Gå til innhold

Ang. flyreiser

Anbefalte innlegg

Gjest Sydenfarer

Jeg skal fly til Hellas om et par uker. Flyturen tar vel cirka 4 timer.

Jeg bruker p-pillen Trionetta, har gjort det i tre år nå. Har ingen bivirkninger av noe slag. Men så er det dette man har lest om i det siste, om p-piller og blodpropp på (lange?)flyreiser.

Er 4 timer "lenge" i denne sammenheng? Jeg er 27 år, frisk, ikke mager men heller ikke overvektig. Ingen i min familie har hatt blodpropp.

Erfaringsmessig havner jeg gjerne innerst på en rad med tre seter, og flyene er TRANGE! Ikke bare-bare å reise seg opp og rusle heller... Holder det med å være bevisst på å bruke musklene i beina? Har også hørt at man skal drikke mye for å tynne ut blodet?????

Håper på svar, så får min venninne (som går på Trinordiol) og jeg sitte og gjøre beingymnastikk i smug i så fall :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31103-ang-flyreiser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Risikoen for å bli rammet av blodpropper øker når man er stillsittende eller har underskudd på væske. Luftfuktigheten i flyenes kabiner er lav. Du bør derfor drikke rikelig med vann. Unngå gjerne kaffe, te og cola ettersom disse drikkevarene er vanndrivende. Det er fint om du hyppig strammer og slapper av legg- og lårmusklene. Derved øker du blodgjennomstrømningen i bena. Foreta gjerne små ”spaserturer” i kabinen (forutsatt at det ikke er turbulens...). Forsøk gjerne å reservere et sete ved midtgangen. Da blir dette lettere for deg å strekke ut bena og bevege deg omkring.

En flytur på inntil fire timer regnes ikke som lang, men det er fint at du er oppmerksom på problemstillingen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31103-ang-flyreiser/#findComment-123467
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...