Gå til innhold

Er det ok å selvmedisinere med litt alkohol?

Anbefalte innlegg

Frøken Fisk

Jeg er ei dame på 25 år som sliter med noe som ligner veldig på adhd. Går til nevropsykolog, og prøver å finne ut av ting. I spørsmål om hvordan jeg roer ned hode og kropp om kvelden så svarer jeg helt ærlig at øl er helt supert til det.

Jeg tar meg gjerne en øl om kvelden. Kun fordi det gjør underverker for hodet om kvelden. Hun bekreftet at øl og vin selvfølgelig fungerer for å roe seg ned, og ikke noe mer om det.

Er det ok å fortsette med øl? Jeg drikker jo ikke store mengder, bare en om kvelden etter at sønnen min er i seng. Vedlikeholder jeg stress og uro på den måten, eller er det bare fint å få roet ned på kvelden? Uten dette så blir jeg veldig frustrert og stressa. Er en øl nok til å skape en avhengighet på sikt?

Fortsetter under...

''Uten dette så blir jeg veldig frustrert og stressa. Er en øl nok til å skape en avhengighet på sikt?''

Det vil jeg tro det er. Hvis du ikke er avhengig kan du jo bare la være å ta den ølen noen kvelder og se hva som skjer.

Frøken Fisk

''Uten dette så blir jeg veldig frustrert og stressa. Er en øl nok til å skape en avhengighet på sikt?''

Det vil jeg tro det er. Hvis du ikke er avhengig kan du jo bare la være å ta den ølen noen kvelder og se hva som skjer.

Det går helt fint det. Det blir bare mye vanskeligere å slappe av, se på tv, og få sove om kvelden. Jeg har lyst på den øl'en, men MÅ på ingen måte ha den.

Nei, jeg tror ikke en så liten mengde alkohol er nok til å gjøre deg FYSISK alkoholavhengig, i den betydning at du vil få fysiske abstinenser hvis du ikke drikker.

Derimot høres det ut som du kan bli PSYKISK avhengig av dette, siden du er så innstillt på at du trenger dette "ritualet" om kvelden for å roe deg ned og slappe av.

Denne formen for avhengighet, kan jo være minst like "alvorlig" og vanskelig å komme ut av .

Det går helt fint det. Det blir bare mye vanskeligere å slappe av, se på tv, og få sove om kvelden. Jeg har lyst på den øl'en, men MÅ på ingen måte ha den.

Har du prøvd med alkoholfri øl? Slik at du ikke drikker alkohol hver kveld, men alikevel har dette ritualet ditt, kanskje det får deg til å slappe av alikevel?

Annonse

Gjest Jente31

''Hvis du ikke er avhengig kan du jo bare la være å ta den ølen noen kvelder og se hva som skjer''

kloke ord :o)

Gjest wtfcwia

en lege jeg snakket med noen år tilbake mente at et-to glass vin på kvelden var godt for søvnen,selv synes jeg det var et merkelig råd til en som ikke ennå hadde hatt alkohol-debuten sin,så jeg kuttet ut legen.

mener bare at det finnes t.o.m fagfolk som anbefaler LITT alkohol.jeg bruker det ikke daglig,men en gang iblant.

vet ikke hva som er rett for deg,men en øl høres da ikke så altfor mye ut.du er jo heldig som får så stor effekt av så lite!her må det nok kraftigere ting til(div piller).

Helt ærlig? Drikker du kun en øl, og tror du at du greier å holde deg på det nivået videre? Jeg er temmelig alkoholisert, og takler ikke å drikke bare en øl. Det er enten 10 eller ingen her i garden,

Gjest Det blir en ond sirkel

Det er sånn man blir avhengig, plutselig trenger du større og større doser for å få samme effekten da kroppen venner seg til alkoholen og dermed en ond sirkel. Jeg syns derfor ikke alkohol er noen god løsning.

KJenner folk med angst f.eks. som har selvmedisinert seg med øl pga de blir rolig da - og mer modig i forhold til folk... men så har de etterhvert måttet ha mer og mer og oftere og oftere - og uten å vite det blitt avhengig.

Annonse

hidi, the scorpion

Det er sånn man blir avhengig, plutselig trenger du større og større doser for å få samme effekten da kroppen venner seg til alkoholen og dermed en ond sirkel. Jeg syns derfor ikke alkohol er noen god løsning.

KJenner folk med angst f.eks. som har selvmedisinert seg med øl pga de blir rolig da - og mer modig i forhold til folk... men så har de etterhvert måttet ha mer og mer og oftere og oftere - og uten å vite det blitt avhengig.

Helt sant!

Du er på alkolismens vei, dessverre;(

Gjest Smertestillende

Det kan være i orden å ta alkohol som medisin, hvis alternativet ellers ville vært tabletter. Men hver dag høres mye ut.

Selv så tar jeg et lite glass baileys som smertestillende når wiplashen blir for vond. Da slapper nakkemusklene av, og smertene blir til å holde ut. Alternativet ville vært paralgin forte, og det har sine bivirkninger det også.

Jeg har tatt det opp med legen min, som støtter meg.

En øl er ikke alarmerende mye, men at du gjør det hver dag er ikke bra. Prøv å redusere antall kvelder i uken du drikker.

Gjest Villniss

Helt ærlig? Drikker du kun en øl, og tror du at du greier å holde deg på det nivået videre? Jeg er temmelig alkoholisert, og takler ikke å drikke bare en øl. Det er enten 10 eller ingen her i garden,

"Jeg er temmelig alkoholisert, og takler ikke å drikke bare en øl. Det er enten 10 eller ingen her i garden,"

Fint at du greier å innrømme dette og ser problemet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...