Gå til innhold

Ansatt som bryter taushetsplikt

Anbefalte innlegg

Gjest deppa av styret

Jeg koker. En tidligere ansatt i psykiatrien har såtte på kafe med to venninner av meg og brettet ut om meg. Så kommer de hjem til meg og begynner å konfrontere meg med opplysninger. Veldig ubehagelig. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med saken. Men jeg husker at hun også satt å brettet ut intime opplysninger om andre pasienter da han var min miljøkontakt. Hun har brettet ut om hvordan jeg ble misbrukt av en slektning...ikke bagateller for å si det slik. Venninnene mine vet at jeg er misbrukt, men ikke detaljene rundt det. Ble ganske opprørt.

Eneste jeg har gjort er å sende hun en melding der jeg ber han slutte å utlevere meg. Behandleren min har ferie...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310761-ansatt-som-bryter-taushetsplikt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Gjest deppa av styret

Taushetsplikt er en plikt, som ansatte ikke kan ta lett på, så vidt jeg vet er det fengselsstraff for å utlevere sensitive opplysninger om pasienter til uvedkommende.

Anmeld henne.

Hilsen

Det er pokker ikke lett å anmelde vedkommende. En av grunnene er at jeg ikke har lyst å ha mer med denne pleieren å gjøre, og at da vil venninnene mine bli innvolvert. Hun ene er for såvidt venn med pleieren. Lite kontakt, men hun er glad i vedkommende. Om jeg anmelder vedkommende, blir det vel slik at venninnen min må velge side...

Det er pokker ikke lett å anmelde vedkommende. En av grunnene er at jeg ikke har lyst å ha mer med denne pleieren å gjøre, og at da vil venninnene mine bli innvolvert. Hun ene er for såvidt venn med pleieren. Lite kontakt, men hun er glad i vedkommende. Om jeg anmelder vedkommende, blir det vel slik at venninnen min må velge side...

Det er vel ikke noe å velge side på. Det er vedkommende som har evt har brutt taushetsplikten. Det kan jo tenkes at det ikke blir fengsesstraff men at man kan komme til forlik om en bot for tort og svie. Tror ikke venninnen din heller hadde likt om noen fortalte om henne.

Gjest deppa av styret

Jeg synes også dette er utrolig grovt.Burde ha mistet jobben.Jeg kan tenke meg at det er oppsigelsesgrunn.

Det er så ekstremt viktig og avgjørende for tilliten.

Snakket med legen min akkurat. Han sa jeg fikk tenke på hva jeg ville gjøre og at det var ganske alvorlig. Men det blir vel ikke noe bedre om jeg anmelder han. Skjedd er skjedd, og jeg har sendt en SMS der jeg ber vedkommende slutte å utlevere meg.

Gjest mandolina

Det er sensitive opplysninger om en pasient denne behandleren, sitter på offentlig cafe og utleverer til uvedkommende, og det er meget alvorlig.

Er venninnen din real, så er det på din side hun vil stå i en evt. konflikt.

Anmeldelse er eneste måten å få denne uprofessjonelle pleieren til å overholde tauhetsplikten. det er faktisk en plikt, som er så alvorlig at de skriftlig medgir å ville overholde. For å få slike jobber. Og det er pleieren som har brutt et alvorlig løfte til sin arbeidsgiver.

Det er ikke bare et forhold mellom deg og pleieren, men et alvorlig forhold mellom pleieren og arbeidsgiveren.

Hilsen

Hilsen

Gjest deppa av styret

Det er sensitive opplysninger om en pasient denne behandleren, sitter på offentlig cafe og utleverer til uvedkommende, og det er meget alvorlig.

Er venninnen din real, så er det på din side hun vil stå i en evt. konflikt.

Anmeldelse er eneste måten å få denne uprofessjonelle pleieren til å overholde tauhetsplikten. det er faktisk en plikt, som er så alvorlig at de skriftlig medgir å ville overholde. For å få slike jobber. Og det er pleieren som har brutt et alvorlig løfte til sin arbeidsgiver.

Det er ikke bare et forhold mellom deg og pleieren, men et alvorlig forhold mellom pleieren og arbeidsgiveren.

Hilsen

Hilsen

Takker for støtte. Fikk svar på sms fra pleieren. H-n svarer at det ikke ble sagt noe stygt om meg. At hensikten ikke var å rakke ned på meg, og til slutt at jeg må komme meg videre.

Vet ikke om jeg skal gidde å kaste vekk flere telefonkroner på pleieren. Jeg er bare målløs. Skal ta meg en fjelltur og prøve å få dette ut av hodet.

Gjest mandolina

Takker for støtte. Fikk svar på sms fra pleieren. H-n svarer at det ikke ble sagt noe stygt om meg. At hensikten ikke var å rakke ned på meg, og til slutt at jeg må komme meg videre.

Vet ikke om jeg skal gidde å kaste vekk flere telefonkroner på pleieren. Jeg er bare målløs. Skal ta meg en fjelltur og prøve å få dette ut av hodet.

Uansett hva hensikten var, så har pleieren brutt taushetsløftet sitt, og det bør han få en skrape for, ellers vil han gjøre det om igjen, hvis han selv mener at han skal vurdere hvilke konfidensielle opplysninger han kan videreformidle offentlig på en cafe til ikke pleiepersonell.

Hilsen

Annonse

Gjest deppa av styret

Uansett hva hensikten var, så har pleieren brutt taushetsløftet sitt, og det bør han få en skrape for, ellers vil han gjøre det om igjen, hvis han selv mener at han skal vurdere hvilke konfidensielle opplysninger han kan videreformidle offentlig på en cafe til ikke pleiepersonell.

Hilsen

Kanskje pleieren gir f... for h-n jobber ikke lengre på avdelingen. Men personen vet jo veldig mye om mange etter lang fartstid i psykiatrien. Husker jeg fikk vite mye om andre pasienter som gjorde inntrykk på meg.

Det som bekymrer meg mest akkurat nå, er at den ene venninnen som satt på kafeen er veldig glad i å spre sladder. Å du har rett i at det er ganske sykt å sitte å diskutere dette på en proppfull kafe.

Snakket med legen min akkurat. Han sa jeg fikk tenke på hva jeg ville gjøre og at det var ganske alvorlig. Men det blir vel ikke noe bedre om jeg anmelder han. Skjedd er skjedd, og jeg har sendt en SMS der jeg ber vedkommende slutte å utlevere meg.

Brudd på taushetsplikten er VELDIG alvorlig. Jeg er enig med nhd i at du bør melde fra til helsetilsynet/fylkeslegen. Det som er sagt er sagt, det får du ikke gjort noe med. Men det er tydeligvis ikke første gangen dette har skjedd, og sannsynligvis ikke siste. Ved å melde fra kan du hindre at det skjer igjen.

(Men jeg vet at det ikke er lett, fikk selv samme råd av nhd, men valgte å ikke forfølge saken videre.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...