Gå til innhold

NHD/Er det nødvendig med innleggelse?

Anbefalte innlegg

Gjest trenger hjelp til min venn nå

Jeg skrev et innlegg med tittelen "NHD/behandle en med tvangstanker" 20/7. (Jeg fikk til svar at det handlet om en psykose, ikke tvangstanker.)

Vi var hos legevakten i går og legen mistenkte schizofreni, dermed fikk min venn (la oss kalle henne Trine) time hos TIPS i dag. Hos TIPS tok Trine en test hos en psykepleier. Testen varte ca 2 timer og inneholdt bl.a noen ordtak/regler tror jeg hun sa. Svar på testen får vi i morgen. I samtalen hos psykepleieren fikk Trine tilbud om innleggelse eller å vente på time hos DPS.

Siden Trine ikke vet/skjønner alvorlighetsgraden av hva som skjer med henne valgte hun å ikke legge seg inn. Hun har ennå ikke fått noen medisiner. De siste to dagene har hun virket veldig oppegående, noe jeg tror kommer av at hun er lettet over å få hjelp og at vi har holdt oss i aktivitet det meste av dagene. Vi har snakket mye sammen og hun er veldig åpen om hva stemmene sier og andre opplevelser hun har (hatt).

Det jeg lurer på er om det er nødvendig med innleggelse? Jeg kjenner svært lite til hvordan det er å være schizofren (hvis det er det hun er), både mtp funksjonsnivå (hun har pt. ikke jobb og liten omgangskrets) og alvorlighetsgrad av psykdommen. Foreløbig virker hun klar over hva som skjer med henne og at det er behov for hjelp. Det hele er selvsagt svært skremmende.

Hun syns det var vanskelig å vite hva hun skulle svare da psykepleieren spurte hva hun selv trodde var best av innleggelse og bare å reise hjem for å vente på svar. (Jeg hadde tilsvarende erfaring da jeg var innom psyk.tjenesten. Man vet jo ikke selv hva man har behov for siden alt er så nytt og ukjent for en.)

Jeg har tatt kontakt med familien hennes som bor på andre siden av landet. De kommer hit så raskt de kan.

Foreløbig avventer vi svar til i morgen. Men skal jeg pushe på når det gjelder innleggelse? Jeg tenker at da får hun jo "det beste som kan tilbys" av behandling, noe jeg lærte av min behandler at man skal kreve. (Siden Trine fikk tilbudet regner jeg med de har plass til henne.)

Som dere skjønner er det ikke bare Trine som syns dette er skremmende og ikke vet hva hun kan/bør kreve. Jeg har som sagt vært innom psykiatrien selv, men ikke på dette nivået. Det er viktig for meg at jeg kan bidra så mye jeg kan så lenge jeg er her. Ingen i familien hennes har kjennskap til psykiatrien, så jeg føler at jeg må bidra med det jeg vet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311008-nhder-det-n%C3%B8dvendig-med-innleggelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest trenger hjelp til min venn nå

Det er ikke helt nødvendig med innleggelse, men jeg mener at hun da får klart best og ikke minst raskest hjelp.

Innleggelse anbefales.

Tusen takk. Da skal jeg gjøre så godt jeg kan for at det blir innleggelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...