Gå til innhold

Mistenkelig føflekk?

Anbefalte innlegg

Gjest Many Moles

Jeg er en lyshudet dame på 31 år, med mange føflekker. De fleste har jeg hatt så lenge jeg kan huske.

Jeg har fjernet 7-8 stk som var ganske store, men disse var ok.

Jeg oppsøkte min fastlege for å få fjernet noen flere, men hun anbefalte meg time hos hudspesialist, for vurdering (med spesielt kamera)av føflekkene. "Skal vi fjerne alle føflekkene dine, har du ikke hud igjen", ertet hun!:-)

Jeg har altså fått time hos hudlege 22/8. Men, nå har jeg en liten føflekk 2-3 cm under ene øyet. Den har jeg "alltid" hatt. Den har nok (tror jeg) alltid vært litt opphevet i forhold til øvrig hud. Men nå synes jeg at den kanskje er kommet litt mer opp. Og, huden rundt er litt rød, men sprengte blodkar rundt. Tyder dette på noe skummelt? Føflekken selv er neppe mer enn 1-2 mm, men det opphevede området er kanskje 2-3 mm.

Jeg har tenkt på at føflekken er blitt rød og irritert pga at jeg vasker fjeset med frottevaskeklut 2-3 g/dg, og at dette er årsaka til rødhet. Kan det stemme. (Den blør ikke, klør ikke, og gjør ikke vondt!)

Jeg har fått barn for ca 1 år siden, og synes i grunnen at alle føflekkene er blitt _litt_ mørkere. Har hørt dette er vanlig. (Jeg har sikkert 100 føflekker, med stort og smått!)

Takker for svar, for jeg er litt bekymret!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31121-mistenkelig-f%C3%B8flekk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Det er vanskelig å vurdere føflekken pr. brev, men størrelsen er beskjeden og det er bra. Forandringer i føflekker kan imidlertid skyldes kreft. I ditt tilfelle er bruken av frottekluten være årsaken.

Det er ikke uvanlig med økt pigmentering under et svangerskap og ved bruk av p-piller.

Det er fint at en hudlege ser over føflekkene dine.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...