Gå til innhold

mannens misbruk av marijuana/alkohol mulig arsak til aborter?

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret

Etter et vellykket svangerskap har jeg hatt tre ufrivillige aborter, uten at legene kan si noe om arsaken.

Min mann royker jevnlig marijuana og drikker ogsa alkohol daglig.Kan hans misbruk av rusmidler fore til darlig sedkvalitet som igjen kan vare arsaken til at jeg aborterer?

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Enkelte undersøkelser tyder på at menn og kvinners fruktbarhet avtar dersom de røyker hasj eller marihuana. Hvis man kun røyker hasj en gang i blant og for øvrig lever et sunt liv, er imidlertid reduksjonen beskjeden.

Hvilken effekt alkohol har på sædkvaliteten, vet jeg dessverre ikke.

Jeg vil tro at når kvinnen er befruktet vil ikke mannens sædkvalitet påvirke risikoen for abort.

I en stor studie med over 10.000 gravide der vel 1000 var hasjbrukere var det økt forekomst av lav fødselsvekt, for tidlige fødsler og misdannelser i den gruppen som røykte hasj. Jeg synes det er nærliggende å tro at passiv røyking kan ha lignende effekter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...