Gjest Kaja 20 Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Jeg har i flere år slitt med vonde kramper i magen og kroppen. Det begynte som en influensa/magesyke. Det trodde iallefall jeg at det var. Etter hvert som jeg ikke ble bedre fikk jeg utskrevet antideppressiva. Legen mente at det kanskje var psykisk ettersom jeg også var blitt temmelig deprimert av at smertene aldri ble borte, altså at det var blitt en ond sirkel. Tablettene hjalp på frustrasjonen jeg kjente, men altså ikke på smertene. Dermed var jeg fremdeles veldig deprimert. En rekke somatiske prøver og undersøkelser har også blitt tatt, uten at det har blitt påvist noe annet enn irritabel tarm. Har også prøvd syrenøytraliserende, krampestillende, smertestillende og andre antidepressiver + valium, truxal osv. uten at dette har hjulpet på smertene eller depresjonen. Har bare hjulpet på frustrasjonen/angsten. Ble til slutt så deprimert at jeg ble lagt inn på psyk. Etter dette fikk jeg en psykolog som jeg nå har gått til over ett år. Hun jobber ut fra at smertene mine er psykiske, men jeg føler ingen bedring verken psykisk eller fysisk. Magen min er veldig følsom overfor tabletter, og også visse mattyper. Derfor holder jeg meg unna sterk mat, men har ikke matintolleranse. Pga smertene og depresjonen klarer jeg ikke lenger å leve det livet som jeg hadde før. Har nå sluttet skolen og nærmest isolert meg sosialt sett. Spørsmålet mitt er derfor : Er det en mulighet for at antidepressivene jeg går på (Cymbalta 90 mg), eller antidepressiva generelt, forsterker smertene mine? Hadde jo vondt før jeg begynte på antidepressiva, så mener ikke at de er hele årsaken. Lurer bare på om det er mulighet for at de er med på å vedlikeholde smertene? For når det er sagt så klarer jeg ikke å slutte på dem. Er såpass langt nede at jeg trenger dem mot angsten jeg føler pga min situasjon. Finnes det eventuelt noen antidepressiver som er mildere mot magen? Nå har jeg altså prøvd de fleste uten hell. Har trappet opp og ned på forskjellige antidepressiva i flere år nå. Har også gått på liten dose, men da må jeg bare trappe opp igjen. Kunne ECT vært noe? Vet at i hovedsak så er det alvorlig deprimerte som får dette tilbudet, men har hørt at det ikke gir andre bivirkninger enn midlertidig hukommelsestap. Altså ingen bivirkninger i magen:) Tror du dette kunne vært noe for meg ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311101-smerter-og-depresjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 1. Jeg er rimelig sikker på at AD ikke forverrer smerten. 2. Med så mye behandling og så stor funksjonssvikt, synes jeg tiden er inne for en henvisning til psykosomatisk avdeling, Rikshospitalet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311101-smerter-og-depresjon/#findComment-2536818 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.