Gjest kamilla Skrevet 6. juli 2001 Del Skrevet 6. juli 2001 Hei! jeg har en sønn på 4 år som har veldig sterk astma. Han bruker oxis og pulmicort 2 ganger daglig. Men jeg har hørt rykter om at en av de hemmer veksten pga kortisonen som er i den, og pulmicorten gjør han litt hyper jeg har hørt at det finnes en astmamed uten kortison som er veldig bra, men som leger ikke vil gi pga den er vist veldig dyr.. Stemmer dette, og hva heter den? MVH Kamilla 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31158-astma-med-til-barn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 8. juli 2001 Del Skrevet 8. juli 2001 Kjære Kamilla De medisinene du bruker til sønnen din er klart det beste for en 4 åring med astma. Astmamedisiner uten kortison er ikke gode nok til å dempe selve betennelsesreaksjonen i bronkiene som er selve årsaken til astmabesværet. Så det du har hørt stemmer ikke. At kortisonpreparater kan hemme veksten stemmer forsåvidt, men vanligvis ikke når kortisonet gis som inhalasjon. Sønnen din blir sikkert sjekket regelmessig, og da er det også viktig å følge med på vekstkurven. De aller fleste barn som bruker kortisonpreparater til inhalasjon vokser helt normalt. Hvis han ikke får god nok behandling derimot kan selve astmasykdommen føre til dårlig vekst. Så fortsett med medisinene - det er helt sikkert til det beste for ham. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31158-astma-med-til-barn/#findComment-123687 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poetica Skrevet 8. juli 2001 Del Skrevet 8. juli 2001 Hei kamilla! Jeg ser at du har fått svar fra legen her, men jeg tenkte at siden jeg også har et barn med alvorlig astma, pluss at jeg har astma selv, så kunne det kanskje være godt å høre fra noen med egenerfaring. Du har nok fått fullstendig feil informasjon. Det er riktig at kortison kan hemme veksten, men da snakker vi om kortison i form av sprøyter og tabletter, over en lengre perioder. Dette gjelder altså ikke inhalasjonssteroider slik som Pulmicort/Flutide. Disse medisinene gjør ham slett ikke hyper, det er det i såfall Oxisen som gjør. Slike medisiner (som Oxis, Bricanyl, Ventoline etc) øker gjerne pulsen noe, det er en bivirkning, og kroppen opplever det som stress. Noen får også skjelvinger og litt hjerteklapp. Tar dere den korrekte mengden som legen har foreskrevet, er ikke dette farlig, men det kan oppleves som ubehagelig. Jenta vår (som blir 6 år på tirsdag) har hatt en rekke innleggelser med store, livstruende anfall, hun har gått på en rekke kortisonkurer i den forbindelse, og jeg er glad for å kunne si at hennes vekstkurve har vært perfekt for henne, hun ligger litt over middels, slik hun alltid har gjort. Barn som ikke får potent behandling blir gjerne puslete, bleke og tynne, så fortsett som før, gi ham den medisinen han trenger. Ikke la andre fortelle deg om hva de har hørt om dette, så fremt de ikke selv har opplevd dette på kroppen er det bare rykter, husk at du er ekspert på ditt barn, og må nå lære de ulike signalene ditt astmabarn sender deg. Legg f eks merke til om han blir hyper når han blir tett, det kan være greit å notere slik atferdsendring. Eller kanskje er det slik at han er blitt så pigg av medisinene at han endelig kan la energien få fritt spillerom? ) Jeg ønsker deg lykke til, som astmatiker og mamma til astmabarn er mitt viktigste tips til deg å skaffe deg masse kunnskap om sykdommen, dette sikrer barnet ditt den aller beste oppfølging, som igjen er en trygghet for at han har alt han trenger for å ha det bra! mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31158-astma-med-til-barn/#findComment-123697 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.