bama85 Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 NHD, når mener du at man skal/kan igangsette tvangsbehandling av en person med anoreksi? Skal pasienten være så dårlig at det nærmest oppstår organsvikt eller bør det sette i gang før? Hvilket syn har du på tvangsbehandling av anorektikere? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311228-nhd-anoreksi-og-tvangsbehandling/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Anoreksien må være av en slik alvorlighetsgrad (symptomer og funksjonssvikt) at kravet til "alvorlig sinnslidelse" er oppfylt. Farlighetskriteriet må være oppfylt i forhold til egen alvorlig helseskade/død. Behandlingskriteriet må være oppfylt. Frivillig behandling må ha vært forsøkt lenge nok og alvorlig nok uten at en har oppnådd særlig fremgang. Vi behanldler de alvorligste tilfellene i landet på tvang. I alle disse tilfellene har jeg vært helt klar på at tvang var riktig og nødvendig. Inngrepet er alvorlig, men konsekvensene av å ikke tvangsbehandle er langt alvorligere. Behandlingstiden på tvang har vært 6-9 mnd. Deretter har frivillig behandlingi en spesialavdeling vært mulig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311228-nhd-anoreksi-og-tvangsbehandling/#findComment-2537394 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bama85 Skrevet 28. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2008 Anoreksien må være av en slik alvorlighetsgrad (symptomer og funksjonssvikt) at kravet til "alvorlig sinnslidelse" er oppfylt. Farlighetskriteriet må være oppfylt i forhold til egen alvorlig helseskade/død. Behandlingskriteriet må være oppfylt. Frivillig behandling må ha vært forsøkt lenge nok og alvorlig nok uten at en har oppnådd særlig fremgang. Vi behanldler de alvorligste tilfellene i landet på tvang. I alle disse tilfellene har jeg vært helt klar på at tvang var riktig og nødvendig. Inngrepet er alvorlig, men konsekvensene av å ikke tvangsbehandle er langt alvorligere. Behandlingstiden på tvang har vært 6-9 mnd. Deretter har frivillig behandlingi en spesialavdeling vært mulig. Jeg er selv blitt behandlet med tvang flere ganger. Sist varte det i 12 måneder. Etter å ha lest i journal, opplever jeg at det var "krangling" mellom psykiatrisk og medisinsk om når det skulle startes med tvangsernæring. Medisinsk mente det måtte være organsvikt tilstede, men psykiatrisk mente det var mange andre farlige symptomer tilstede og ville at det skulle startes. Jeg ble en kasteball mellom akuttavdeling på medisinsk og lukket avdeling på psykiatrisk. Ingen ville ha meg og BMI-en min gikk under 10. RKT i Bodø, der spesialavdelingen for spiseforstyrrelser i Nord-Norge er, ville heller ikke ha meg, fordi jeg var på tvang. Tilslutt ble jeg likevel behandlet med tvang på medisinsk i halv annen måned før jeg ble overført til psykatrisk, der de fortsatte med tvangsbehandling i nesten ett år til. Jeg ble bedre, og fikk etterhvert også behandling i Sverige og jeg er nå blitt veldig bra. Anoreksi i remisjon, som psykologen sier:-) Jeg glemte å nevne at jeg var 20 år i denne tiden. Jeg bare stusser litt over hvorfor det nesten gikk prestisje i saken om en alvorlig syk anorektiker (noe jeg leste i journalen min at det gjorde). Og hvorfor behandlingen av alvorlig syke anorektikere ikke er bedre i Norge enn den er. Hva mener du om behandlingstilbudet til anorektikere i landet vårt, mener du det er adekvat? Det er bare ettertanker som kommer nå rundt tiden før. Spesielt denne situasjonen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311228-nhd-anoreksi-og-tvangsbehandling/#findComment-2537401 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Jeg er selv blitt behandlet med tvang flere ganger. Sist varte det i 12 måneder. Etter å ha lest i journal, opplever jeg at det var "krangling" mellom psykiatrisk og medisinsk om når det skulle startes med tvangsernæring. Medisinsk mente det måtte være organsvikt tilstede, men psykiatrisk mente det var mange andre farlige symptomer tilstede og ville at det skulle startes. Jeg ble en kasteball mellom akuttavdeling på medisinsk og lukket avdeling på psykiatrisk. Ingen ville ha meg og BMI-en min gikk under 10. RKT i Bodø, der spesialavdelingen for spiseforstyrrelser i Nord-Norge er, ville heller ikke ha meg, fordi jeg var på tvang. Tilslutt ble jeg likevel behandlet med tvang på medisinsk i halv annen måned før jeg ble overført til psykatrisk, der de fortsatte med tvangsbehandling i nesten ett år til. Jeg ble bedre, og fikk etterhvert også behandling i Sverige og jeg er nå blitt veldig bra. Anoreksi i remisjon, som psykologen sier:-) Jeg glemte å nevne at jeg var 20 år i denne tiden. Jeg bare stusser litt over hvorfor det nesten gikk prestisje i saken om en alvorlig syk anorektiker (noe jeg leste i journalen min at det gjorde). Og hvorfor behandlingen av alvorlig syke anorektikere ikke er bedre i Norge enn den er. Hva mener du om behandlingstilbudet til anorektikere i landet vårt, mener du det er adekvat? Det er bare ettertanker som kommer nå rundt tiden før. Spesielt denne situasjonen. Siden søknadene er så mange til vår avdeling, antar jeg at behandlingstilbudet ikke er tilstrekkelig utbygd. I hvert fall ikke til de aller dårligste. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311228-nhd-anoreksi-og-tvangsbehandling/#findComment-2537570 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bama85 Skrevet 29. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2008 Siden søknadene er så mange til vår avdeling, antar jeg at behandlingstilbudet ikke er tilstrekkelig utbygd. I hvert fall ikke til de aller dårligste. Nettopp. Jeg ble søkt flere plasser, blant annet RASP, men det er ikke bare å få plass når man trenger den med en eneste gang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311228-nhd-anoreksi-og-tvangsbehandling/#findComment-2537797 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.