Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Valnøtt

Da får man velge da - sulte og røyke, eller slutte å røyke og ha råd til mat.

Jeg er sikkert kynisk, men om man røyker mye og klager på dårlig råd så får man null sympati hos meg. Mange røyker bort mange, mange tusen kroner hvert år.

Jeg pleier å bruke at jeg ikke røyker som argument når noen piper over at jeg kjøpte litt dyrere bil enn venninnene mine har :-)

Du finansierer fint et greit billån ved å ikke røyke :-)

Fortsetter under...

Gjest firepile

Fikk penger i dag! Yippi. Dro rett på butikken, men når jeg først var på butikken var det ingenting som fristet. Kjøpte margarin, ketchup og hentet ut en pakke fra posten.

Jeg kan godt leve på nudler en halv uke mot en real fest. Kan utsette regninger mot en sydentur. Det kan høres ut som jeg er veldig ukritisk med penger, men jeg har ingen inkassosaker, ingen kreditter el. kredittkort... Har egen bolig, bil o.s.v...

På en måte er det verre å være fattig i Norge. Ikke sammenlignet med de som er underernært eller sulter ihjel. Men i Norge blir en automatisk ekskludert fra fellesskapet, det sosiale livet når en ikke har penger. Verst er det nok for barn og unge som ikke får gå med de rette klærnene, dra på ferieturer, mobiltelefon, internett... Å da snakker jeg ikke om meg selv.

Men det noe jeg ikke forstår feks, de som er fattige i Oslo eller andre storbyer som gjerne betaler over 7 - 8.000 i husleie og strøm med uføretrygd o.l... På bygda og i andre deler av landet er boutgiftene det halve....

Du virker en smule umoden.

''Hadde jeg bodd i en landsby i afrikas jungel hadde det vært lettere å være fattig. Da kunne jeg i det minste ha vært sammen med andre fattige utendørs, brent bål eller dratt på fiske.''

Den skjønner jeg godt. Det må være vanskelig å ha dårlig råd når resten av samfunnet rundt deg fråtser, reiser og har råd til det meste. Når det er sagt synes jeg du gjør noen merkelige prioriteringer. Du velger å bruke penger på fest og røyk, og du velger bort medisiner og mat. Da blir det straks litt vansklig å synes synd på deg, men du er nå ærlig da, det skal du ha:)

Håper du får påfyll på kontoen snart!

candyqueen_83

Da får man velge da - sulte og røyke, eller slutte å røyke og ha råd til mat.

Jeg er sikkert kynisk, men om man røyker mye og klager på dårlig råd så får man null sympati hos meg. Mange røyker bort mange, mange tusen kroner hvert år.

Er så utrolig enig. Verste jeg veit er å høre på folk som syter dag ut og dag inn om at de ikke har råd til noe. Nesten ikke til grøt på lørdag engang. Og mens de har sagt det, har dem røyka opp tre sigaretter allerede. Det finnes faktisk sånne folk.

Gjest ikke kjekt men

Eksen min har alltid dårlig råd, han er uføretrygdet nå av psykiske grunner... han burde klart seg greit nok på den trygden han får, men han har alltid hatt null økonomisk sans. Han er storrøyker og morrapilser.. så straks han får "lønn" shopper han masse mat, pils og røyk.... så drar han på byen! Han drar på byen minst en gang i helga. Ikke rart han har dårlig økonomi. Selv jeg som har full jobb og egentlig god økonomi tar meg ikke råd til slikt hver helg! Prioriterer heller å spare til andre ting...

Så han får et skikkelig kick første uka han får "lønn" og føler seg så rik, men så er de ttomt for penger og han har knapt råd til et kneipbrød og tobakkspakken blir tommere og tommere... så går han inn i sin vanlige depresjon pga dårlig råd.

Hadde han gitt seg selv et spark i ræva og slutta å røyke og drukket mindre - da hadde han faktisk greid seg godt han på den trygda han får.

Annonse

''Hadde jeg bodd i en landsby i afrikas jungel hadde det vært lettere å være fattig. Da kunne jeg i det minste ha vært sammen med andre fattige utendørs, brent bål eller dratt på fiske.''

Den skjønner jeg godt. Det må være vanskelig å ha dårlig råd når resten av samfunnet rundt deg fråtser, reiser og har råd til det meste. Når det er sagt synes jeg du gjør noen merkelige prioriteringer. Du velger å bruke penger på fest og røyk, og du velger bort medisiner og mat. Da blir det straks litt vansklig å synes synd på deg, men du er nå ærlig da, det skal du ha:)

Håper du får påfyll på kontoen snart!

Dere misforstår visst dere tror jeg synes synd på meg selv. Vet det er mange som har ødelagt livet på grunn av gjeld. Folk som må leve av 4000 i måneden.

Det handler vel om hva som fristeer mest. Mat - røyk. betale telefonregning - drikke seg full. Jeg føler ofte at jeg holder på å sprekke av energi. Da hjelper det ikke med fysisk aktiviteter. Det eneste som hjelper er en storrunde på byen, der jeg får skravlet, danset og ledd fra meg.

Gjest Rafens

Dere misforstår visst dere tror jeg synes synd på meg selv. Vet det er mange som har ødelagt livet på grunn av gjeld. Folk som må leve av 4000 i måneden.

Det handler vel om hva som fristeer mest. Mat - røyk. betale telefonregning - drikke seg full. Jeg føler ofte at jeg holder på å sprekke av energi. Da hjelper det ikke med fysisk aktiviteter. Det eneste som hjelper er en storrunde på byen, der jeg får skravlet, danset og ledd fra meg.

'' Det eneste som hjelper er en storrunde på byen, der jeg får skravlet, danset og ledd fra meg.''

Da kan du absolutt ikke klage på at du har dårlig råd. De som virkelig er blakke, kan ikke engang vurdere å ta seg en storrunde på byen. Ikke en liten en engang.

Er så utrolig enig. Verste jeg veit er å høre på folk som syter dag ut og dag inn om at de ikke har råd til noe. Nesten ikke til grøt på lørdag engang. Og mens de har sagt det, har dem røyka opp tre sigaretter allerede. Det finnes faktisk sånne folk.

Vi har alle være laster. Det er bare kyniske ikke-røykere som kan prestere å si at det bare er å kutte ut røyken. Jeg har som hundretusenvis av nordmenn sluttet et par ganger, og planlegger å slutte for godt til høsten igjen.

Å slutte å røyke, kan faktisk sammenlignes med å slutte å bruke data eller se på tv. Det er en vane som gir meg ro, drivkraft, et pusterom... Når en har røyket i ti år, er det blitt en vane i livet ditt. Når en slutter å røyke er det en radikal forandring i livet ditt. De fysiske abstinensene går over etter en liten uke. Det er de psykiske folk flest sliter med.

Hadde en sjokolade kostet 80 kroner, hadde sjokomanene kjøpt dem likevel.

Å ja, det er stoltheten min som hindrer meg i å gå på sosialkontoret. Ikke at jeg ser ned på dem som mottar sosialhjelp. Men det går på verdigheten løs ved enkelte kontor. Da jeg var yngre ble jeg møtt på en så nedverdigende og ydmykendes måte gang på gang. Verst var det med kjerringa i skranken. Hun skulle hatt juling. Jeg hadde faktisk valgt å lete etter flasker i byen, i stedetfor å gå inn der igjen.

En gang jeg skulle levere et brev for noen skrek damen "Hvordan kom du deg inn?"

"Jeg tok heisen", svarer jeg paff. "Det er stengt nå" freser hun videre. Siden det var 2 minutter over stengetid måtte jeg poste brevet. Jeg visste ikke om jeg skulle le eller grine, og takket Gud for at jeg ikke trenger sosialhjelp lengre.

Gjest firepile

Patetisk. Bruk gjerne penger på røyk og fyll, men ikke klag offentlig etterpå at du er blakk.

Patetisk. Bruk gjerne penger på røyk og fyll, men ikke klag offentlig etterpå at du er blakk.

Hva om jeg hadde brukt pengene på gatekjøkkenmat, godteri, klær, duker, lysestaker, nye møbler... Hadde du kallet det også patetisk?

Er det bare mat det er lovelig å bruke penger på? Jeg går aldri på gatekjøkken, kjøper ikke pølser ved siden av bensin slik som tusenvis gjør. Kjøper aldri potetgull, sjokolade, is o.s.v

Mine veninners klesskap må være fire ganger så stort som mitt. Men du kjøper vel kun kneipbrød og går heller med ullgenseer inne for å spare elektrisk strøm.

Gjest xbellax

Hva om jeg hadde brukt pengene på gatekjøkkenmat, godteri, klær, duker, lysestaker, nye møbler... Hadde du kallet det også patetisk?

Er det bare mat det er lovelig å bruke penger på? Jeg går aldri på gatekjøkken, kjøper ikke pølser ved siden av bensin slik som tusenvis gjør. Kjøper aldri potetgull, sjokolade, is o.s.v

Mine veninners klesskap må være fire ganger så stort som mitt. Men du kjøper vel kun kneipbrød og går heller med ullgenseer inne for å spare elektrisk strøm.

Men da er vel mer saken at du faktisk HAR penger men prioriterer å bruke dem på fyll og sigaretter. Ikke at du er blakk.

Gjest firepile

Jeg spiser kneipbrød ja, men liker ikke ull;)

Men for all del, sløs bort penger på hva du vil, men ikke gå ut og klag på at du er blakk etterpå. /Det/ er patetisk.

Annonse

Skogstrollet

Ikke bry deg om de som angriper deg her. Du har min fulle støtte.

Men da er vel mer saken at du faktisk HAR penger men prioriterer å bruke dem på fyll og sigaretter. Ikke at du er blakk.

Deette er siste innlegget jeg gidder å skrive på denne linken. Jeg har ikke sagt jeg er fattig. Jeg var skrapa blakk i to uker og frustrert av den grunn. Folk klager på mye mindre ting på DOL. Her må det da vær plass til både alvorlige tanker og plagsomme bagateller som jeg kaller pengeproblemene mine.

Straks en bruker penger på røyk eller alkohol blir en rakket nedd på i dette landet vårt. For å sette det på spissen, så kunne jeg også ha brukt penger på heroin eller kokain. Tror ikke de narkomane flesker seg med penger, men de prioriterer rusen likevel.

Gjest xbellax

Deette er siste innlegget jeg gidder å skrive på denne linken. Jeg har ikke sagt jeg er fattig. Jeg var skrapa blakk i to uker og frustrert av den grunn. Folk klager på mye mindre ting på DOL. Her må det da vær plass til både alvorlige tanker og plagsomme bagateller som jeg kaller pengeproblemene mine.

Straks en bruker penger på røyk eller alkohol blir en rakket nedd på i dette landet vårt. For å sette det på spissen, så kunne jeg også ha brukt penger på heroin eller kokain. Tror ikke de narkomane flesker seg med penger, men de prioriterer rusen likevel.

Full forståelse at dårlig økonomi er et rent helvete, men dersom du klager over at du ikke har mat og velger å kjøpe sigaretter og øl, da klarer jeg ikke grave opp noen sympati, beklager.

Skogstrollet

Full forståelse at dårlig økonomi er et rent helvete, men dersom du klager over at du ikke har mat og velger å kjøpe sigaretter og øl, da klarer jeg ikke grave opp noen sympati, beklager.

Enig i det! Røyker man og bruker penger på det slik at man ikke har råd til mat har man seg selv å takke. Hadde ikke løftet en finger hvis jeg hadde sett en person ligge på gaten døden nær pga sult, hvis han hadde en sigarett i munnen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...