Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Etter å ha vært skrapa blakk i to uker forstår jeg godt at folk kan bli syke av fattigdom. Har lånt småbeløp i øst og vest til røyk, mat, bensin og en fest. Når jeg får penger må jeg betale tilbake 2.500 kroner.

Vet jeg får penger når som helst fra NAV, og har sjekket kontoen 5 ganger for dag. Like skuffet hver gang mannen sier "Du haaaar 10 kroner oooog 61 øre".

Men jeg sulter heller enn å gå på sosialkontoret. Men det er så og si ingenting å gjør når en venter på penger. Alt koster jo!

Siden jeg bor på landet og må spare bensin til fysioterapeuten i morgen kan jeg ikke reise på besøk. Elsker å småshoppe, men det kan jeg selvsagt ikke. Folk maser om penger jeg er skyldig.

Medisiner må jeg ta pause fra, da jeg ikke har penger til å hente dem ut. Er også skyldig apoteket penger så tør ikke vise meg der. Faren min ble dødssur sist jeg ba om å få låne penger.

Når jeg har penger sliter jeg med apetitten og det å få i seg mat. Nå når jeg bare har makaroni, egg og gulerøtter er jeg j... sulten.

Hadde jeg bodd i en landsby i afrikas jungel hadde det vært lettere å være fattig. Da kunne jeg i det minste ha vært sammen med andre fattige utendørs, brent bål eller dratt på fiske.

Sukk. Hilser til alle som er blakk :-/

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310942-hardt-%C3%A5-v%C3%A6re-blakk-gitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kutt ut røyken, det frigjør masse penger. Bruk heller ikke penger du har lånt til å feste. Hadde du lånt penger av meg og jeg fikk vite at du hadde brukt dem på røyk og fest så hadde du ikke fått låne mer av meg. Penger låner man når det er krise, det er ikke krise ikke å få være med på en fest eller ikke ha råd til røyk.

Slutt å låne, det blir bare en vond sirkel. Så snart du får penger må du bruke dem på å betale tilbake og dermed har du ikke penger igjen og må låne på nytt. Vond sirkel.

Kutt ut røyken, det frigjør masse penger. Bruk heller ikke penger du har lånt til å feste. Hadde du lånt penger av meg og jeg fikk vite at du hadde brukt dem på røyk og fest så hadde du ikke fått låne mer av meg. Penger låner man når det er krise, det er ikke krise ikke å få være med på en fest eller ikke ha råd til røyk.

Slutt å låne, det blir bare en vond sirkel. Så snart du får penger må du bruke dem på å betale tilbake og dermed har du ikke penger igjen og må låne på nytt. Vond sirkel.

Men hva skal en gjøre når en er blakk da? Slik som nå, så må jeg ha tomatsuppe til middag.

Å når det gjelder festen så var det venner av meg som ville at jeg skulle være med på festival. Jeg argumenterte imot atjeg ikke hadde penger og ikke ville låne. Men men... en skal leve også.

Men hva skal en gjøre når en er blakk da? Slik som nå, så må jeg ha tomatsuppe til middag.

Å når det gjelder festen så var det venner av meg som ville at jeg skulle være med på festival. Jeg argumenterte imot atjeg ikke hadde penger og ikke ville låne. Men men... en skal leve også.

Hvis du klarer å la være å låne mer nå til du får penger og får betalt tilbake det du skylder når pengene kommer så starter du på scratsh (hvordan staves det??) - null mer lån slik at når du neste gang får penger så er alle dine, du trenger ikke betale tilbake noe!

Om du så må leve på tomatsuppe med makaroni og havregrøt i noen dager så overlever du fint, selv om du synes det er kjedelig mat.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Støttes. Jeg ville lagt til "småshopping".

Annonse

Gjest sitronkaramell

du skal leve og ja:) Det er jeg enig i! Ville ikke brukt det som et argument for å røyke da:)

Kan du ikke spise hos noen venner?

Gjest Valnøtt

Har du vanligvis penger til røyk, fest og småshopping synes jeg ikke synd på deg. Og jeg synes ikke du skal si at det er lettere å være sultoffer i Afrika enn å bare være deg.

Jeg har levd i lange perioder med _ikke_en_krone_ til overs. Hvor jeg faktisk var glad jeg greide å sette mat på bordet til ungene mine. Og enda aldri sett på meg selv som fattig av den grunn.

Eneste veien ut av dårlig økonomi er styring på økonomien og et budsjett som stemmer og som du faktisk også følger...

Gjest Valnøtt

Man skal leve, men ikke over evne. Har du ikke råd til festival så har du ikke råd til festival. Har du vært på festival og enda har igjen penger til tomatsuppe så har du ikke noe problem.

Gjest xbellax

Dersom sosialkontoret er så utelukket å oppsøke kan du umulig slite mye. Ja, jeg forstår godt dette med stolthet, tro meg, men dersom du har kniven på strupen og du faktisk ikke har penger, ikke en krone, da er du uten valg - og da er selvsagt sosialkontoret stedet å gå.

Har du vanligvis penger til røyk, fest og småshopping synes jeg ikke synd på deg. Og jeg synes ikke du skal si at det er lettere å være sultoffer i Afrika enn å bare være deg.

Jeg har levd i lange perioder med _ikke_en_krone_ til overs. Hvor jeg faktisk var glad jeg greide å sette mat på bordet til ungene mine. Og enda aldri sett på meg selv som fattig av den grunn.

Eneste veien ut av dårlig økonomi er styring på økonomien og et budsjett som stemmer og som du faktisk også følger...

Fikk penger i dag! Yippi. Dro rett på butikken, men når jeg først var på butikken var det ingenting som fristet. Kjøpte margarin, ketchup og hentet ut en pakke fra posten.

Jeg kan godt leve på nudler en halv uke mot en real fest. Kan utsette regninger mot en sydentur. Det kan høres ut som jeg er veldig ukritisk med penger, men jeg har ingen inkassosaker, ingen kreditter el. kredittkort... Har egen bolig, bil o.s.v...

På en måte er det verre å være fattig i Norge. Ikke sammenlignet med de som er underernært eller sulter ihjel. Men i Norge blir en automatisk ekskludert fra fellesskapet, det sosiale livet når en ikke har penger. Verst er det nok for barn og unge som ikke får gå med de rette klærnene, dra på ferieturer, mobiltelefon, internett... Å da snakker jeg ikke om meg selv.

Men det noe jeg ikke forstår feks, de som er fattige i Oslo eller andre storbyer som gjerne betaler over 7 - 8.000 i husleie og strøm med uføretrygd o.l... På bygda og i andre deler av landet er boutgiftene det halve....

Gjest Valnøtt

Fikk penger i dag! Yippi. Dro rett på butikken, men når jeg først var på butikken var det ingenting som fristet. Kjøpte margarin, ketchup og hentet ut en pakke fra posten.

Jeg kan godt leve på nudler en halv uke mot en real fest. Kan utsette regninger mot en sydentur. Det kan høres ut som jeg er veldig ukritisk med penger, men jeg har ingen inkassosaker, ingen kreditter el. kredittkort... Har egen bolig, bil o.s.v...

På en måte er det verre å være fattig i Norge. Ikke sammenlignet med de som er underernært eller sulter ihjel. Men i Norge blir en automatisk ekskludert fra fellesskapet, det sosiale livet når en ikke har penger. Verst er det nok for barn og unge som ikke får gå med de rette klærnene, dra på ferieturer, mobiltelefon, internett... Å da snakker jeg ikke om meg selv.

Men det noe jeg ikke forstår feks, de som er fattige i Oslo eller andre storbyer som gjerne betaler over 7 - 8.000 i husleie og strøm med uføretrygd o.l... På bygda og i andre deler av landet er boutgiftene det halve....

Men så lenge du kan velge nudlene for å få festen er du jo slett ikke fattig. Da bare prioriterer du slik. Det er å velge - ikke å være fattig. Fattige folk spiser nudler - og reiser ikke til syden likevel.

Og jeg er enig med deg i det med at folk noen ganger velger å bo dyrt og klage på dårlig råd - det er rart :-)

Annonse

Gjest Valnøtt

''Hadde jeg bodd i en landsby i afrikas jungel hadde det vært lettere å være fattig. Da kunne jeg i det minste ha vært sammen med andre fattige utendørs, brent bål eller dratt på fiske.''

Helt enig!

Er ingen som nekter noen av dere å finne noen andre fattige, gå ut og brenne bål og fiske nå heller. Og etterpå får dere jammen lov å gå hjem, ta en dusj, spise mat og se på tv så ikke klag!

Skogstrollet

Det er lett å si "kutt røyken", men er man avhengig så prioriterer man den over maten. Jeg har selv røyket, men det er mange år siden jeg sluttet, og det var ikke lett å slutte.

Er ingen som nekter noen av dere å finne noen andre fattige, gå ut og brenne bål og fiske nå heller. Og etterpå får dere jammen lov å gå hjem, ta en dusj, spise mat og se på tv så ikke klag!

Jeg liker ikke klaging, men synes vel ikke det er noen grunn til å betvile at det kan være tøft å ha dårlig økonomi.

Gjest Valnøtt

Jeg liker ikke klaging, men synes vel ikke det er noen grunn til å betvile at det kan være tøft å ha dårlig økonomi.

Nei, det er ikke det minste gøy, det er jeg enig i. Men man ville nok ikke byttet med fattige i Afrika - klagingen ble litt voldsom fra en som har penger nok til sydenferie :-)

Det er lett å si "kutt røyken", men er man avhengig så prioriterer man den over maten. Jeg har selv røyket, men det er mange år siden jeg sluttet, og det var ikke lett å slutte.

Da får man velge da - sulte og røyke, eller slutte å røyke og ha råd til mat.

Jeg er sikkert kynisk, men om man røyker mye og klager på dårlig råd så får man null sympati hos meg. Mange røyker bort mange, mange tusen kroner hvert år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...