pusen24 Skrevet 5. juli 2001 Del Skrevet 5. juli 2001 Hei, jeg har truffet mannen i mitt liv og det er meget gjensidig Problemet er at jeg er en "guttejente" og har kun 3 veninner og et lass med kompiser. Jeg er meget lett å komme i kontakt med og svært kontaktsøkende og naiv til tider. Typen min lider av sjalusi, det bra er at han vet om det og at han sier han vil gjøre hva som helst for å kurere det, om han så må gå til psykolog el hva det enn måtte være. Han har meget dårlig selvtillit, ser rart på meg når jeg gir ham komplimanger (han ser ut som en modell! Men fatter det ikke selv). Han har en tendens til å klikke på småting og det blir rabalder og så når han endelig får overbevist seg selv om at det ER HAM jeg vil ha, ber han om unskylding og er lei seg for at vi hadde en krangel. Jeg er ganske så strek på det området, jeg vet jo at han aldri vil gjøre noe som kan gjøre meg sjalu, derfor har jeg uingen grunn til å være det, MEN jeg legger merke til andre jenter som prøver seg og klenger på ham og da blir jeg selvsagt sjalu, men oxo stolt over at andre synes han er attraktiv. Jeg setter på en likegyldighets og hard maske under diskusjoner, leste at det er tingen å gjøre, stå på sitt, si at han overdriver og at dette gidde jeg ikke å snakke med ham om for det er ord mot ord. Men det sårere meg å være så ekkel mot ham... Han sier han vil lese bøker og alt han kan finne til selvhjelp. Men hen skal jeg begynne? Jeg gav ham en dagbok, en kompis av meg hadde dårlig selvtillit og var ofte deprimert, jeg gav ham en bok og bad han skrive alt han kom på når han hadde det fælt, så kunne han kanskje forstå seg selv bedre ved å lese det han hadde skrevet litt senere. Mannen ble vettskremt! Men det hjalp. Håoet at dette skulle hjelpe min kjære men det det endte med var at han følte at alt bare ble verre. Det avr en ting å ha en tanke i hodet som forsvant etter en stund, men strakt han begynne å skrive kom det bare verre og verre skrekk scenarioer inn i hodet hans og han ble sinna, vettskremt for at han var en psykopat og kjempe lei seg for at han kunne ha slike tanker og ideer. Han mener at dette bare gjøre alt verre, og vil ikke skrive mere. Kan det stemme? Jeg har troen på at nettopp det å få ut alle disse skrekk bildene ut av hodet og ned på papiret vil gjøre at det letter å sjelen hans, putt aløt det vonde i boka og brenn den Blir glad for tilbakemeldinger på dette, jeg vil tilbringe livet mitt med denne mannen, men vi må klare å kurere dette, eller halvere det. HJELP! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31112-hjelp-til-sjalusi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 7. juli 2001 Del Skrevet 7. juli 2001 jeg har skrevet om sjalusi flere ganger. Dårlig selvtillit er en av flere grunne til sjalusi. Det at du gir han komplimenter og viser at du setter pris på han, vil over tid gi han mer selvtillit og sannsynligvis også mindre sjalusi. I starten av forholdet kan du kanskje også begrense deg litt mht. det han kan oppfatte som flørting med andre. Den beste behandlingen for sjalusi er kognitiv terapi hos en trenet behandler. Legen hans kan hjelpe han med en henvisning til en slik. Overdreven sjalusi kan være en gift i forholdet, og jeg tror en gjør lurt i å ta det alvorlig og prøve å gjøre noe med det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31112-hjelp-til-sjalusi/#findComment-123544 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.