jeg ønsker å gi deg en innsikt i hvordan det kan oppfattes utenfra ved å skrive dette, men antar at du ser svaret mitt som negativt. Men jeg prøver faktisk å få deg til å se at du selv er med på å skape problemene dine. Et godt råd, skriv innleggene , vent en dag med å poste dem. Hvis du fremdeles synes det er en god ide, post dem. Tror du gjør deg selv en bjørnetjeste ved å være så impulsiv. Huff ja sommeren synes jeg er tøff også. Lange dager hvor teraputen er på ferie, men igjen de må jo få litt ferie de og, jeg skjønner det, selv om det ikke gjør det noe lettere for oss. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310717-prognose-%C3%B8nsker-kun-svar-av-nhd/#findComment-2533519 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Det er særdeles sjelden dårlig prognose for personer som arbeider aktivt for å nå et mål. Slik sett bør du se lyst på fremtiden. Det betyr ikke at veien nødvendigvis blir lett. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310717-prognose-%C3%B8nsker-kun-svar-av-nhd/#findComment-2533529 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Vet du bare ville ha svar av nhd, men jeg svarer likevel jeg... Det der med at du ikke slipper deg løs og viser all din smerte og usikkerhet i rl - det tror jeg er lurt jeg. Hvis du tenker deg om så er det ikke mange - om noen - av de du vet om som du kjenner så godt at du vet hvordan deres tanke-drager plager dem, hva de er redde for og hva alle deres svakheter består i? Er ingen grunn til at folk skal vite om dine heller bestandig. Dessuten ville du kanskje isåfall blitt skuffet. For der hvor du nå kanskje noen ganger opplever ting du synes er vonde så kan du nå tenke at folk gjør som de gjør fordi de ikke vet at det sårer deg? Hvis de hadde kjent deg så ut og inn, så ville de kanskje gjort det samme. Ikke for å såre deg, ikke fordi de vil kommunisere skjult til deg om deg og hva de synes om deg eller noe sånt. Men fordi de fleste har nok med seg selv, og ofte har en tendens til å rygge unna hvis de får for mye ansvar for andres sorg eller glede i alle anledninger. Så det er bare fint å ha på seg litt hud der ute i verden. Og husk at du er som alle andre. Du trenger ikke skamme deg for dine dårlige dager mer enn alle oss andre. Vi er ikke så trygge og perfekte noen av oss, og vi tåler litt fra andre også. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310717-prognose-%C3%B8nsker-kun-svar-av-nhd/#findComment-2533609 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tjohei Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Det er særdeles sjelden dårlig prognose for personer som arbeider aktivt for å nå et mål. Slik sett bør du se lyst på fremtiden. Det betyr ikke at veien nødvendigvis blir lett. Realistiske mål må de være, hvis ikke risikerer man å brenne seg ut. Mange brenner seg ut fordi de har for høye mål til seg selv (og andre). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310717-prognose-%C3%B8nsker-kun-svar-av-nhd/#findComment-2533633 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jente31 Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Realistiske mål må de være, hvis ikke risikerer man å brenne seg ut. Mange brenner seg ut fordi de har for høye mål til seg selv (og andre). Har tenkt litt på det du skriver her, tjohei, og fikk lyst til å kommentere.. For det høres ganske logisk ut i mine ører at man må ha et realistisk mål. Motivasjon er kansje det viktigste i en slik prosess. For min del er jeg ikke i tvil om at jeg er motivert. Jeg har bl.a stått på utrolig mye i to år for å komme dit jeg er nå. Enda er jeg ikke lei, for å si det sånn (bortsett fra at jeg trengte pause rett før ferien, for da var jeg dønn sliten. Men etter to uker i syden, ble jeg uthvilt). Og jeg kommer ikke til å gi meg. Vel, det jeg prøver å si, er at jeg synes det høres klokt ut at man lett kan brenne seg ut ved å ha for store forventninger. Derfor tror jeg det er viktig at man innser og aksepterer at Ting Tar Tid. Jeg for min del har trolig hatt det altfor travelt. Men jeg har endelig klart å senke farta noen hakk. Et par hakk til tror jeg ikke skader. Vil bare si takk for kloke ord ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310717-prognose-%C3%B8nsker-kun-svar-av-nhd/#findComment-2534209 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jente31 Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Det er særdeles sjelden dårlig prognose for personer som arbeider aktivt for å nå et mål. Slik sett bør du se lyst på fremtiden. Det betyr ikke at veien nødvendigvis blir lett. Jeg har tenkt mye på en ting.. Om det var noe "men" i svaret ditt.. (?) Jeg spør fordi jeg lurer på om det bare er bortkastet energi å prøve så hardt å forstå ting og tang for å komme videre. Tenker at mye av det jeg gjør kan være ren "grubleeksponering". Vet ikke. Kan jeg gjøre noe annerledes? Vil bare så gjerne videre.. Takk for evnt svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310717-prognose-%C3%B8nsker-kun-svar-av-nhd/#findComment-2534612 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jente31 Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Jeg tror jeg forstår hvordan du har det. I en periode måtte jeg bare spørre igjen og igjen min behandler om han trodde det var håp for meg. Jeg trodde at det hjalp meg, men det hjalp kun en liten stund, så måtte jeg igjen ha den bekreftelsen. Det er vondt å ha det slik. Vel, dette er et offentlig forum, så ditt publikum er like stort som det er anntall personer der ute med en pc og som leser her inne. Vanskelig å be om tilbakemelding bare fra en da, og det har du jo fått erfare igjen og igjen at ikke nytter. Du får svar enten du ber om det eller ikke. Men tro ikke at jeg ikke forstår din smerte og hvor vondt det er å trenge at andre gir deg bekreftelse. Men det er din behandler i rl som bør gi deg dette hvis han mener du trenger det. Og jeg forstår ikke hvorfor du slår bena under deg selv hele tiden. Det var jo du som så overlykkelig gikk ut med at du trengte pause fra behandler, og du fikk nhd sin velsignelse. Nå sier du at det er feil og at du trenger noe for å komme deg igjennom sommeren. Ikke mange dagene siden tok du en vel gjenomtenkt avskjed, den andre her inne. Tror du gjør det tøffere for deg her inne enn du trenger. Jeg ønsker å gi deg en innsikt i hvordan det kan oppfattes utenfra ved å skrive dette, men antar at du ser svaret mitt som negativt. Men jeg prøver faktisk å få deg til å se at du selv er med på å skape problemene dine. Et godt råd, skriv innleggene , vent en dag med å poste dem. Hvis du fremdeles synes det er en god ide, post dem. Tror du gjør deg selv en bjørnetjeste ved å være så impulsiv. Huff ja sommeren synes jeg er tøff også. Lange dager hvor teraputen er på ferie, men igjen de må jo få litt ferie de og, jeg skjønner det, selv om det ikke gjør det noe lettere for oss. Jeg har tenkt mye på det du skrev til meg etter at du skrev det. Jeg er veldig glad for at du tok deg tid til å skrive det. Et annet godt råd, er å telle til hundre eller to hundre før man poster et innlegg :-) ''Jeg ønsker å gi deg en innsikt i hvordan det kan oppfattes utenfra ved å skrive dette, men antar at du ser svaret mitt som negativt. Men jeg prøver faktisk å få deg til å se at du selv er med på å skape problemene dine. Et godt råd, skriv innleggene , vent en dag med å poste dem. Hvis du fremdeles synes det er en god ide, post dem. Tror du gjør deg selv en bjørnetjeste ved å være så impulsiv. '' Tror nemlig du har rett i dette.. men jeg trenger nok enda mer betenkningstid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310717-prognose-%C3%B8nsker-kun-svar-av-nhd/#findComment-2534614 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Jeg har tenkt mye på en ting.. Om det var noe "men" i svaret ditt.. (?) Jeg spør fordi jeg lurer på om det bare er bortkastet energi å prøve så hardt å forstå ting og tang for å komme videre. Tenker at mye av det jeg gjør kan være ren "grubleeksponering". Vet ikke. Kan jeg gjøre noe annerledes? Vil bare så gjerne videre.. Takk for evnt svar. Jeg har sikkert mange forbedringsområder, men tydelig tale er sannsynligvis ikke det mest fremtredende. Jeg kan ikke se at det noe "men" i mitt svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310717-prognose-%C3%B8nsker-kun-svar-av-nhd/#findComment-2535138 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Jeg har tenkt mye på en ting.. Om det var noe "men" i svaret ditt.. (?) Jeg spør fordi jeg lurer på om det bare er bortkastet energi å prøve så hardt å forstå ting og tang for å komme videre. Tenker at mye av det jeg gjør kan være ren "grubleeksponering". Vet ikke. Kan jeg gjøre noe annerledes? Vil bare så gjerne videre.. Takk for evnt svar. Jeg regner meg som svært stødig på formuleringer. Det eneste i NHDs svar som smaker av forbehold, er følgende: ''Det betyr ikke at veien nødvendigvis blir lett.'' Det er ikke noe "men" der, i hvert fall _ikke_ av den typen du antakelig er redd for ("men når det gjelder akkurat ditt tilfelle,...."). Det betyr akkurat det som står der - det går nesten alltid mot mål, men det er ingen vanlig søndagstur. Jeg lurer forresten på om du kanskje trenger en liten påminnelse om rådet om å sette av en begrenset tid til grubling, og ellers prøve å fokusere på noe annet. Hvis tankene dine har lett for å spinne rundt de samme tingene hele tiden, se godt på de tingene som har blitt bedre i forhold til f.eks. et år siden. Det kan kanskje få deg litt mer optimistisk i forhold til fortsatt framgang. Fortsatt god sommer, hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310717-prognose-%C3%B8nsker-kun-svar-av-nhd/#findComment-2535150 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jente31 Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Jeg har sikkert mange forbedringsområder, men tydelig tale er sannsynligvis ikke det mest fremtredende. Jeg kan ikke se at det noe "men" i mitt svar. Tydelig tale er veldig fint. Likeså "grublerådet". :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310717-prognose-%C3%B8nsker-kun-svar-av-nhd/#findComment-2535642 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.