Gjest mermakttillegen.no Skrevet 19. juli 2008 Skrevet 19. juli 2008 Hvorfor er det innført såkalt foretrukket legemiddel på en del type legemidler i forhold til blåresept? Feks er Effexor foretrukket pga argumentet om å være kostdnadseffektivt framfor cymbalta. Hva med vi som har høyt blodtrykk og cymbalta er et bedre alterativ enn effexor. Og hvorfor blir vi prakket på generiske medisiner av apotekerne når mange leger og med klinisk erfaring hevder enkelte generiske medisiner ikke er like gode som "orginalen"? Synes dette virker helt håpløst, burde det ikke være den enkelte lege som bestemmer hvilket legemiddel som passer best for pasienten og ikke nav sine byråkrater? Og hvem vet best om generiske legemidler av apotekeren eller legen som har den kliniske erfaringen? Hva synes du NHD om denne politikken? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 20. juli 2008 Skrevet 20. juli 2008 Jeg har skrevet om dette utallige ganger på DOL. Jeg er absolutt enig med deg. Jeg synes dette er en helt vanvitttig politikk drevet frem av inkompetente helespolitikere. Jeg er skuffet over Legeforeningen som ikke har gått til kamp mot dette uvesenet med alle midler. Jeg er selv en sterk tilhenger av kontrollerte studier. En må dog ha den kompetanse at en forstår at studier gir svar på gruppenivå, og at menneskeheten består av biologiske enkeltindivider som har andre egenskaper hver for seg enn gjennomsnittet av gruppen. Dagens regler fører til mye unødvendig sykdom. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.