Gå til innhold

depresjoner og angst

Anbefalte innlegg

Gjest gutt -22år-

Hei! For litt over et år siden ble jeg sammen med en dame. Jeg har helt siden da vært ekstremt mye plaget med angst og depresjoner, måtte settes på ssri og går fortsatt på det. Jeg er trappfull av følelser døgnet rundt og greier nesten ikke å tenke på annet enn forholdet og alt som kan gå galt. Så mitt spørsmål er som følger, er det mulig å bli sykelig forelska?? Kan det være at jeg er så forelska at jeg glemmer virkeligheten og blir psykisk syk??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311268-depresjoner-og-angst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan var du før dette, hva slags sosial liv hadde du, hvor stabil var du (event ustabil), hva fyllte du dagene dine med. Har du tidligere vært plaget av angsttanker?

Jeg var ikke så veldig sosial av meg, litt sjenert. Fylte dagene stort sett med musikk, trening og jobb. Har vært plaget med angsttanker siden barndommen. Men har alltid vært ganske stabil, men dog sårbar. Hadde normale oppturer og nedturer, men aldri deprimert.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311268-depresjoner-og-angst/#findComment-2538051
Del på andre sider

Gjest xbellax

Jeg var ikke så veldig sosial av meg, litt sjenert. Fylte dagene stort sett med musikk, trening og jobb. Har vært plaget med angsttanker siden barndommen. Men har alltid vært ganske stabil, men dog sårbar. Hadde normale oppturer og nedturer, men aldri deprimert.

"Kan det være at jeg er så forelska at jeg glemmer virkeligheten". Nei, jeg tror mer det er dette med sårbarheten man opplever når man er i et forhold, redselen for ikke å bli elsket tilbake, forlatthet, dette er noe vi alle må våge å kjenne på skal vi kunne være tilstede i et forhold. Kanskje dette har trigget frem mer av dine angsttanker/depresjon. Kanskje det er nettopp virkeligheten du møter nå, og kanskje du ikke kjente så mye på slike ting tidligere. Å være forelsket kan være et sant helvete, nettopp av de årsakene du beskriver; men jobb med å finne ro og trygghet i deg selv, stol på at du faktisk er en bra fyr uansett, at du vil klare deg uansett. Din verdi som menneske har ingenting med din kjæreste å gjøre, den er der uansett. Jobb med å ikke trenge henne, usikker på om du skjønner hva jeg mener. Går du i terapi, snakker du med noen om dette? Om ikke så råder jeg deg til å gjøre det, det du sitter med er helt forjævelig og det er rimelig ensomt og vondt å gå med det alene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311268-depresjoner-og-angst/#findComment-2538174
Del på andre sider

"Kan det være at jeg er så forelska at jeg glemmer virkeligheten". Nei, jeg tror mer det er dette med sårbarheten man opplever når man er i et forhold, redselen for ikke å bli elsket tilbake, forlatthet, dette er noe vi alle må våge å kjenne på skal vi kunne være tilstede i et forhold. Kanskje dette har trigget frem mer av dine angsttanker/depresjon. Kanskje det er nettopp virkeligheten du møter nå, og kanskje du ikke kjente så mye på slike ting tidligere. Å være forelsket kan være et sant helvete, nettopp av de årsakene du beskriver; men jobb med å finne ro og trygghet i deg selv, stol på at du faktisk er en bra fyr uansett, at du vil klare deg uansett. Din verdi som menneske har ingenting med din kjæreste å gjøre, den er der uansett. Jobb med å ikke trenge henne, usikker på om du skjønner hva jeg mener. Går du i terapi, snakker du med noen om dette? Om ikke så råder jeg deg til å gjøre det, det du sitter med er helt forjævelig og det er rimelig ensomt og vondt å gå med det alene.

Takker så mye for bra svar, tror nok du er inne på noe der ja. Har blitt forlatt av kjæreste tidligere og det var en helt jævli følelse som jeg brukte nesten et år på å komme over. Jeg er en ekstremt sårbar person som fort blir avhengig av mennesker, så kansje kan det være et lite posttraumatisk stress syndrom?? Har også hatt en dårlig barndom, med skilte foreldre og mye flytting osv. Har oppsøkt psykologhjelp, står på venteliste. Har du lignende erfaring eller noe sånt??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311268-depresjoner-og-angst/#findComment-2538548
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...