Gå til innhold

Lurt å øke AD på egen hånd?

Anbefalte innlegg

Gjest Jente31

Er det lurt å øke dosen på AD uten å konferere fastlegen, for å prøve å forhindre/forebygge en ny depresjon jeg tror er på vei? Kan det forhindre eller forebygge en ny depresjon? Eller vil en lege bli sint for det?

Ser jo det er flere som "justerer" medisiner på egen hånd..

Selv om jeg hardt prøver å kjempe imot, og gjøre de "riktige" tingene, så er det den veien det ser ut til å gå likevel. Jeg bruker også mye energi på å gjøre de tiltakene, og jeg merker jeg blir mer og mer pessimistisk ift fremtiden. Ting gleder meg mindre, dagene på jobb blir også tyngre og jeg har i tillegg flere depresjonstegn. Lampene blinker.

Når jeg tenker etter så var det sånn det begynte da jeg "møtte veggen" sist gang. Og jeg må si jeg har angst for at det skal skje en gang til.

Hvis det kan være med å forebygge å øke dosen på Efexor fra 225 mg til 300 mg i tillegg til Lamictal som jeg bruker på 300 mg, så vil jeg gjerne gjøre det.

Håper på et faglig svar, eller fra noen med erfaring. På forhånd takk for svar. Velger å spørre her først pga lang ventetid hos fastlegen.

Fortsetter under...

Gjest Nina Beathe

Gi deg selv det rådet du ville gitt til andre som stilte et tilsvarende spørsmål.

Standardsvaret er jo "snakk med fastlegen" eller "kontakt din lokale dps" eller "kontakt legevakten".

Disse rådene er jo gjenganger som vel alle har i bakhodet.

Hvis du benytter deg av et av disse rådene er du i alle fall sikker på å ikke gjøre noe galt.

Gjest Jente31

"Lurt og lurt..."

Det er i hvert fall lite å tape og kanskje mye å vinne....

Jeg har stor respekt for medisiner og evt justeringer på egen hånd, da jeg på det området er "blank" og alltid overlater dette til legene.

Derfor er jeg veldig glad for at du svarte meg på dette, nhd.

Jeg ser ingen hensikt i å bestille time hos fastlegen når ventetiden er så lang og det bare er en mnd til min behandlers time (som sikkert har like mye å si som fastlegen vedr dette..).

Derfor øker jeg i kveld, og så tar jeg det opp med han når den tid kommer.

Tusen takk skal du ha ;o)

Gjest Jente31

har fastlegen/ferievikaren din ringetid? Mitt legesenter har det hver morgen. Da kan du ringe og spørre om råd, sikkert lettere for dem da de har tilgang til din journal og medisin historie.

Får aldri snakke med legen på tlf nei.. slik ordning har jeg aldri vært borte i hos fastleger.

Annonse

Gjest Jente31

Gi deg selv det rådet du ville gitt til andre som stilte et tilsvarende spørsmål.

Standardsvaret er jo "snakk med fastlegen" eller "kontakt din lokale dps" eller "kontakt legevakten".

Disse rådene er jo gjenganger som vel alle har i bakhodet.

Hvis du benytter deg av et av disse rådene er du i alle fall sikker på å ikke gjøre noe galt.

Joda, det er sant det..

Jeg ringte legekontoret også, men det var lang ventetid i ferien.

Og hvis det "bare" er så enkelt som å øke en dose, og som ikke vil være ødeleggende på noe vis, så har jeg ikke lyst til å bruke hverken legevakt eller fastlegens vikar, da jeg ser det slik at andre kan ha enda mer nytte av denne tiden enn meg. (Hvertfall i tider hvor det allerede er trangt om plassen ;o)

sort som natta

Jeg har stor respekt for medisiner og evt justeringer på egen hånd, da jeg på det området er "blank" og alltid overlater dette til legene.

Derfor er jeg veldig glad for at du svarte meg på dette, nhd.

Jeg ser ingen hensikt i å bestille time hos fastlegen når ventetiden er så lang og det bare er en mnd til min behandlers time (som sikkert har like mye å si som fastlegen vedr dette..).

Derfor øker jeg i kveld, og så tar jeg det opp med han når den tid kommer.

Tusen takk skal du ha ;o)

lykke til:)

Skogstrollet

"Lurt og lurt..."

Det er i hvert fall lite å tape og kanskje mye å vinne....

Men er det tolerert av leger at man justerer dosen selv? Jeg har gjort det, men føler ikke jeg har gjort legen veldig lykkelig når jeg har fortalt han det.

sort som natta

Men er det tolerert av leger at man justerer dosen selv? Jeg har gjort det, men føler ikke jeg har gjort legen veldig lykkelig når jeg har fortalt han det.

tror det varierer.min lege er åpen om at jeg selv kan justere opp ved behov,og evt ned ved bivirkninger.men andre leger har blitt "skuffet",litt avhengig av hva slags piller det er snakk om

Skogstrollet

tror det varierer.min lege er åpen om at jeg selv kan justere opp ved behov,og evt ned ved bivirkninger.men andre leger har blitt "skuffet",litt avhengig av hva slags piller det er snakk om

Heldig du som har en slik lege. Jeg spurte om å få øke til 200mg (Zoloft), men fikk bare lov etter at det var foretatt en serumsmåling.

Gjest Nina Beathe

Joda, det er sant det..

Jeg ringte legekontoret også, men det var lang ventetid i ferien.

Og hvis det "bare" er så enkelt som å øke en dose, og som ikke vil være ødeleggende på noe vis, så har jeg ikke lyst til å bruke hverken legevakt eller fastlegens vikar, da jeg ser det slik at andre kan ha enda mer nytte av denne tiden enn meg. (Hvertfall i tider hvor det allerede er trangt om plassen ;o)

Jeg håper du har fått hjelp nå og at du får det bedre.

Ha det så godt som du kan :o)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...