Gå til innhold

Tvang i psykiatrien (avkledning) NHD?

Anbefalte innlegg

Gjest _åsnag

Jeg har flere ganger blitt utsatt for at jeg har blitt avkledd i psykiatrien de siste ukene. De tar av meg _alle_ klærne for å sjekke at jeg ikke har noe farlig med meg når jeg har vært ute. Jeg har blitt utsatt for seksuelle overgrep fra en slektning i hele barne og ungdommen og dette er svært traumatisk for meg.

Hvordan er reglene rundt dette? Er det ikke sånn at det må foreligge en skriftlig erklæring fra en lege før dette skal gjennomføres? Har hørt at ikke bare miljøpersonalet kan gjennomføre dette uten at det foreligger skriftlig fra en lege.

Vet at jeg kan ringe til kontrollkommisjonen ang. dette, men bare orker ikke å snakke om alt det vonde de gjør mot meg på avdelingen over telefon ennå. Ville bare høre hva du/dere sier først.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311421-tvang-i-psykiatrien-avkledning-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg forutsetter at du er tvangsinnlagt.

Dette reguleres av Psykisk helsevernlovens § 4-6.

Det må fattes vedtak av overlege _hver gang_ og på forhånd. Vedtaket skal skrives ned umiddelbart, og du bør få kopi av vedtaket og begrunnelsen som skal skrives i journalen. Alle vedtak skal fremlegges for kontrollkommisjonen i første møte.

Det skal sterke grunner til for å gjennomføre kroppsvisitasjon. Den skal uansett i skje rutinemessig, men på bakgrunn av begrunnet mistanke.

Jeg håper at du ikke handler slik at denne mistanken bekreftes. Da vil nye kroppsvisitasjoner bli enklere å begrunne og gjennomføre.

Her er loven:

http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-062-004.html#4-6

Gjest _åsnag

Jeg forutsetter at du er tvangsinnlagt.

Dette reguleres av Psykisk helsevernlovens § 4-6.

Det må fattes vedtak av overlege _hver gang_ og på forhånd. Vedtaket skal skrives ned umiddelbart, og du bør få kopi av vedtaket og begrunnelsen som skal skrives i journalen. Alle vedtak skal fremlegges for kontrollkommisjonen i første møte.

Det skal sterke grunner til for å gjennomføre kroppsvisitasjon. Den skal uansett i skje rutinemessig, men på bakgrunn av begrunnet mistanke.

Jeg håper at du ikke handler slik at denne mistanken bekreftes. Da vil nye kroppsvisitasjoner bli enklere å begrunne og gjennomføre.

Her er loven:

http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-062-004.html#4-6

Takk for svar! Da har det tydeligvis skjedd noe ulovlig her hvor jeg er innlagt. Det var miljøpersonalet som bestemte seg for at jeg skulle kles av og jeg fikk ikke noe skriftlig av noen overlege.

Jeg er veldig suicidal så de har egentlig grunn til å tro at jeg kan gjemme unna ting fordi jeg har gjort flere forsøk på avdelingen. Men nå har de sagt at _hver_ gang jeg er utenfor avdelingen, på perm å sånn så må jeg kle av meg når jeg kommer tilbake. Hvor er det best at jeg klager hen? Kontrollkommisjonen eller helsetilsynet? Synes at dette burde få konsekvenser for avdelingen......

Takk for svar! Da har det tydeligvis skjedd noe ulovlig her hvor jeg er innlagt. Det var miljøpersonalet som bestemte seg for at jeg skulle kles av og jeg fikk ikke noe skriftlig av noen overlege.

Jeg er veldig suicidal så de har egentlig grunn til å tro at jeg kan gjemme unna ting fordi jeg har gjort flere forsøk på avdelingen. Men nå har de sagt at _hver_ gang jeg er utenfor avdelingen, på perm å sånn så må jeg kle av meg når jeg kommer tilbake. Hvor er det best at jeg klager hen? Kontrollkommisjonen eller helsetilsynet? Synes at dette burde få konsekvenser for avdelingen......

Er du tvangsinnlagt?

Annonse

Nei, jeg er på frivillig paragraf, men har fått beskjed om at dersom jeg skriver meg ut så vil jeg bli holdt tilbake. Så jeg anser meg jo som tvangsinnlagt selv om jeg ikke er det.

Siden du ikke er tvangsinnlagt, er det Helsetilsynet v/Fylkeslegen som er klageinstans.

Her tror jeg imidlertid ikke det er klaging som vil hjelpe deg fremover.

Det høres ut som om du og avdelingen har kommet inn i et mønster som ikke fremmer bedring fra din side.

Du må ta en avgjørelse. Vil du ha hjelp til endring og et godt liv, må du avstå fra handlinger som fører til slike kontrolltiltak fra avdelingens side. Denne "hvem lurer hevm?"-ordningen fører ikke til noe konstruktivt.

Vil du ikke ha hjelp, får du heller skrive deg ut og la være å kontakte helsevesenet.

Gjest _åsnag

Siden du ikke er tvangsinnlagt, er det Helsetilsynet v/Fylkeslegen som er klageinstans.

Her tror jeg imidlertid ikke det er klaging som vil hjelpe deg fremover.

Det høres ut som om du og avdelingen har kommet inn i et mønster som ikke fremmer bedring fra din side.

Du må ta en avgjørelse. Vil du ha hjelp til endring og et godt liv, må du avstå fra handlinger som fører til slike kontrolltiltak fra avdelingens side. Denne "hvem lurer hevm?"-ordningen fører ikke til noe konstruktivt.

Vil du ikke ha hjelp, får du heller skrive deg ut og la være å kontakte helsevesenet.

Men problemet er jo at jeg ikke får lov til å skrive meg ut selv om jeg er frivillig innlagt. Dermed er jeg i prinsippet tvangsinnlagt.

Jeg skulle gjerne ha skrevet meg ut og ikke søkt om innleggelse noensinne igjen, men de holder meg på frivillig paragraf på tvang.

Selv om du mener at det ikke er klaging som vil hjelpe meg fordi jeg på en måte oppfordrer de til å gjennomføre disse tiltakene så er de jo nødt til å holde seg til loven likevel. Og holder de seg ikke til loven synes jeg at det er riktig å klage, både for meg selv og andre pasienter.

Men problemet er jo at jeg ikke får lov til å skrive meg ut selv om jeg er frivillig innlagt. Dermed er jeg i prinsippet tvangsinnlagt.

Jeg skulle gjerne ha skrevet meg ut og ikke søkt om innleggelse noensinne igjen, men de holder meg på frivillig paragraf på tvang.

Selv om du mener at det ikke er klaging som vil hjelpe meg fordi jeg på en måte oppfordrer de til å gjennomføre disse tiltakene så er de jo nødt til å holde seg til loven likevel. Og holder de seg ikke til loven synes jeg at det er riktig å klage, både for meg selv og andre pasienter.

Jeg var litt utydelig her.

Ja, jeg synes du skal klage på dette. Dere må komme inn i en ny form for samarbeid. Det nåværende virker ikke konstruktivt etter mitt syn.

Gjest _åsnag

Jeg var litt utydelig her.

Ja, jeg synes du skal klage på dette. Dere må komme inn i en ny form for samarbeid. Det nåværende virker ikke konstruktivt etter mitt syn.

Ok, da skjønner jeg bedre :)

Problemet med å klage til Helsetilsynet er at det må gjøres skriftlig og det orker man jo ofte ikke når man er så dårlig som jeg er nå....

Ok, da skjønner jeg bedre :)

Problemet med å klage til Helsetilsynet er at det må gjøres skriftlig og det orker man jo ofte ikke når man er så dårlig som jeg er nå....

Det er enklere enn du tror. Skriv slik:

Til Helsetilsynet

Jeg klager på behandlingen ved xxxpsyk avd.

Jeg blir avkledd og kroppsvisitert hver gang jeg har vært ute av avdelingen. Jeg er frivillig innlagt.

sted,dato

mvh

-åsnag

Gjest _åsnag

Det er enklere enn du tror. Skriv slik:

Til Helsetilsynet

Jeg klager på behandlingen ved xxxpsyk avd.

Jeg blir avkledd og kroppsvisitert hver gang jeg har vært ute av avdelingen. Jeg er frivillig innlagt.

sted,dato

mvh

-åsnag

Takk! Det er veldig sant. Alt bare føles som et stort ork når man er deprimert....

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...