Gjest poi Skrevet 5. juli 2001 Del Skrevet 5. juli 2001 Jeg har så skråe storetær. De vender innover mot de andre tærne med nesten 45 grader. De begynner å plage meg litt siden jeg får litt vondt i leddene der (som er svære kuler) etter at jeg har gått endel. Hva kan gjøres med dette? Jeg er bare 25 år... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31089-skjeive-t%C3%A6r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed Skrevet 6. juli 2001 Del Skrevet 6. juli 2001 Tilstanden du beskriver er sannsynligvis såkalt hallux valgus og er mest vanlig hos middelaldrene og eldre kvinner. Unge kvinner kan imidlertid også være plaget. Problemet oppstår ofte fordi man har brukt for trange sko over lengre tid slik at tærne er blitt klemt sammen. Bruk av høyhelte sko er spesiellt uheldige ettersom foten skyves ut i den spisse tuppen. Arvelige forhold er også av betydning. Når stortåen blir skjev og stikker knoken ovenfor mer ut og skoen gnager. Stortåleddet kan etterhvert utvikle slitasjegikt på grunn av feilstillingen, og det øker smertene. Dersom du har lite plager kan litt romslige sko, en filtbit eller lignende over denne vonde knoken og litt skumplast mellom stortåen og nabotåen være tilstrekkelig. Slike hjelpemidler selges i endel skobutikker og hos fotpleiere. Hvis dette ikke gir tilfredstillende lindring, kan du kontakte legen din med spørsmål et operativt inngrep er aktuelt for deg. Litt ulike teknikker er i bruk. Noen ganger meisler kirurgen vekk litt av knoken, andre ganger rettes stortåen opp med andre metoder. I første omgang synes jeg du bør la legen din kikke på tærne dine slik at du kan få en betryggende vurdering. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31089-skjeive-t%C3%A6r/#findComment-123503 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.