Gå til innhold

hva er gæærnt med meg?

Anbefalte innlegg

Gjest strugglin'

Er en jente på 29 år. Har slitt mye opp gjennom, ble mor tidlig, fikk en heftig fødselsdepresjon med selvskading, fysiske smerter og selvmordsforsøk. Ble voldtatt veldig ung.Hadde mange "issues" med foreldrene mine. Har forsåvidt vært litt "rar" hele livet, hadde mange rare forestillinger og tvangstanker, har hatt det så lenge jeg kan huske. Med meg så er alt enten eller. Jeg kan ha perider hvor jeg er utrolig pliktoppfyllende, for eksempel har jeg alltid fått toppkarakterer på skolen, men det hjelper jo ikke stort når jeg aldri klarer å gjennomføre NOE. Andre peridoder kan jeg være utrolig impulsiv, jeg lever fullstendig i øyeblikket med null tanker for konsekvenser av det jeg gjør, noe som ødelegger for meg gang på gang. Jeg ødelegger forhold med utroskap, jeg handler uten å ha penger. Nå er jeg i dyp gjeld og aner ikke hvordan jeg skal komme meg ut av faenskapet. For tida bor jeg hos eksen min, fordi jeg er arbeidsledig og har så angst at jeg ikke klarer å face nav og leger osv. Det tredje "stadiet" i min runddans er depresjon. Her er jeg nå. Faktisk så langt nede at jeg ikke orker dusje, spise, ingenting. Pga av denne tilstanden har jeg igjen klart å brenne mange broer. Har tidligere prøvd antidepressiva, de siste to gangene cipralex. siste gangen jeg forsøkte ble jeg så hyper og impulsiv etter et par ukers tid at det ente med forlovelse og to reiser til italia som ruinerte meg fullstendig.. dette blir veldig langt, er så mye mye mer men.... Vet jeg må søke hjelp hos fastlegen, men hva tror dere? Fagperson- setter pris på svar.. takknemlig for alle innspill...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311467-hva-er-g%C3%A6%C3%A6rnt-med-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest strugglin'

Her må det vel være snakk om bipolar lidelse? Med manier

ja, jeg har lest det jeg har kommet over på nett om bipolar, og kjenner meg veldig igjen i bipolar 1...Likevel får jeg gang på gang diagnosen depressiv og blir satt på antidepressiva, som jeg jo ikke tåler!! Fastlegen min blir bare sint fordi jeg slutter på medisinen, men for å være ærlig blir jeg så hyper og impulsiv av dem at det er umulig å holde noen rutiner i det hele tatt,,, å ta piller fast er helt uoverkommelig for meg alene da... Dette hører han ikke på, mener bare at jeg ikke vil bli frisk... noe som gjør angsten for å oppsøke ham sååå mye værre!!!!! hva kan jeg si for at han skal ta meg seriøst? Fy f... å sitte her å grine og ha så angst at det gjør vondt.. Dette er ikke meg!!

Gjest ViViola

ja, jeg har lest det jeg har kommet over på nett om bipolar, og kjenner meg veldig igjen i bipolar 1...Likevel får jeg gang på gang diagnosen depressiv og blir satt på antidepressiva, som jeg jo ikke tåler!! Fastlegen min blir bare sint fordi jeg slutter på medisinen, men for å være ærlig blir jeg så hyper og impulsiv av dem at det er umulig å holde noen rutiner i det hele tatt,,, å ta piller fast er helt uoverkommelig for meg alene da... Dette hører han ikke på, mener bare at jeg ikke vil bli frisk... noe som gjør angsten for å oppsøke ham sååå mye værre!!!!! hva kan jeg si for at han skal ta meg seriøst? Fy f... å sitte her å grine og ha så angst at det gjør vondt.. Dette er ikke meg!!

Uansett hva som feiler deg eller ikke, så har jeg bare ett veldig godt råd: BYTT FASTLEGE! Han du har høres jo ikke god ut på en flekk, og slik kan du ikke ha det. Rett og slett.

Ønsker deg all mulig lykke til!

Gjest strugglin'

Uansett hva som feiler deg eller ikke, så har jeg bare ett veldig godt råd: BYTT FASTLEGE! Han du har høres jo ikke god ut på en flekk, og slik kan du ikke ha det. Rett og slett.

Ønsker deg all mulig lykke til!

Ja, jeg tror jeg må gjøre et forsøk på det... Så er det jo bare det at her jeg bor så er det laaange ventelister for å komme inn hos de dyktige legene.... Føler jeg behøver hjelp til å ringe rundt osv også. Har så angst om dagen. Men det er få eller ingen som vet hvor dårlig jeg er, han jeg sover på sofaen hos har jo en viss ide da, men jeg klarer bare ikke å snakke om dette. Det å be om hjelp er så jævlig vanskelig, hvem vil bruke tid og energi på patetiske lille meg liksom... Men nå har jeg vært på bånn i over en måned.... har isolert meg helt i denne tiden. Tusen takk for lykkeønskningene, jeg vil så gjerne tro at ting skal ordne seg, men det har vært sånn så lenge... Og angsten.... Hadde ikke slik angst som dette tidligere!!!

Gjest ViViola

Ja, jeg tror jeg må gjøre et forsøk på det... Så er det jo bare det at her jeg bor så er det laaange ventelister for å komme inn hos de dyktige legene.... Føler jeg behøver hjelp til å ringe rundt osv også. Har så angst om dagen. Men det er få eller ingen som vet hvor dårlig jeg er, han jeg sover på sofaen hos har jo en viss ide da, men jeg klarer bare ikke å snakke om dette. Det å be om hjelp er så jævlig vanskelig, hvem vil bruke tid og energi på patetiske lille meg liksom... Men nå har jeg vært på bånn i over en måned.... har isolert meg helt i denne tiden. Tusen takk for lykkeønskningene, jeg vil så gjerne tro at ting skal ordne seg, men det har vært sånn så lenge... Og angsten.... Hadde ikke slik angst som dette tidligere!!!

De gode legene har ventelister, slik er det mange steder, så da er det bare å stupe inn på nettet og stille seg i kø! Jo før jo bedre!

Skjønner at alt er rimelig tungt, ja, derfor er det enda viktigere at du ikke venter lenger. Legen din virker jo helt bak mål, eller kanskje han er en type som må ha ting skrevet med DIGRE BOKSTAVER?

Ikke gi deg!

Annonse

Du burde bytte fastlege evt. få en henvisning til din DPS eller psykolog/psykiater. Du skal ikke ha angst for å oppsøke lege. Det høres ut som om du har manier, da er det ikke riktig å gå på AD hele tiden, for en av bivirkningene ved cipralex er at du kan bli manisk av å ta dem. Hvis du kvier deg for å kontakte nav, kan du kanskje få fastlegen til til å gjøre det eller an annen person evt. at du skriver en e-post eller et brev.

Gjest Jente31

Jeg vet ikke hva som er gærent med deg, men at du og fastlegen ikke er helt på bølgelengde, er iallefall sikkert.

Om jeg var deg, ville jeg kontaktet en annen lege, for du kan ikke ha det slik.

Og viser det seg å være bipolar lidelse, skal du ha behandling.

Jeg skulle ønske du fikk et faglig svar på dette.

Gjest strugglin'

Jeg vet ikke hva som er gærent med deg, men at du og fastlegen ikke er helt på bølgelengde, er iallefall sikkert.

Om jeg var deg, ville jeg kontaktet en annen lege, for du kan ikke ha det slik.

Og viser det seg å være bipolar lidelse, skal du ha behandling.

Jeg skulle ønske du fikk et faglig svar på dette.

nei, det er ingen holdbar situasjon. I løpet av årene har jeg mistet sønnen min, mer eller mindre kontakt med familien og nesten alle venner, alt jeg eide av materiell eindom,. Jeg klarer meg ikke ute i jobbsituasjoner, skolen klarte jeg heller ikke å følge opp. Nå er jeg bostedsløs og inntektsløs, jeg har vært forlovet to ganger i løpet av det siste året (til menn jeg egentlig ikke kjente). men å sette i gang hele systemet igjen skremmer meg og virker uoverkommelig. ikke minst må jeg innrømme hvor heftig jeg sliter..... snakke om det til folk rund meg. Jeg blir kvalm og svimmel bare av tanken.

Gjest Jente31

nei, det er ingen holdbar situasjon. I løpet av årene har jeg mistet sønnen min, mer eller mindre kontakt med familien og nesten alle venner, alt jeg eide av materiell eindom,. Jeg klarer meg ikke ute i jobbsituasjoner, skolen klarte jeg heller ikke å følge opp. Nå er jeg bostedsløs og inntektsløs, jeg har vært forlovet to ganger i løpet av det siste året (til menn jeg egentlig ikke kjente). men å sette i gang hele systemet igjen skremmer meg og virker uoverkommelig. ikke minst må jeg innrømme hvor heftig jeg sliter..... snakke om det til folk rund meg. Jeg blir kvalm og svimmel bare av tanken.

Huff nei, dette er ingen holdbar situasjon for noen.

Men, hva mener du med at det virker uoverkommelig å sette igang hele systemet igjen? Tenker du på hjelpeapparatet/andre instanser?

Gjest strugglin'

Huff nei, dette er ingen holdbar situasjon for noen.

Men, hva mener du med at det virker uoverkommelig å sette igang hele systemet igjen? Tenker du på hjelpeapparatet/andre instanser?

ja. Mener alt egentlig. Jeg vil jo ut av dette men er så redd så redd for folk, leger, piller, samtaler, følelsen av å bli mistrodd, avvist og avspist med en kjapp depresjonsdiagnose og lykkepiller, redd for å be om hjelp, ta ringerunden til alle jeg ha skuffa, prøve å skaffe meg penger, bolig, ...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er overveiende sannsynlig at du har en bipolar lidelse type I. Det er typisk at du ble verre da du fikk Cipralex.

Dette finnes det utmerket behandling for når du bare får korrekt diagnose og medisinering.

Det er utrolig trist at du har greid å gå så lenge uten å ha blitt diagnostisert.

Heldigvis kan resten av livet ditt bli utrolig mye bedre bare du kommer til en kompetent behandler.

Om du vil, kan du fortelle meg hvor du bor. Kanskje kjenner jeg en bipolarspesialist der som jeg kan anbefale.

http://www.bipolarforeningen.org/

Gjest Jente31

ja. Mener alt egentlig. Jeg vil jo ut av dette men er så redd så redd for folk, leger, piller, samtaler, følelsen av å bli mistrodd, avvist og avspist med en kjapp depresjonsdiagnose og lykkepiller, redd for å be om hjelp, ta ringerunden til alle jeg ha skuffa, prøve å skaffe meg penger, bolig, ...

Håper du tar i mot tilbudet fra nhd. Det er trygt, og endelig blir du tatt på alvor ;o)

Annonse

Gjest Jente31

Vil bare tilføye;

Du høres veldig sliten ut, og det er forståelig.

Det er viktig at du får riktig diagnose og riktig behandling så du blir frisk og får orden på livet ditt igjen. Jeg har stor forståelse for at du ikke orker å ta tak i ting selv, men jeg er sikker på at du vil få hjelp til å ordne alt dette som du nevner her.

Ønsker deg alt godt.

Gjest strugglin'

Det er overveiende sannsynlig at du har en bipolar lidelse type I. Det er typisk at du ble verre da du fikk Cipralex.

Dette finnes det utmerket behandling for når du bare får korrekt diagnose og medisinering.

Det er utrolig trist at du har greid å gå så lenge uten å ha blitt diagnostisert.

Heldigvis kan resten av livet ditt bli utrolig mye bedre bare du kommer til en kompetent behandler.

Om du vil, kan du fortelle meg hvor du bor. Kanskje kjenner jeg en bipolarspesialist der som jeg kan anbefale.

Tusen takk for svar! Jeg setter veldig pris på om du kunne hjulpet meg med å få kontakt med en slik spesialist. Jeg bor i grenland i Telemark.

Gjest strugglin'

Og takk for oppmuntrende ord! Vil gjerne tro at jeg kan få det bedre, og det hjelper at du sier det:)

Gjest strugglin'

Vil bare tilføye;

Du høres veldig sliten ut, og det er forståelig.

Det er viktig at du får riktig diagnose og riktig behandling så du blir frisk og får orden på livet ditt igjen. Jeg har stor forståelse for at du ikke orker å ta tak i ting selv, men jeg er sikker på at du vil få hjelp til å ordne alt dette som du nevner her.

Ønsker deg alt godt.

Takk skal du ha jente 31:) Setter stor pris på oppmuntring! Håper du har en fin helg!

Nils Håvard Dahl, psykiater

Tusen takk for svar! Jeg setter veldig pris på om du kunne hjulpet meg med å få kontakt med en slik spesialist. Jeg bor i grenland i Telemark.

Jeg kjenner og går god for både Torbjørn Tvedten og Ole Bjørn Kolbjørnsrud. Begge har privatpraksis i Skien.

Be fastlegen henvise deg og be om kun 2-3 konsultasjoner i første omgang, og at inntak skjer raskt. Det kan være en måte å få snarlig time på.

Om du vil, kan du godt ta med utskrift av dine innlagg og mine svar til fastlegen.

Her vil du med få tiltak kunne få et helt annet liv.

Gjest strugglin'

Jeg kjenner og går god for både Torbjørn Tvedten og Ole Bjørn Kolbjørnsrud. Begge har privatpraksis i Skien.

Be fastlegen henvise deg og be om kun 2-3 konsultasjoner i første omgang, og at inntak skjer raskt. Det kan være en måte å få snarlig time på.

Om du vil, kan du godt ta med utskrift av dine innlagg og mine svar til fastlegen.

Her vil du med få tiltak kunne få et helt annet liv.

Takker så mye for det! Må si at jeg kjente et blaff av optimisme her nå!! Deilig! På mandag tar jeg kontakt med legen min.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...