Gå til innhold

NHD/behandle en med tvangstanker

Gjest trenger hjelp til min venn nå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på besøk med en person med tvangstanker (h*n får beskjed av en tidligere bekjent om å gjøre ting). Jeg er bekymret. Hva kan jeg gjøre umiddelbart? Jeg prøver å forholde meg rolig og tar tak i den jeg besøker for å roe vedkommede ned. H*n er "vill i blikket" og svarer "jeg vet ikke" når jeg spør hva som skjer (merkelige ritualer som medfører at personen holder på å falle om på åpen gate). Hva kan jeg gjøre? Er det forsvarlig at vedkommede kjører bil? H*n er klar og "seg selv" i lange perioder før det plutselig skjer noe.

Videoannonse
Annonse
serenity777
Skrevet

Hvis han for beskjed av en tidligere bekjent om å gjøre ting, og dersom han inbiller seg denne personen (litt vanskelig å forstå utifra beskrivelsen din), hvis så er tilfelle er det ikke tvang men psykose.

Skrevet

Hvis han for beskjed av en tidligere bekjent om å gjøre ting, og dersom han inbiller seg denne personen (litt vanskelig å forstå utifra beskrivelsen din), hvis så er tilfelle er det ikke tvang men psykose.

H*n sier at en tidligere bekjent kommer med beskjeder som min venn må utføre. Det er altså ikke en innbilt person, men en min venn ikke har kontakt med lenger. Det rare er at min venn er "normal" i lengre perioder, særlig når jeg prøver å aktivisere eller holde samtalen i gang. Er dette virkelig en psykose (nå blir jeg litt redd).

Gjest dfhdfhfd
Skrevet

jeg tenkte også psykose og ikke tvang.

Skrevet

jeg tenkte også psykose og ikke tvang.

Nå har jeg fått vite at også radioen og tv'en sender beskjeder. Heldigvis har min beskjed om å komme seg til lege gått igjennom. Hvor fort kan en psykose utvikle seg?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nå har jeg fått vite at også radioen og tv'en sender beskjeder. Heldigvis har min beskjed om å komme seg til lege gått igjennom. Hvor fort kan en psykose utvikle seg?

Han har allerede en psykose. Det er derfor viktig at han snarest får antipsykotisk medisin. Det kan han få av legevakten i dag eller av fastlegen i morgen.

I tillegg bør han få time på en poliklinikk/DPS.

Gjest Grågrønn
Skrevet

H*n sier at en tidligere bekjent kommer med beskjeder som min venn må utføre. Det er altså ikke en innbilt person, men en min venn ikke har kontakt med lenger. Det rare er at min venn er "normal" i lengre perioder, særlig når jeg prøver å aktivisere eller holde samtalen i gang. Er dette virkelig en psykose (nå blir jeg litt redd).

Det er vanlig å veksle mellom å være "klar" og å være "fjern"/psykotisk. I klare perioder kan du forsøke å snakke til fornuften i h*m, og noe (hvis han er villig til det) går det an å korrigere. Men vedkommede trenger hjelp så raskt som mulig.

Skrevet

Han har allerede en psykose. Det er derfor viktig at han snarest får antipsykotisk medisin. Det kan han få av legevakten i dag eller av fastlegen i morgen.

I tillegg bør han få time på en poliklinikk/DPS.

Hjertelig takk for svar. Det blir legevakten first thing in the morning.

Gjest riktigbrukavressursene
Skrevet

Hjertelig takk for svar. Det blir legevakten first thing in the morning.

ville det ikke være lurt å bruke legevakten idag, eller fastlegen i morra da- sånn som NHD sa... fastleger skal vel i utgangspunktet brukes til hverdags, men oppstår det situasjoner etter stengetid eller helger kan/skal legevakta brukes

Skrevet

ville det ikke være lurt å bruke legevakten idag, eller fastlegen i morra da- sånn som NHD sa... fastleger skal vel i utgangspunktet brukes til hverdags, men oppstår det situasjoner etter stengetid eller helger kan/skal legevakta brukes

H*n har fastlege et helt annet sted i landet, hvis ikke hadde vi selvfølgelig brukt fastlegen. Jeg regner med det er greit å vente til i morgen med å reise til legevakten?

Skrevet

H*n har fastlege et helt annet sted i landet, hvis ikke hadde vi selvfølgelig brukt fastlegen. Jeg regner med det er greit å vente til i morgen med å reise til legevakten?

Vet det ikke er behagelig med disse stemmene og sånn.. er dessverre ikke kyndig til å svare på det med venting, men regner selvfølgelig med at det er greit å vente til i morgen...og da skjønner jeg selvfølgelig bruken av legevakt også..

Håper uansett at det ordner seg med ham/henne c",)

Gjest prust
Skrevet

Noen steder har legevakten bare åpent om ettermiddag/kveld/natt. Sjekk det, før du bestemmer deg for å vente til i morgen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...