Gå til innhold

Jeg har så dårlig selvtillitt - irriterer meg!

Anbefalte innlegg

Gjest Lei av dårlig samvittighet....

Jeg er en voksen jente, bra utseende, godt likt, gift med en flott mann og har to deilige barn. Egentlig er jo livet mitt perfekt??

Men i hele mitt liv har jeg slitt med dårlig selvbilde. Jeg sliter med troen på mine egne avgjørelser, og plages av dårlig samvittighet for det meste rundt meg. Å gå rundt å føle at du ikke er noe, er vondt. Å gå rundt å være redd for at du skal såre andre, er også vondt. Jeg tar på meg skyld for ting jeg ikke kan bebreidest for, når noen har behandlet meg dårlig. Jeg har mange ganger "solgt" meg selv å tatt på meg ansvar som ikke er mitt. Det er konsekvensen av min dårlige samvittighet og ikke ha troen på meg selv. Men resultatet er jo bare ett enda dårligere selvbilde. Sånn har jeg alltid levd livet mitt, men jeg vil ha en slutt på det! Mine nærmeste venner skjønner ikke at jeg kan ha dårlig selvtillitt, det synes ikke på meg og dessuten er det jo så mange som liker meg! Jeg er veldig populær blandt kolleger, og er en utadvent og sprudlende jente. Men dette sluker meg helt til tider, dårlig samvittighet og følelsen av ikke å gjøre ting riktig. Det handler ikke om at jeg ikke føler meg pen nok eller komplekser for kroppen min, det har jeg ikke. Det handler rett å slett om å våge å stå for mine meninger, å drite i hva andre synes. Ta alt mindre høytidlig, ikke være redd for hva andre synes om meg. Jeg vet at ingen av mine venner syns jeg er slem. Jeg vil bare drite i dem som forpester min tilværelse med misunnelse og sjalusi. Jeg vil gå til sjefen og si jeg fortjener høyere lønn. Og jeg vil leve livet med å si akkurat hva jeg mener, alt dette uten å få dårlig samvittighet!!!!!

Hjelpemeg, når jeg leser dette høres det jo virkelig ut som om jeg har et problem.... ;o)

Fortsetter under...

Gjest xbellax

Gratulerer med innsikt og avgjørelsen om at du vil ha en forandring. Du har uten tvil et problem og det farlige med snill pike-lidelsen er at med mindre du bestemmer deg for å sette en stopper -vokser den seg større og du blir mer og mer fanget i nettet. Du må våge å være deg, lytte til hva du tenker, føler, hva du mener, vil, ønsker, og våge stå for det. Du kommer til å bli mislikt det kan du først som sist forberede deg på, men spiller det egentlig noen rolle? Er det ikke viktigere å leve mer ærlig, mer i kontakt med deg selv enn stadig å selge degselv og please andre. Ikke forvent at du skal klare si "nei" i hver situasjon du møter fremover, men øv deg. Gjør noe hver dag som styrker selvbildet ditt og vær ærlig med deg selv.

Gjest Valnøtt

Du har gjort det viktigste allerede - du har definert problemet. Nå er det bare å øve seg foran speilet på hva du skal si til sjefen og be om et møte. Deretter er det bare å ta en ting av gangen og bli den du vil bli med bein i nesa og meningers mot - men neppe like uforbeholdent godt likt - det er prisen for å våge å ytre at man tenker selv. :-)

(Den er verdt det)

Gjest Jente31

Jeg vet hvordan det er å ha dårlig selvtillit..

Det er vanskelig å si noe kort om hva du kan gjøre, men synes du har fått noen gode råd som du kan prøve. Og så er min erfaring at "øvelse gjør mester".

Det vil ta tid, og du må tørre å prøve og feile - men det er fullt mulig nå som du er så klar over det og vil gjøre noe med det.

Jeg har fått mye trening her inne med god hjelp av brukerne her inne, som jeg også har tatt med meg og praktisert i RL.

Har du noen gode venner du kan trene deg på?

Så stå på, dette vil du klare! :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...