Gå til innhold

For å nå et mål kan man ikke gi opp..

Anbefalte innlegg

Gjest Jente31

Vil gjerne gi dere en tilbakemelding på førhelgens "krise", og noe som flere av dere har prøvd å fortelle meg; det å søke bekreftelser og råd her inne i forbindelse med min prosess; både hos dere og nhd. Og at jeg faktisk bare gjør meg selv en bjørnetjenste på denne måten.

Vel.Jeg føler at jeg har lært noe av denne "krisen" gjennom dere. Jeg har blitt mer klar over hva som skjer.

Kort sagt er det viktig for ens fremgang at man holder ut og ikke gir opp. Ved å søke bekreftelser/råd, velger jeg faktisk å gi opp.. fordi jeg ikke holder ut mine følelser.. dog ubevisst..

Det som fikk meg til å innse dette var noe flere av dere skrev, men spesielt dette;

''Etter å ha oppdaget en ny ting, er det ikke sjelden en går inn i en ny "krise" en må gjennom; for hvordan takle det nye og ukjente?''

Det høres veldig logisk ut. Skritt for skritt skal en videre. Men det er ikke enkelt. Man skal gjennom mange hindringer for å nå det målet man har satt seg.

Jeg har aldri tenkt over at det er slik det er. Men det er vel på en måte slik livet er ellers også'?

''Spm er hvordan du takler denne krisen, hva du gjør for å komme gjennom den på en bra måte hvor du kan si i ettertid at du lærte noe nytt som har ført deg videre.''

Det er et eksremt godt poeng. Sannsynligvis kommer man altså best styrket utav det (videre) ved å holde ut mellom timene. Altså ikke gi opp, men stå i det. Ikke velge den enkleste, kjente og trygge veien.. På den måten står man bedre rustet til å takle neste "krise". Man skal gjennom mange hindringer, og man må trene. Man må jobbe med seg selv. Hardt. Skritt for skritt kommer man seg gjennom hver hindring og videre på den måten.

Fra nå skal jeg virkelig gjøre så godt jeg kan for å komme meg gjennom det nye og ukjente _uten_ å etterspørre råd og bekreftelser her inne, mellom timene. Dette for min egen del - for å komme videre, det er jo det jeg vil. Bli flinkere til å skrive opp det vanskelige for meg selv, i stedet.

Så nå som jeg er klar over det, skal jeg ikke "gi opp" mer! Jeg skal iallefall gjøre så godt jeg kan. Noe bedre enn det kan jeg ikke gjøre. Men for meg er det viktig å forstå.

.....

En beskrivelse slik jeg ser for meg det er;

Man skal feks fra Lindesnes til Nordkapp (se for deg 71 grader nord).

På Nordkapp står målet (det målet man har satt seg). For å komme til Nordkapp/målet, må mangjennom mange vanskelige hindringer.

Vel. En må våge å gå den vanskeligste (ukjente/utrygge) veien - og ikke den letteste (kjente/trygge) veien for å nå et mål. På den måten blir man sterkere.

Men man må trene: "Øvelse gjør mester".

Selv om det er ubehagelig (å feks bli konfrontert av behandler eller utsette seg for noe ubehagelig for å nå et mål), så er det ikke farlig - bare utrygt og ubehagelig, vondt. Det kan være tøft/slitsomt/hardt. Men det er om å ikke gi opp, - men holde ut dette vonde og ubehagelige.

Jeg tror at jeg har skjønt det. I så fall er jeg utrolig glad for det.

Fortsetter under...

Gjest målllløs!!!!

Nettopp :o)

Høres bra ut, jeg er helt målllløs jeg, virrer omkring og aner ingenting. Jeg har et delmål da, tror jeg, og det er å ta koppene ut av oppvaskmaskinen, ut og henge opp klær, ti-tusen bøker jeg skulle ha lest, ut å gå tur...

Men hvordan gjennomfører man målene når de først er der?

Høres bra ut, jeg er helt målllløs jeg, virrer omkring og aner ingenting. Jeg har et delmål da, tror jeg, og det er å ta koppene ut av oppvaskmaskinen, ut og henge opp klær, ti-tusen bøker jeg skulle ha lest, ut å gå tur...

Men hvordan gjennomfører man målene når de først er der?

Jeg har en bok hvor jeg skriver opp hva jeg skal gjøre hver dag.Samt krysse av.

Helt tåpelig men synes faktisk det funker. I begynnelsen skrev jeg opp detaljer som å vaske klær,fylle bensin etc.

Nå når jeg er friskere er det mer hovedmål og mer ambisiøse ting som står der.Utrolig hva en får til etterhvert

Annonse

Gjest Psyk av alt

Jeg tror dessverre ikke at du har skjønt "det".

Dette er en evig runddans. Du skriver et mer eller mindre desperat innlegg. Deretter følger et angreinnlegg. Som blir fulgt opp av et "jeg har skjønt det" innlegg.

Kanskje du burde starte opp aktiv behandling/terapi igjen? :-)

Gjest Jente31

Dette er en evig runddans. Du skriver et mer eller mindre desperat innlegg. Deretter følger et angreinnlegg. Som blir fulgt opp av et "jeg har skjønt det" innlegg.

Nei, dette angrer jeg ikke på i det hele tatt. Fordi "gevinsten" veier mer enn "innsatsen" :-)

Dette innlegget var kun ment som en tilbakemelding til alle de som engasjerte seg, jeg gadd bare ikke å forklare/gjenta det i det vide og brede. Dessuten tenkte jeg også på den, at jeg burde vente litt med å skrive denne tilbakemeldingen. Men jeg har ikke tilgang på pc hjemme, og jeg har det travelt med bl.a unger og jobb. Derfor skrev jeg innlegget i går, så jeg med det kan legge dette bak meg og gå videre med den "gevinsten" dette ga meg.

Men ja, jeg har forståelse for at du ikke tror meg. Kun tiden vil vise om jeg har skjønt "det".

Gjest Jente31

Nei, dette angrer jeg ikke på i det hele tatt. Fordi "gevinsten" veier mer enn "innsatsen" :-)

Dette innlegget var kun ment som en tilbakemelding til alle de som engasjerte seg, jeg gadd bare ikke å forklare/gjenta det i det vide og brede. Dessuten tenkte jeg også på den, at jeg burde vente litt med å skrive denne tilbakemeldingen. Men jeg har ikke tilgang på pc hjemme, og jeg har det travelt med bl.a unger og jobb. Derfor skrev jeg innlegget i går, så jeg med det kan legge dette bak meg og gå videre med den "gevinsten" dette ga meg.

Men ja, jeg har forståelse for at du ikke tror meg. Kun tiden vil vise om jeg har skjønt "det".

Jeg skrev ikke dette innlegget som en slags "avskjed" eller for å få en bekreftelse. Vet at jeg har feila mange ganger. Men jeg vet best sjøl hvor langt jeg har kommet. Det trenger jeg ingen bekreftelse på :-)

Gjest lurelurelura

Jeg har en bok hvor jeg skriver opp hva jeg skal gjøre hver dag.Samt krysse av.

Helt tåpelig men synes faktisk det funker. I begynnelsen skrev jeg opp detaljer som å vaske klær,fylle bensin etc.

Nå når jeg er friskere er det mer hovedmål og mer ambisiøse ting som står der.Utrolig hva en får til etterhvert

Jeg synes ikke det er dumt i det hele tatt! Jeg skriver også lister over det jeg skal gjøre, hver eneste dag. Det er måten jeg klarer å få gjort iallfall halvparten!

Gjest Jente31

Jeg har tenkt mye på det du skrev til meg i dag. Og jeg tror at du har rett i mye av det du skriver ...

Jeg skal tenke godt over det, og la det gå mer enn et døgn, selv om jeg føler at jeg har forstått ting og tang.

Takk :-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...