Gjest losp Skrevet 5. juli 2001 Del Skrevet 5. juli 2001 Vi har en to-åring som er allergisk mot egg.Forleden dag laget jeg en dessert,som dessverre ikke vårt barn kunne få.Det var nok,at han fant "en smule" som han puttet i munnen,da reaksjonen kom.Først hostet han kraftig,deretter så det ut som han holdte på å kveles.Jeg holdte ham opp ned og banket ham i ryggen i tilfelle det var noe som hade suttet seg fast i halsen.Han kastet opp og ble rødlig i huden samt hovnet kraftig oppi ansiktet.Øynene var helt gjenklistret.Jeg ga ham 2,5 ml av 0,4 mg Phenamin mikstur straks etter på og det hjalp noe.I hvertfall fikk han hudfargen sin tilbake igjen og nuppene forsvant selvom hevelsen vedvarte nesten et døgn i etterkant. Er det vanlig å reagere så kraftig på egg?Jeg blir engstelig når jeg tenker på hva som kunne ha skjedd hvis han hadde fått i seg mer enn et ørsmå mengde av desserten eller ikke kastet opp i det hele tatt.Jeg er ikke så sikker på om det er så lurt å gi denne medisinen heller da dette er noe en lege foreskrev for 1 1/2 år siden,da gutten vår fikk en allergisk reaksjon mot melk,da bare 5 mnd gammel?Har økt dosen forskriftsmessig slik det står anvist ved vedlegget. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31138-allergisk-reaksjonsjokk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 8. juli 2001 Del Skrevet 8. juli 2001 Kjære losp Det er ikke uvanlig at små barn som er allergiske for egg kan få svært kraftige reaksjoner. Vanligvis blir reaksjonene svakere etterhvert som de blir eldre, men ikke hos alle. Phenamin er helt riktig medisin å gi ved en slik reaksjon, du kunne godt gitt dobbel dose - altså 5 ml, eventuelt gjentatt 2,5 ml etter en time eller to. Det skal veldig små mengder til for å utløse en reaksjon så du gjør lurt i å ha minst mulig mat med egg i til resten av familien også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31138-allergisk-reaksjonsjokk/#findComment-123684 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.