Gjest azo Skrevet 5. juli 2001 Del Skrevet 5. juli 2001 Hei! Jeg er en mann på 24, som plages litt av oppblåst og "rumlende" mage og løs avføring. Det er ikke noe som jeg har hele tiden, men jeg innbiller meg at jeg har det mer enn vanlig. Spesielt ofte får jeg løs mage rett etter middager. Kan jeg ha irritabel tarm, eller kan det være allergi eller for høyt syreinnhold i magen e.l? Jeg føler jeg har et nogenlunde balansert kostholdd. Har tidligere merket at jeg har reagert på melkeprodukter i større mengder, så jeg prøver å ikke innta mye av det. I forhold til stress, er tilstanden noe jeg opplever både når jeg er stresset og ikke er det. Bør jeg oppsøke lege? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31134-tr%C3%B8blete-mage/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed Skrevet 6. juli 2001 Del Skrevet 6. juli 2001 Typisk for såkalt irritabel tarm er vekslende løs og hard avføring. Avføringen inneholder ofte noe slim og man kan ha følelsen av å ikke få tømt seg helt ved toalettbesøk. Oppblåsthet, mageknip og murrende magesmerter er alminnelig. Lidelsen kalles også for tykktarmskatarr, nervøs mage og funksjonell tarmlidelse. Sistnevnte betegnelse understreker at plagene har sammenheng med hvordan tarmen fungerer. Tilstanden kan være meget plagsom, men er helt ufarlig. Vanligvis trekker tarmen seg sammen med jevne bevegelser. De starter i spiserøret og fortsetter ned gjennom magesekken, tolvfingertarmen, tynntarmen og deretter tykktarmen slik at maten hele tiden skyves rette veien. Hos personer med irritabel tarm stopper disse bølgebevegelsene opp. De kan faktisk snu og gå i motsatt retning til de møter en ny bølge ovenfra. Et slikt sammenstøtet kan gi knipsmerter fordi tarmen settes på strekk. Hvis tarmbevegelsene er for raske, klarer ikke kroppen å trekke fordøyelsessaftene ut av maten og avføringen blir løs og slimete. Beveger tarmen seg for langsomt, er resultatet en forstoppelse. Foreløpig vet man ikke sikkert hva som er årsaken til disse tarmforstyrrelsene. Tilstanden irritabel tarm er alminnelig og forekommer i varierende grad hos omkring tyve prosent av befolkningen. En forutsetning for å stille diagnosen er at personen har noen av de typiske symptomene og at legen ved hjelp av en grundig undersøkelse har utelukket annen sykdom. Ofte er en slik undersøkelse også den beste behandling, for utrygghet forverrer plagene. Det finnes ingen enkel kur som løser problemet. De fleste må derfor regne med å leve med sin besværlige tarm. Ubehaget varierer over tid og avtar ofte hvis man ikke møter for mye motgang. Et sunt kosthold, mosjon, tilstrekkelig søvn og regelmessig toalettbesøk øker tarmens trivsel. Enkelte midler mot depresjon, for eksempel legemiddelet Surmontil, påvirker nervefibrene i tarmen på en fordelaktig måte. Ved langvarig diare eller forstoppelse vil man ha nytte av midler rettet mot disse symptomene. Jeg er ikke sikker på at irritabel tarm er forklaringen på plagene dine, men mitt råd er at du snakker med legen din om denne muligheten. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31134-tr%C3%B8blete-mage/#findComment-123511 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.