Gå til innhold

Til legen - er jeg syk?

Anbefalte innlegg

Gjest Nameless

Veit ikke om dette er rett forum, men sf forumet kunne ikke sendes til...

Det jeg lurer på, er om det kan sies at jeg er "syk" eller ikke. For ei stund siden veide jeg 71 kilo. Nå er jeg 61 kilo. Tenker masse på å slanke meg og tenkte på kalorier og trener selv om jeg egentlig ikke har lyst å trene. Bare for å forbrenne kalorier. Er det ikke noe sånnt at om man går ned 15% av anbefalt kroppsvekt, så har man anorexi? Hvor mye må jeg ned i vekt da? Er forresten 168 cm. Og 18 år. Det er ikke slik at jeg ønsker meg denne sykdommen, dersom det skulle høres ut som det. Har sletet med slike tanker i flere år nå. I perioder kan jeg kaste opp noe av maten jeg spiser. Og noen ganger har jeg tatt avføringstabletter.

Håper du har et svar til meg.

Vennlig hilsen meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31079-til-legen-er-jeg-syk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hanni1365379972

Hei Nameless. Jeg har anorexi, men har normal kroppsvekt. Vær så snill å ikke heng deg opp i den prosenten. Jeg tror at du har en spiseforstyrrelse. Spiseforstyrrelser er jo et psykisk problem - et fysisk symptom på at noe er problematisk å takle. Du har gått ned mye i vekt - og dette med å kaste opp og å bruke avføringstabletter er skumle faresignaler. Din vekt er også helt normal - du bør ikke gå ned noe mer i vekt. Jeg vil oppfordre deg til å søke hjelp snarest. Snakk med legen din! Jeg har vært syk siden jeg var 15 og nå er jeg snart 25 - så jeg vet hva jeg snakker om...

Jeg sier ikke dette for å skremme deg - men jeg unner ingen å kaste bort så mye tid på den måten som jeg føler at jeg har gjort...

Stor Klem fra Hanni

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31079-til-legen-er-jeg-syk/#findComment-123178
Del på andre sider

Gjest Nameless

Hei Nameless. Jeg har anorexi, men har normal kroppsvekt. Vær så snill å ikke heng deg opp i den prosenten. Jeg tror at du har en spiseforstyrrelse. Spiseforstyrrelser er jo et psykisk problem - et fysisk symptom på at noe er problematisk å takle. Du har gått ned mye i vekt - og dette med å kaste opp og å bruke avføringstabletter er skumle faresignaler. Din vekt er også helt normal - du bør ikke gå ned noe mer i vekt. Jeg vil oppfordre deg til å søke hjelp snarest. Snakk med legen din! Jeg har vært syk siden jeg var 15 og nå er jeg snart 25 - så jeg vet hva jeg snakker om...

Jeg sier ikke dette for å skremme deg - men jeg unner ingen å kaste bort så mye tid på den måten som jeg føler at jeg har gjort...

Stor Klem fra Hanni

Hei.

hvordan kan man si at man har anorexi uten å ha en for lav kroppsvekt da?

Hvordan er din sykdom?

Jeg har hatt slike tanker i 3-4 år nå... Og jeg veit at det ikke er bare å skjerpe seg ut av det akkurat. Har prøvd på det også noen ganger...

Men jeg ser altså ikke på meg selv som en anorektiker ivertfall tror jeg. Jeg er ikke undervektig i det hele tatt...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31079-til-legen-er-jeg-syk/#findComment-123292
Del på andre sider

Gjest engelen

Hei.

Hvordan er din sykdom?

Jeg har hatt slike tanker i 3-4 år nå... Og jeg veit at det ikke er bare å skjerpe seg ut av det akkurat. Har prøvd på det også noen ganger...

Men jeg ser altså ikke på meg selv som en anorektiker ivertfall tror jeg. Jeg er ikke undervektig i det hele tatt...

Man trenger ikke være undervektig for å ha anorexia, eller en spiseforstyrrelse. Jeg har slitt med forg\holdet til min egen kropp og mat helt fra jeg var liten, men det er først for ca 1.5-2 år siden det utvikla seg til spiseforstyrrelse. -i alvorlig grad! Jeg ønsker at du skal få det bedre, og at du snarest finner en du stoler på, og forteller hvordan det er for deg!! Ditt problem skal tas alvorlig, for uansett hva du veier, så er tankene og strebet etter å bli tynnere der. Håper du skjønner at det du holder på med er alvorlig, og at du trenger snarest mulig hjelp! Jeg vet det er vanskelig å snu, har enda ikke klart det, men får hjelp:) Håper du tørr ta det steget!

Lykke til!

*klem*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31079-til-legen-er-jeg-syk/#findComment-123330
Del på andre sider

hanni1365379972

Hei.

Hvordan er din sykdom?

Hei. Beklager at jeg ikke har fått svart deg før. Er ikke så mye på nett i denne sola : )

Jeg har en spiseforstyrrelse, og den heller mot anorexi. En fremmed person hadde aldri trodd at jeg har det - for jeg ser helt normal ut. Men tankene mine er anorektiske og jeg har perioder der jeg spiser veldig lite. Jeg kaster ikke opp og bruker ikke avføringstabl. Den eneste måten jeg roter med mat på er at jeg sulter meg... men som sagt er jeg normalvektig - så det går aldri for langt. Men jeg har et svært komplisert forhold til mat - og den eneste spiseforstyrrelsen jeg klarer å identifisere meg med er anorexi. Men en spiseforstyrrelse er en spiseforstyrrelse uansett. Det er egentlig ikke nødvendig å sette et fint navn på den. Det kan være like alvorlig for en normalvektig person som for en under- eller overvektig person. Problemet er psykisk, og man trenger hjelp... Håper det ble litt klarere for deg. Håper du tar dette på alvor og snakker med noen om problemet ditt. Lykke til : )

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31079-til-legen-er-jeg-syk/#findComment-123451
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du oppfyller ikke kriteriene til å ha en anorexi.

Hvorvidt du er syk eller ikke, avhenger dog av mer en formalle kriterier.

Ved vurdering av om en tilstand er syk eller ikke, må en særlig se på symptomer og funksjonsnedsettelse.

Symptomer: Plages du selv av dette? Hvor stort er det subjektive ubehag?

Funksjonsnedsettelse: Går det ut over skolegang og/eller arbeid? Går det ut over din sosiale funksjon i forhold til familie, venner, fritidsaktiviteter?

Til slutt: Du har nå en BMI på 21, som er helt perfekt. Sats på å stabilisere vekten der du er nå. Det burde gjøre deg mindre opptatt av dette etterhvert.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31079-til-legen-er-jeg-syk/#findComment-123748
Del på andre sider

Gjest Nameless

Du oppfyller ikke kriteriene til å ha en anorexi.

Hvorvidt du er syk eller ikke, avhenger dog av mer en formalle kriterier.

Ved vurdering av om en tilstand er syk eller ikke, må en særlig se på symptomer og funksjonsnedsettelse.

Symptomer: Plages du selv av dette? Hvor stort er det subjektive ubehag?

Funksjonsnedsettelse: Går det ut over skolegang og/eller arbeid? Går det ut over din sosiale funksjon i forhold til familie, venner, fritidsaktiviteter?

Til slutt: Du har nå en BMI på 21, som er helt perfekt. Sats på å stabilisere vekten der du er nå. Det burde gjøre deg mindre opptatt av dette etterhvert.

Lykke til :-)

Ja hadde det bare vert slika t jeg ble mindre opptatt av dette etter hvert... men det har pågått over flere år.

Og ja, det plager meg i grunn. Når jeg ofte får panikk etter å ha spist og må springe rett på do for å kaste opp, noe som ikke er noe behagelig, men må gjøres likevel... Jeg trener selv om jeg ikke har lyst. Bare for å forbrenne kalorier. Jeg kan stå en halvtime foran speilet hver kveld og studere meg selv fra alle vinkler gfor å se om jeg har lagt på meg og om beina er på plass... Og det kan enkelte ganger gå utover livet. At jeg står over felles middag og anna forskjellig. Men jeg er nok ikke syk nei. Det tror ikke jeg heller egentlig. Ivertfall ikke enda. Hvor langt det kommer til å gå, om det kommer til å gå lengre (at jeg går ned i vekt) veit jeg ikke. Eller om jeg kommr til å legge på meg igjenn (noe jeg IKKE kommer til å takle!!)... Eller om jeg holder denne vekta..... Håper jo helst på det førsste da....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31079-til-legen-er-jeg-syk/#findComment-123750
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...